لوگو امرداد
در امرداد 459 چاپ شد:

آسیب تندآب‌ها بر یادمان‌های نیاکانی

p02 3در روزهای آغازین امردادماه امسال، در کنار خبرهای ریز و درشتی که کمتر رنگ‌‌و‌روی امیدبخشی دارند، جاری شدن سیل نیز بر دردها و رنج‌های مردم شماری از استان‌های کشور افزود و مرگ‌ها و آسیب‌های هنگفتی به‌دنبال داشت.

میراث تاریخی ما نیز از آن سیل‌ها در امان نماند و آسیب‌هایی دید که جبران آن نیاز به سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و کوششی دل‌سوزانه دارد؛ اگرچه نشانه‌ها و چشم‌انداز برنامه‌ریزی‌ها و کوشش‌های بایسته‌، چندان روشن و بی‌چون‌وچرا نیست! پس شگفت نخواهد بود اگر دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی ایران نگران رویدادهای ناخواسته‌ی آینده باشند و ترس از سیل و زمین‌لرزه و دیگر رویدادهای ناگزیر، آن‌ها را از سرنوشت میراث نیاکانی بیمناک کند. اگر برنامه‌ی درست و سنجیده‌ای برای استوار‌بخشی و پایش پیوسته‌ی سازه‌های تاریخی در پیش گرفته نشود، چه‌بسا رویدادهای آینده زخم‌های بیش‌تری بر پیکر یادمان‌های کهن تاریخی ما بزند و به ازدست‌رفتن آن‌ها بینجامد.

آسیب‌ها به بافت تاریخی استان‌های سیل‌زده‌ی کشور
ششم امردادماه خبر آسیب‌دیدن دیواره‌ی شمالی دژ سرباز در استان سیستان‌وبلوچستان بر اثر بارش‌های پی‌درپی، به گوش رسید. سازه‌های تاریخی دیگر این استان نیز از سیل آسیب‌ها دیدند. افتادن درختان نخل بر روی ساختمان کهن بهداشت در ایرانشهر، فروریختن سقف اشکوب دوم موزه‌ی چابهار و بخش درونی دژ نیک‌شهر (ایلنا، 6 امرداد)، از شمار آن ویرانی‌ها بود.
یک روز پس از آن، مردم استان یزد با سیل و آبگرفتگی غافلگیر شدند و بافت تاریخی شهرهای استان نیز در آستانه‌ی ویرانی قرار گرفت. اگر به یاد بیاوریم که یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان با بافت تاریخی شگفت‌آور است، آن‌گاه بهتر درخواهیم یافت که بیم از جاری‌شدن سیل تا کجا دل و جان دوستداران میراث کهن ایران را لرزاند!
در هشتم امردادماه معاون میراث فرهنگی استان یزد از 240 نمونه «آسیب جزیی و کلی» به بافت تاریخی شهر یزد بر اثر جاری‌شدن سیلاب خبر داد (گزارش خبرگزاری ایرنا). آسیب‌ها به خانه‌های فرسوده و نیز فرونشست زمین بازمی‌گشت. این را هم افزوده بود که هنوز ارزیابی‌ای از میزان آسیب‌ها نشده است. از همه شگفت‌تر آن‌که گفته شده بود: «سازه‌هایی که آسیب دیدند آن‌هایی بودند که به حال خود رها شده بودند»! بدون آن‌که پاسخ داده شود که چرا برخی سازه‌ها به حال خود رها شده‌اند؟

آنچه در بالا آمده است بخشی ازگزارشی‌ست با عنوان «آسیب تندآب‌ها بر یادمان‌های نیاکانی» به قلم نگارجمشیدنژاد که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌‌ی 459 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  459 از ‌‌دوشنبه، 31 امردادماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره‌ی 459

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. نیاکان یعنی پدر بزرگ ها، آن را نمی توان برای گذشتگان استفاده کرد. با بکار گیری نیاکان، شما عملن مادر بزرگ ها را حذف می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06