لوگو امرداد

آتشکده رستم‌ باغ میزبان آیین گهنبار چَهره‌ی میدیاریم‌گاه

آیین گهنبار چَهره‌ی میدیاریم‌گاه روزهای آغازین و واپسین چَهره در آتشکده‌ی مجتمع رستم ‌باغ برگزار می‌شود.آیین گهنبار میدیاریم‌گاه،آغازین و واپسین روزهای چَهره در آتشکده‌ی مجتمع رستم ‌باغ برگزار می‌شود.
گهنبارخوانی در آغازین روز چهره‌ی میدیارم‌گاه، گهنبار میانه‌ی آرامش، روز مهر ایزد از ماه دی در گاهشمار زرتشتی، برابر با سه‌شنبه 10دی‌ماه 1398 خورشیدی از ساعت 10 بامداد در آتشکده‌ی مجتمع رستم باغ برگزار می‌شود.
همچنین ورهرام ایزد از ماه دی، واپسین روز چهره‌ی گهنبار برابر با شنبه 14 دی‌ماه 1397 خورشیدی از ساعت 10  بامداد آیین گهنبارخوانی چهره‌ی میدیاریم‌گاه در آدریان مجتمع رستم‌ باغ  برگزار می‌شود.
زرتشتیان می‌توانند برای همازوری و هم بهره شدن از مِیَزد (:مهمانی) گهنبار در مجتمع رستم‌ باغ تهران‌پارس گردهم آیند.

واژه‌ی گهنبار دارای دو بخش گاه و انبار است. گهنبارها جشن‌هایی فصلی هستند. در هر سال، شش چهره‌ی گهنبار برگزار می‌شود که هر کدام یادآورِ گاهی از آفرینش است. اين شش پله در «فروردين‌يشت»، بند هشتاد و شش، به این ترتيب «آسمان، آب، زمين، گياهان، جانوران و انسان.» است. در باور زرتشتيان گهنبار ایاثرم گاه هنگامه‌ی آفريده شدن «گیاه» از سوی خداوند است و آيين‌های اين گهنبارهم‌چون ديگر گهنبا‌رها برگزارمی‌شود.
چَهره‌ی پنجم گهنبار در هر سال، میدیاریم‌‌گاه است. این گهنبار از روز مهر ایزد تا روز ورهرام از ماه دی و مانند گهنبارهای پیشین به مدت پنج روز برگزار می‌شود. میدیاریم یعنی میانه‌ی آرامش، به همین روی این جشن در زمانی برگزار می‌شود که هنگام آرامش و استراحت کشاورزان و دامداران است. زرتشتیان این گهنبار را نیز مانند دیگر گهنبارها در خانه‌ی خود و یا در مکان‌های سپندینه‌ی آتشکده برگزار می‌کنند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09