لوگو امرداد

ایرانیان زرتشتی خجسته آیین مهرگان را پاس می‌دارند

ایرانیان زرتشتی خجسته آیین مهرگان را پاس می‌دارندایرانیان زرتشتی در روز مهر ایزد از ماه مهر جشن مهرگان این آیین دیرین نیاکان یادآور پیوندها، مهر و دوستی را گرامی می‌دارند.

زرتشتیان در شهرهای تهران،‌ کرج،‌ یزد، ‌شیراز، کرمان و اهواز روز مهر از ماه مهر به آتشکده و نیایشگاه‌ها می‌روند و با خوراکی‌های سنتی از یکدیگر پذیرایی می‌کنند. آنان با انجام نیایش و اجرای برنامه‌های فرهنگی مانند سخنرانی‌های ملی و آیینی سرود، چکامه و دکلمه جشن مهرگان را با شادی برپا می‌دارند.

تهران

انجمن زرتشتیان تهران با همکاری نهادهای زرتشتی، خجسته آیین مهرگان را از ساعت 17 در تالار مجموعه فرهنگی مارکار به روز مهر ایزد از ماه مهر، ‌چهارشنبه 10 مهرماه 1398 خورشیدی برگزار می‌کند.

 کرمان

انجمن زرتشتیان کرمان با همکاری کمیسیون جوانان جشن مهرگان را از ساعت 18 چهارشنبه دهم مهرماه 1398 خورشیدی در تالار روانشاد رشید نیکبخش باغچه بداغ آباد گرامی می‌دارد.

 شیراز

زرتشتیان شیراز به فرخندگی جشن مهرگان از ساعت ۳۰: ۱۸ مهر ایزد برابر با چهارشنبه دهم مهر در تالار روانشاد یزدانی باغ وقفی گردهم می‌آیند.

 اصفهان

جشن مهرگان در اصفهان پنجشنبه یازدهم مهر، از ساعت ۳۰: ۱۸ در تالار خانه زرتشتیان اصفهان برگزار می‌شود.

 کرج

انجمن زرتشتیان کرج نیز از ساعت 19 مهر ایزد، چهارشنبه 10 مهرماه، کهن آیین مهرگان را در تالار مهرداد خانه دولت کرج پاس می‌دارند.

یزد

– کمیسیون بانوان زرتشتی یزد به فرخندگی جشن مهرگان آیین گهنبارخوانی به همراه نمایشگاه صنایع دستی زرتشتیان را در روز مهر ایزد، چهارشنبه 10 مهرماه از ساعت 16 برگزار می‌کند.

– انجمن زرتشتیان قاسم‌آباد با همکاری انجمن مردم نهاد همازور در تالار ماهیار اردشیر جشن مهرگان را با اجرای برنامه‌های فرهنگی شاد از ساعت ۳۰: ۱۸ چهارشنبه دهم مهرماه 1398 خورشیدی گرامی می‌دارد.

– باشگاه جوانان زرتشتی مریم‌آباد با همراهی انجمن زرتشتیان مریم‌آباد ساعت 19 مهرایزد از ماه مهر در گاهشمار مزدیسنی برابر با چهارشنبه 10 مهرماه خجسته آیین مهرگان را در تالار زرتشتیان مریم‌آباد جشن می‌گیرند.

اهواز

زرتشتیان اهواز پنج‌شنبه 11 مهرماه در باشگاه کیانپارس با اجرای برنامه‌های شاد و دورهمی خانوادگی جشن مهرگان را ارج می‌نهند.

واژه‌ی مهر، به چم (:معنی) پیمان و دوستی است. در گاهشماری و فرهنگ ایران باستان جشن مهرگان پس ازنوروز دارای اهمیت برجسته‌ای بوده است. در گاهشمار کهن ایران، ‌سال تنها شامل دو فصل بزرگ می‌شد و این دو جشن، آغاز فصل‌های سال را نوید می‌دادند.

 به بیان دیگر، نوروز آغاز فصل نخست و مهرگان آغاز فصل دوم به حساب می آمد. فصل تخست، تابستان بود که جشن نوروز آغاز می‌شد و هفت ماه ادامه داشت و فصل دوم، زمستان کم جشن مهرگان آغاز می‌شود و پنج ماه طول می‌کشید. جشن مهرگان که از روز مهر آغاز می‌شد تا شش روز پس از آن ادامه می‌یافت، زمینه برپایی جشن های بزرگ در سرزمین بزرگ ایران بود. به گزارش شاهنامه فردوسی پیدایش جشن مهرگان در تاریخ ایران نسبت می‌دهند، پیروزی ایرانیان بر ضحاک ستمگر به رهبری کاوه آهنگر است که پس از تلاش و پایمردی فراوان را به بند آوردند و فریدون را به عنوان رهبر خود برگزیدند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13