لوگو امرداد
بنیاد پل‌گذار برگزار می‌کند

آیین جشن‌خوانی در آتشکده‌های ایران باستان گرجستان

جوانان زرتشتی در راستای آشنایی با دین و فرهنگ ایران باستان، با هماهنگی بنیاد پل‌گذار از بازمانده‌های آتشکده‌ی گرجستان بازدید و در آیین جشن‌خوانی شرکت‌ می‌کنند.

بنیاد پل‌گذار برای نخستین دیدار و انجام چنین برنامه‌های گردشگری آیینی، بازدید از سه آتش ورهرام تاریخی را در دامنه کوه‌ها و طبیعت گرجستان برنامه‌ریزی کرده است. موبد مهربان فیروزگری نیز به برگزاری آیین جشن‌خوانی در این یادمان‌های باستانی فراخوانده شده است. وی درباره‌ی بنیاد پل‌گذار و آرمان این بنیاد به امرداد گفت: بهرام ورجاوند، فرزند بزرگتر نیک‌اندیش دهشمند پرویز ورجاوند، زاده‌ی آمریکا و دانش‌آموخته‌ی پزشکی، بنیادی به نام پل‌گذار را با آرمان آشنا کردن جوانان زرتشتی به دین و فرهنگ ایران باستان بنیان گذاشته است. وی نیز همچون پدر خود که دهش‌هایی مانند کوشک‌های ورجاوند تهران و شمال و دیگر یاری‌های نهفته برای جوانان هازمان زرتشتی داشته است، پیوسته به اندیشه و کارهای نیک می‌پردازد.

موبد فیروزگری با اشاره به این که نخستین گام از این برنامه به نام “اجاق روشن” بازدید از (بازمانده‌های) آتشکده‌های ایران باستان، آشنایی با آیین جشن‌خوانی، سپندینه دانستن این یادمان‌ها و یادآوری بزرگی و شکوه آنها است، در ادامه افزود: برنامه‌ی اجاق روشن بین روزهای 28 مهرماه و سوم آبان‌ماه 1398 خورشیدی انجام می‌شود. شماری از جوانان زرتشتی از آمریکا، استرالیا و دیگر کشورها به این برنامه پیوسته‌اند. از من، موبد مهربان فیروزگری، نیز درخواست اوستا‌خوانی و برگزاری جشن‌خوانی را کرده‌اند که آن را پذیرفته‌ام.

01

02

03

04

فرتورها رسیده است

7777

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. امروز از خبر "آیین جشن‌خوانی در آتشکده‌های ایران باستان گرجستان" از راه کانال روزنامه امرداد آگاهی یافتم که موجب شادی من شد و تنها چیزی که به اندیشه ام آمد این است که ایکاش در این بازدید برای ترابری گردشگران بجای هواپیما ، اتوبوس بکار گرفته شود تا برای رسیدن به گرجستان با گذر از خاک کشور جمهوری آذربایجان هم هزینه سفر کاهش یابد و هم بازدید کنندگان بتوانند از آتشکده های تاریخی جمهوری آذربایجان از جمله آتشکده بزرگ باکو (بادکوبه) هم بازدید نمایند.

  2. جناب آقای فربد آیا میدانید مسافت زمان سفر به گرجستان با اتوبوس یا هر وسیله نقلیه زمینی چقدر زمان می برد ؟؟؟!!!!

  3. با درود بسیار بر برادر و یا خواهر بزرگواری که با نام همکیش در پاسخ به پیشنهاد من برای زمینی کردن سفر گرجستان نوشته اند که آیا فاصله مسافت زمینی را گرجستان را می دانم یا نه؟ از ایشان بسیار سپاسگزارم که درب گفتگو در این باره را گشودند و در پاسخ این بهدین نازنین میگویم: بزرگوار گرامی اگر در نوشته من دقت کنید می بینید که گفته ام گردش زمینی برگزار گردد تا ضمن کاهش هزینه برای همگان افزون بر آتشکده های گرجستان از آتشکده های باستانی زرتشتیان در باکو یا بادکوبه در پایتخت جمهوری آذربایجان هم دیداری انجام شود. این امر خودبخود موجب می گردد که یک شب هم بتوان در باکو اقامت نمود و نیازی نخواهد بود که یکسره تا گرجستان رانده شود. در حقیقت مسیر بدین صورت خواهد بود که اگر آغاز سفر از تهران باشد برای رسیدن به مرز جمهوری آذربایجان در شهر آستارا می بایستی از راه تهران-قزوین-رودبار-رشت-انزلی-تالش و سرانجام شهرمرزی آستارا گذشت. این راه که از گیلان می گذرد بسیار زیبا و دل انگیز است و بگونه ای یک سفر زیبای شمال هم هست. پس از گذر از مرز و گمرک آستارا تا شهر باکو یا بادکوبه پایتخت جمهوری آذربایجان هم تنها دو تا سه ساعت راه است و با رسیدن به آنجا و یک شب ماندن در شهر و بازدید از آتشکده های باستانی زرتشتیان در باکو یا بادکوبه میتوان روز پس از آن از باکو به سوی شهر تفلیس پایتخت جمهوری گرجستان رفت. فاصله بین شهر باکو یا بادکوبه پایتخت جمهوری آذربایجان تا شهر تفلیس پایتخت جمهوری گرجستان را اگر در نقشه بنگرید تقریبا به اندازه فاصله شهر یزد تا شهر کرمان است که مسیر آشنایی برای بسیاری از زرتشتیان است و اگر کوهستانی بودن مسیر را هم در دید و نظر آوریم با تقریب معقولی میتوان روز بعد به تفلیس رسید. تازه این در صورتی است که بخواهیم زود و پس از دیدن باکو به تفلیس برسیم وگرنه برای نمونه میتوان دگرگونی هایی در سفر پدید آورد تا شبی هم در شمال ماند و از امکانات اقامتی که ممکن است زرتشتیان در آنجا داشته باشند بهره برد. البته اینها پیشنهاد من است و شاید شدنی نباشد ولی گمان دارم که با توجه به کاهش هزینه و افزایش بازدید و گردش بیشتر بهدینان ارزش بررسی داشته باشد. باز هم از شما برای شرکت در گفتگو سپاسگزارم.

  4. من هم با بهدین گرامی (( فريد )) هم نظر هستم ……. و اي کاش روزی برسد که مردم ایران بجای سفر به کشورهای مختلف از بامانده های باستانی خود دیدن نمایند و به دین وهی خویش ببالند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30