لوگو امرداد
در امرداد 462 چاپ شده است:

بردسکن؛ شهر باغ‌ها

p08«بَردَسکن» ریشه‌های کهن و استواری در تاریخ ایران دارد. آنجا سرزمینی تکیه داده به تاریخ و زیست‌بومی آکنده از نشانه‌های جوشان زندگی و کوشش و سازندگی است. باغ‌های بسیارش، با میوه‌های گوناگون انگور، انار و گلابی، برآمده  از دست‌رنج مردمانش است و بی‌سبب نیست که آنجا را شهر باغ و میوه‌های مینَوی نام داده‌اند!
بردسکن دامن‌گشوده در گستره‌ی خراسان بزرگ است. در یک سوی بردسکن شهر سبزوار است و در سوی دیگرش کاشمر تاریخی با سرو بسیار کهنش که اکنون جز نام و یادی از آن نمانده است. شهرستان کوه‌سرخ در شمال خاوری بردسکن دیده می‌شود، جنوبش همسایه‌ی طبس است و باخترش دیوار به دیوار شاهرود در استان سمنان.
ریشه‌شناسی نام بردسکن با چند گمان‌ همراه است. شاید پذیرفتنی‌ترین آن‌ها همین باشد که می‌گویند بردسکن یعنی آرامش در سرزمینی سرد و خشک! چرا که بَرد به چم ِ سرما است و سکن به چم ِ اسکان و ماندن. اگر آب‌وهوای سرد بردسکن را به یاد بیاوریم، آن‌گاه این ریشه‌شناسی باورپذیر خواهد بود.
شب‌های زمستانی بردسکن سرد و گزنده است و گاه دمای هوا به پنج درجه زیر صفر می‌رسد. آب‌وهوای آنجا نوسانی میان گستره‌های کوهستانی و کویری است. از این‌رو باشندگانش در روزهای داغ تابستانی گاه گرمای بیش از 40 درجه را هم تجربه می‌کنند. با این همه، بردسکن با باغ‌های انبوهش خنکای ماندن در سایه‌سار درختان را به رهگذران ارزانی می‌دارد. آنجا شهر باغ‌های پسته و انگور است و جایی برای برداشت پنبه‌، برآوردن گندم‌های خوشه‌طلایی و زعفران‌های خوش عطر و ‌بو. زیره، گردو، زردآلو، انجیر، کشمش و خشکبار از بردسکن به شهرهای پیرامون بُرده می‌شود. افزون‌بر آن، بردسکن سرزمین درختان کهن‌سال نیز هست. یکی از آن‌ها درخت چنار روستای بیجورد است که سده‌ها از زندگی پُربارش می‌گذرد و در فهرست آثار طبیعی ایران نیز ثبت شده است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌‌ست با عنوان (بردسکن؛ شهر باغ‌ها) به خامه‌ی سپینود جم که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره‌ی 462 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 462  از ‌‌دوشنبه، 30 آبان‌ماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  462 هفته‌نامه‌ی امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی امرداد 462

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09