لوگو امرداد

سیل و آسیب به یادمان‌های تاریخی کشور

seylabیادمان‌های تاریخی و فرهنگی کشور در پی جاری‌شدن سیل در بخش‌های بسیاری از کشور در هفته و چند روز گذشته دچار آسیب‌های چشمگیر شدند. این بار سیلاب‌های پی‌درپی در شهرهایی مانند یزد، تهران، شیراز و … ویرانی‌هایی را به دنبال داشت که در روزهای آینده میزان آن خسارت‌ها برآورد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیلاب روزهای گذشته در کشور به‌ویژه‌ شهرهایی که دارای سازه‌های میراثی ناپایدار هستند، موجب شده تا خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سازه‌ها وارد شود هر چند که هنوز برآورد نهایی این خسارت‌ها به دلیل تداوم بارش‌ها امکان‌پذیر نیست.

پس از سیل اخیری که در امامزاده داوود تهران رخ داد، بسیاری از بناها تخریب شدند اما هنوز مشخص نیست برآورد خسارت به بناهای قدیمی این منطقه از تهران چقدر بوده است در این باره پرهام جانفشان‌عراقی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفته است: پس از پایان لایروبی بی‌درنگ کار بررسی بخش‌های آسیب دیده از سیل از سوی کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی استان انجام می‌شود. اعلام دقیق خسارت به سازه‌ی تاریخی امام‌زاده داوود تا پایان آواربرداری و لایروبی امکان‌پذیر نیست. همچنین تا اعلام شرایط جوی آرام با همکاری فرمانداری‌های استان از ورود به جاذبه‌های گردشگری که در مسیر سیلاب جای دارند جلوگیری می‌شود.

در استان تهران غیر از رودهن، فیروزکوه و امامزاده داوود، بسیاری از مناطق نیز آسیب دیده‌اند که برآورد آن به زمان نیاز دارد. برای نمونه شب گذشته بارندگی‌ها موجب آبگرفتگی فراوانی در موزه نقاشی پشت شیشه شده است.

همچنین از آنجا که استان‌های گردشگری بسیاری دچار آسیب شده اند؛ معاونت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داده هیاتی را برای پیگیری واپسین وضعیت مکان‌های تاریخی در استان‌های خسارت دیده از سیل می‌فرستد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور، از مدیران مراکز استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواست تا با توجه به سیلچندروز گذشته و آسیب‌هایی که در برخی ازاستان‌ها به بافت‌ها و سازه‌ تاریخی و مکان‌های گردشگری وارد شده بی‌درنگ گزارشی از میزان خسارات بفرستند.

سفر نروید

وضعیت سفر به برخی شهرستان‌های گردشگری کشور هم‌اکنون دچار مشکل است. خبر رسید که طغیان طولانی و شدید رودخانه حبله‌رود در منطقه زرین‌دشت از توابع شهرستان فیروزکوه تهران؛ با وضعیت بحرانی رو‌به‌روست. همچنین این طغیان باعث شده در ۴۸ ساعت گذشته بخش مهمی از خانه‌های روستایی و تاسیسات روستایی دچار خسارت شود. با توجه به اینکه گمان می‌رود بارش‌ها تا دهم مرداد ماه ادامه داشته باشد، از مردم منطقه و گردشگران خواسته شده تا از حضور در معابر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

جاده دسترسی به کوه‌گل سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد بسته شده است. افزون‌بر مسدود شدن جاده دسترسی، سیاه‌چادرهای عشایری که برای اسکان گردشگران راه‌اندازی شده بود نیز جمع‌آوری‌شده است. تمام تأسیسات گردشگری در نقاط مختلف شهرستان دنا تا اطلاع ثانوی تعطیل است و هیچ‌گونه مسافر و گردشگری در این مناطق پذیرش نخواهد شد.

در استان قزوین اداره کل میراث فرهنگی استان خبر داده با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه بارندگی و شدت بارش‌ها در روزهای آینده، گردشگران و هم استانی‌ها از تردد و توقف در برخی محورهای گردشگری استان با احتمال وقوع سیل جدا خودداری کنند.

این وضعیت در بسیاری از شهرها نیز وجود دارد و به گردشگران هشدار داده شده تا به مناطق گردشگری درگیر سیل سفر نکنند یا اگر قصد سفر به استان‌های دیگر را دارند حتماا پیش‌تر درباره‌ی وضعیت آن استان اطمینان حاصل کنند این هشدار را ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اعلام کرده و نوشته است: شدت بارش‌ها در استان‌های یزد، فارس، کرمان و نیمه‌ی خاوری تهران بیش‌تر خواهد بود. احتمال رخ‌دادن سیل در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد چهارمحال و بختیاری و شرق خوزستان وجود دارد.

دعوت از نیروهای کمکی برای پایش آسیب‌ها

در پی بارش‌های شدید موسمی در ۱۸ استان کشور، استان یزد نیز از منطقه‌هایی است که این روزها درگیر سیل و آب‌گرفتگی شده است. هم‌اکنون گروه‌های گوناگونی در حال برآورد میزان خسارت‌ها هستند، اما انجمن صنفی مرمت یزد به برای آسان‌شدن امداد رسانی و کمک به نیروهای میراث فرهنگی برای پایش محله‌های تاریخی یزد و برآورد میزان و چگونگی آسیب‌ها و خسارت‌های احتمالی از کارشناسان دعوت شده تا در این کار همیاری کنند.

در این رخداد؛ سیل خسارت بسیاری به سازه‌های تاریخی این استان زده است. از این میان ویدیویی که نشان می‌دهد اداره میراث فرهنگی شهرستان تفت سراسر ویران شده است. سازه‌های دیگر نیز آسیب جدی دیده‌اند.

در استان سیستان و بلوچستان نیز سازه‌های تاریخی بسیاری آسیب جدی دیدند این موضوع را رضا گنجعلی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان یادآوری کرد و گفت: دیواره‌ی گوشه‌ی (:ضلع) شمالی قلعه سرباز، سقف طبقه دوم موزه چابهار و دیواره گوشه‌ی باختری و بخش داخلی قلعه نیکشهر دچار آسیب شدند. «همچنین طوفان در ایرانشهر باعث سقوط درختان نخل بر روی ساختمان قدیم بهداشت شده که بخشی از دیواره ساختمان دچار ترک و ریزش شده است.

نکته درخور اندیشیدن در میان همه‌ی خبرها و تصویرهای ناگواری که از ویرانی سازه‌های تاریخیبرآمده از سیل منتشر شده بود، شیوه‌ی هدایت آب در کانال‌های تاریخی مجموعه‌ی تخت‌جمشید بود. این کانال‌ها که در سال‌های گذشته  مرمت شده‌اند؛ این مجموعه تاریخی را از گزند آبگرفتگی‌های هر ساله نجات داد و این نشان‌گر این است که این کانال‌ها هنوز و پس از هزاره‌ها سده‌ها  کارکرد خود را برای هدایت آب دارد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01