لوگو امرداد
گزارش تصویری

آسیاب آبی غنیمت جاذبه گردشگری روستای مبارکه تفت

آسیاب آبی غنیمت در روستای زرتشتی‌نشین مبارکه شهر تفت پس از بازسازی و احیا، اکنون جاذبه‌ی گردشگری دیگری برای این روستا به شمار می‌رود.

ساخت آسیاب آبی غنیمت به دوران قاجاریه بازمی‌گردد. این آسیاب که سال‌ها در زیر خاک پنهان بود؛ به تازگی پس از مرمت و بازسازی یکی از جاذبه‌های روستای هدف گردشگری مبارکه شده و در کنار سرو دوقلو، دبستان، آتشکده و دخمه بر جاذبه‌های بافت قدیمی این روستا افزوده است.

  بازسازی و مرمت آسیاب آبی از سال 1396 با پشتکار و سخت‌کوشی بهرام بهمردی و پرداخت تمام هزینه‌ها از سوی خدابخش غنیمت مبارکه، مالک آسیاب آبی آغاز می‌شود و بیش از دو سال به درازا می‌انجامد. بهرام بهمردی در گفت‌وگو با امرداد از راه‌اندازی و بهره‌برداری از آسیاب آبی برای فرآوری گندم خبر داد و به این ویژگی آسیاب آبی اشاره کرد که کیفیت آرد به دست آمده از آسیاب آبی به مراتب بهتر از آسیاب به شیوه‌ی مکانیزه است. آسیاب مکانیزه با سرعت گردش بالا ایجاد حرارت کرده و موجب سوختن آرد و از دست رفتن کیفیت آن می‌شود.

 آسیاب آبی غنیمت در دومین جشنواره‌ی انار شهرستان تفت با باشندگی مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد، خدابخش غنیمت، مالک آسیاب آبی، اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس، بهرام بهمردی، مدیر اجرایی جشنواره گشایش یافت.

گردشگران و دوستداران بازدید از آسیاب آبی غنیمت مبارکه می‌توانند با بهرام بهمردی به شماره تماس 09133585898 هماهنگی‌های بایسته را انجام دهند.

گفت‌وگو با خدابخش غنیمت مالک آسیاب آبی روستای مبارکه در شماره‌ی 420 دو هفته‌نامه‌ی خبری فرهنگی امرداد به چاپ می‌رسد. این شماره شنبه 16 آذرماه 1398 خورشیدی در دسترس خوانندگان قرار می‌گیرد.

1

9

2

3

5

6

7

8

11

12

13

 

فرتور از سرور دهموبد است.

کد 8311

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09