لوگو امرداد

برنامه‌های اسفندگان انجمن همازور

همازور 3571جشن اسفندگان امسال همراه با برنامه‌ها و مسابقات استعدادیابی از سوی انجمن همازور در یزد آدینه 28 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.
انجمن فرهنگی گردشگری همازور بر آن شده است جشن اسفندگان و بزرگداشت بانوان را آدینه 28 بهمن ماه 1401 همراه با برنامه‌های گوناگون و مسابقه استعدادیابی در تالار سرور خرمشاه یزد برگزار کند. همکیشان علاقمند می‌توانند در روزهای 24 و 25 بهمن 1401 از ساعت 17 تا 19 به تالار کناری آتشکده یزد مراجعه و بلیت ورودی و پذیرایی را تهیه کنند.
همچنین انجمن همازور به فراخور(:مناسبت) جشن سپندارمزگان و بزرگداشت بانوان برنامه استعدادیابی شامل: خوشنویسی، نقاشی، عکاسی و استنداپ کمدی (اجرای طنز) را در همان روز جشن برگزار می‌کند. این برنامه‌ها در گروه‌های سنی نوجوانان و بزرگسالان و شامل مسابقه نقاشی با موضوع «مهر مادری» با تکنیک آزاد، خوشنویسی با خودکار و یا نی، عکاسی از سوژه‌های جشن با گوشی یا دوربین و اجرای برنامه طنز که در روز جشن برگزار خواهد شد و از برگزیدگان هر گروه سپاسداری خواهد شد.
علاقمندان می‌توانند برای نام‌نویسی در هریک از بخش استعدادیابی مشخصات خود را که شامل نام، نام خانوادگی و سن است را به همراه مشخص کردن نوع بخش مسابقه تا روز پنجشنبه 27 بهمن به شماره 09133559250 پیامک بفرستند. همراه داشتن وسایل خوشنویسی و نقاشی توسط هنرمند در این برنامه بایسته است.
در روزشماری زرتشتی هر روز از ماه یک نامی دارد. با توجه به ساختار گاهشمار زرتشتی و سی روزه بودن شش ماه نخست سال در گاهشماری زرتشتی، این جشن را در ۲۹ بهمن برگزار می‌کنند. بر پایه‌ی منابع کهن و همان‌گونه که از نام آن پیداست این جشن به روز اسپند یعنی پنجمین روز ماه از ماه اسفند اشاره دارد. در هر ماه، یک‌بار، نام روز و ماه یکی می‌شده است که در همان روز که نامش با نام ماه برابر می‌شد، جشنی ترتیب میدادند متناسب با نام آن روز و ماه. همین‌گونه روز پنجم هر ماه سپندارمذ یا اسفندارمذ نام دارد که در ماه دوازدهم سال که آن هم اسفندارمذ نام داشت، جشنی با همین عنوان می‌گرفتند. این واژه که در اوستایی «سْپِنـْـتـَه آرَمَئیتی» آمده، نام چهارمین امشاسپند است، از دو بخش «سپِنتَه» یا «سپند» به معنی پاک و مقدس و «آرَمَئیتی» به معنی فروتنی و بردباری تشکیل شده است و معنی این دو با هم فروتنیِ پاک و مقدس است. این واژه در پارسی میانه «سپندارمت» و در فارسی «سپندارمذ» و «اسفندارمذ» و «اسفند» شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06