لوگو امرداد

دوگانگی در اعلام آمار خسارت سیل

seylسیل خانه‌براندازی که از هفته‌ی پیش و روزهای آغازین امرداد برخی از استان‌ها و شهرهای کشور را درنوردید افزون بر از دسترفتن جان شماری از هم‌میهنان و داغدار کردن خانواده‌ها، آسیب‌های مالی چشمگیری به زندگی بازماندگان از سیل، زیرساخت‌ها، یادمان‌های تاریخی و کشتزارها و باغ‌های کشور رسانده است.

برآورد خسارت برآمده از این بلای خانه‌برانداز که باید یادآوری کرد برآیند ندانم‌کاری، زیاده‌خواهی و بی‌مهری با طبیعت گشاده‌دست است، یکی از کارهایی‌ست که کارشناسان و سرپرستان هر شهر در آغازین روزها و پس از فروکش‌کردن هر بلای طبیعی صورت می‌گیرد.

گویا تعیین خسارت واردشده از سیل روزهای گذشته در برخی از استان‌ها انجام شده و در حال انجام است اما آنچه شگفتی خواننده‌های رسانه‌های گوناگون را در پی دارد تفاوت از زمین تا آسمان برآورد خسارت در برخی استان‌ها است. نمونه‌ای که باید از آن یاد کرد گزارش دو خبرگزاری ایسنا و خبرگزاری صدا و سیما است.

بهرامی نیا، مدیر کل مدیریت بحران سازمان راهداری: در حال حاضر در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، ۱۴۰۵ کیلومتر راه و ۵۰۰ ابنیه بر اثر سیل آسیب دیدند. تاکنون ۲۵ هزار ۲۰۰ متر مکعب در این سه استان ریزش برداری صورت گرفته است. هنوز در خصوص میزان خسارت وارده بر اثر سیل در استان‌های کرمان و هرمزگان به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، ولی سیل در سیستان‌وبلوچستان«۳۵۰ میلیارد تومان» خسارت زده است (خبرگزاری صدا و سیما، 6 امرادماه 1401).

به‌گفته‌ی علیرضا جلالزایی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان، «باران‌های مونسون» تا کنون« ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال» به بناهای تاریخی این استان خسارت وارد کرده است (خبرگزاری ایسنا، 8 امردادماه 1401).

اکنون تنها با نگاه به آماری که دو خبرگزاری از برآورد خسارت در یکی از استان‌های کشور گزارش کرده‌اند، این پرسش پیش می‌آید که این اندازه اختلاف در گزارش آمار خسارت چه توجیهی می‌تواند داشته باشد و زمانی که در برآورد خسارت این‌گونه پراکنده‌گویی دیده می‌شود در تامین بودجه و بازسازی‌ها چه رویکردی باید در پیش گرفته شود.

هنگامی‌که دو رسانه‌ی رسمی و دولتی در پرداختن به یک موضوع با چنین اختلافی روبه‌رو هستند، مخاطبان چگونه پیگیری خبرها را از کانال‌های رسانه‌های رسمی دنبال کنند. شاید از این روست که روزبه‌روز مخاطبان فضای مجازی که خود منبعی از خبرهای راست‌و‌ناراست است، بیش‌تر می‌شود.

امید که همه‌ی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های رسمی در ارایه گزارش‌های خود ریزبینی بیش‌تری داشته‌ باشند و خواننده را این‌چنین دچار سردرگمی نکنند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05