لوگو امرداد
با استقبال بزرگ و کوچک

برگزاری آیین گهنبار چَهره‌ی پیتَه شَهیم گاه در شیراز

آیین اوستا‌خوانی گهنبار پایان تابستان (چَهره‌ی پیتَه شَهیم گاه) در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار شد.
زرتشتیان شیراز با گردهمایی در دومین روز از گهنبار پایان تابستان و نیایش همگانی یاد نیاکان خود را گرامی ‌داشتند. موبدیار رستم خسرویانی با آوایی خوش، آفرینگان‌خوانی آیین گهنبار را بر دوش داشت. پس از اوستاخوانی، هوشنگ اسفندیاریان هموند و سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز به گزارش گاه تا گاه فعالیت‌های انجمن پرداخت. وی کسب عنوان توسط ورزشکاران شیرازی در جام های جانباختگان و اشا را شادباش گفت. اسفندیاریان همراه با اعلام نتیجه انتخابات گردش جدید کمیسیون دینی، کمیسیون‌های سه گانه‌ی انجمن زرتشتیان شیراز (دینی، بانوان و ورزش) را به عنوان بازوان توانمند این انجمن برشمرد. بازدید نمایندگان سازمان آرامستان‌ها از آرامگاه زرتشتیان شیراز و پیشکش 5 عدد نیمکت و وعده‌ی تامین آب جهت آبیاری درختان این آرامگاه از دیگر مواردی بود که وی به آنها اشاره داشت. اسفندیاریان در پایان سخنانش از همکیشان شیرازی خواست در انتخابات گردش هفدهم انجمن زرتشتیان شیراز که آدینه 5 مهرماه برگزار خواهد شد، باشندگی پرشور و دلسوزانه ای داشته باشند تا امور را به دستان افراد شایسته بسپارند. در ادامه افلاتون سهرابی فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز ضمن خوشامدگویی به خانواده ستودیان که به تازگی از تهران به شیراز کوچ کرده‌اند، گفت: «برای پایداری بیشتر و همرنگ شدن جامعه بایستی به سخنان انجمن موبدان توجهی دوچندان داشته باشیم و از سخنان و تصمیماتش پیروی کنیم. همچنین برنامه‌های انجمن‌ها، برنامه‌های افراد برگزیده‌ی هازمان است و بایستی با یکرنگی و همدلی از انجمن نیز حمایت کرد». سهرابی افزود : «در حالی که در بسیاری از شهرهای زرتشتی نشین شورای حل اختلاف نداریم، داشتن شورای حل اختلاف و کمیته مددکاری در شیراز باعث افتخار است و باید همگی از آن حمایت کنیم و در مواقع نیاز در هموندی آنها مشارکت کنیم». در پایان از باشندگان با میوه، لرک، سیروگ، کماج و پشمک پذیرایی انجام شد.
شماری از همکیشان شیرازی از کودک تا بزرگسال از ساعت 16 برای پاکسازی تالار، چیدن سفره گهنبار و پخت سیروگ (نوعی نون روغنی) در مجموعه‌ی دینی، فرهنگی ورزشی زرتشتیان شیراز باشنده شده بودند.
سومین چَهره‌ی گهنبار پیته‌شهیم گاه به چَم (:معنی) پایان تابستان است. در باور زرتشتیان سومین مرحله‌ی آفرینش از سوی اهورامزدا را یادآوری می‌کند که هنگام پدیدار شدن زمین در هستی است. هنگامه‌ی این جشن پنج‌روزه از اشتاد ایزد تا انارام ایزد در گاهشمار زرتشتی برابر با 21 تا 25 شهریورماه در سالنمای رسمی کشور است.

گزارش تصویری از برگزاری آیین گهنبار پایان تابستان به روز آسمان ایزد، آدینه 22 شهریورماه 1398 خورشیدی را در دنباله می‌بینید:

101

102

پیر و جوان در برگزاری گهنبار مشارکت داشتند

103

آماده سازی تالار روانشاد یزدانی جهت برگزار گهنبار

105

106

107

108

پخت سیروگ و آموزش به جوان ترها

109

110

چیدن سفره گهنبار

111

112

113

114

اوستاخوانی توسط موبدیار رستم خسرویانی

115

116

گزارش گاه تا گاه انجمن زرتشتیان شیراز توسط هوشنگ اسفندیاریان

117

سخنرانی افلاتون سهرابی فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز

118

 

119

120

استقبال نوجوانان از مراسم گهنبار

 

فرتوراز مهتاب گشتاسبی

 

6063

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. ممنون از گزارش و عکس های خوبتان. همت خوبی همراه همتون باشد.

  2. چه خوب است که در عکس ها به کارهای پیش از گهنبار توجه شده. از دیدن عکس ها و تکاپو و تحرک همکیشانم شادمان شدم و انرژی مثبت گرفتم. دست مریزاد

  3. آفرین بر شما شیرازی ها. اینکه به فکر آموزش سنن به جوان ترها هستید جای بسی خوشحالی دارد. درود بر شما. سپاس از امرداد بابت گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03