لوگو امرداد
موزه‌ی کتاب و میراث مستند کتابخانه‌ی ملی ایران برگزار کرده است:

نمایشگاه نقاشی پشت شیشه‌ای با بهره‌گیری از شاهنامه فردوسی

ketabkhane meliموزه‌ی کتاب و میراث مستند کتابخانه‌ی ملی ایران نمایشگاهی از هنر نقاشی پشت شیشه با عنوان «درخشش اساطیری در بی‌رنگ رنگارنگ» با بهره‌گیری از شاهنامه‌ی فردوسی برگزار کرده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران در این نمایشگاه که از 21 مهرماه آغاز شده است، شماری از آثار هنر نقاشی پشت شیشه‌ای، با بهره‌گیری از شاهنامه‌ی فردوسی، به همراه 19 دستنویس خطی و شاهنامه‌های چاپ سنگی به نمایش درآمده است. آثار به نمایش درآمده الهام گرفته از نگاره‌های چاپ سنگی شاهنامه‌ی میرزا علی‌قلی خویی است. آیین گشایش این نمایشگاه در روز یکشنبه 21 مهرماه در موزه سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران برگزار شد.

تیمی که این نقاشی‌ها را به نمایش درآورده است، 14 نقاش است که سرپرستی آن‌ها را مهرنوش بشارت بردوش دارد.

گفتنی است آثار به نمایش درآمده نخستین بار در موزه‌ی گنجینه ملک و سپس در موزه‌ی کتاب و میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران در برابر بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

دوست‌داران می‌توانند تا 30 مهرماه در ساعت‌های اداری از نمایشگاه یاد شده بازدید کنند.

نقاشی پشت شیشه‌ای از هنرهایی است که در روزگار صفویه از هند، چین و اروپای شرقی به ایران راه یافت اما بی‌درنگ رنگ و رویی ایرانی و بومی گرفت. به گونه‌ای که نمونه‌های به‌جا مانده از هنر نقاشی پشت شیشه‌ای همسانی کمتری با نمونه‌های غربی دارد. نقاشی پشت شیشه‌ای هنری دشوار و توان‌فرسا است. در این هنر، در آغاز جزییات و ظرایف طرح نقاشی می‌شود و سپس به رنگ‌آمیزی زمینه می‌پردازند. اکنون این هنر کمتر به‌کار برده می‌شود.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30