لوگو امرداد
نیمروز آدینه 13 دی ماه

برگزاری گهنبار میانه‌ی آرامش در شیراز

آیین گهنبار چَهره‌ی میدیاریم‌گاه نیمروز چهارمین روز چَهره در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار ‌شد.

گهنبارخوانی در چهارمین روز چهره‌ی میدیاریم‌گاه، در روز فروردین از ماه دی در گاهشمار زرتشتی، برابر با آدینه 13 دی‌ماه 1398 خورشیدی از ساعت 12 نیمروز در تالار روانشاد یزدانی مجموعه دینی، فرهنگی، ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار ‌شد. به پیشنهاد کمیسیون دینی و تایید انجمن زرتشتیان شیراز قرار بر این شد تا آیین گهنبار این چهره، نیمروز آدینه به جای پسین برگزار شود و کلاس‌های دینی نیز از ساعت 4 تا 6 پسین به 10 تا 12 بامداد جابجا شود تا دانش‌آموزان نیز همراه با باشندگی در کلاس‌های دینی فرصت همکاری و همیاری در برگزاری گهنبار را کنار آموزگاران و خانواده‌های خود پیدا کنند. در حالی که آسمان شیراز آبی بود، آبی‌تر از همیشه و خورشید جهان‌تاب نیز گرمای خود را به این شهر باصفا بخشیده بود تا زمستان را دلنشین‌تر کند؛ زرتشتیان شیراز یک‌به‌یک از همان ساعت‌های آغازین بامداد راه باغ وقفی را پیش گرفته بودند تا در همازوری از یکدیگر پیشی بگیرند و دل به خدا و یاد خدا بسپارند. وارد باغ وقفی که می شدی، بویی دلنشین به مشام می رسید، بوی گل یخ، دلچسب و روح‌نواز به آرامی وجود هر باشنده‌ای را صفایی دوچندان می‌بخشید، آن‌گونه که حس می‌کردند گل یخ توی دل‌هایشان جوانه کرده است، آشپزخانه چون همیشه پر از شور بود و تلاش، یکی مشغول پخت سیروگ و دیگری پخت برنج، تعدادی پیاز و سیب زمینی پوست می‌گرفتند و دیگری به شستن سبزی مشغول بود. شماری از جوانان مشغول چیدن سفره‌ی ویژه‌ی گهنبار بودند. در این هیاهو، آن طرف تر صف کلاس‌های دینی کشیده شده بود، دانش‌آموزان و آموزگاران با نیایش و نو کردن کشتی به استقبال کلاس دینی رفتند. زمانی که عقربه‌های ساعت بر روی عدد 12 ایستادند، همه چیز مهیای برگزاری آیین گهنبار بود، آیینی که آتری قدس، پرنیان کوکلری و مهتاب گشتاسبی هماهنگ‌کنندگی‌اش را بر دوش داشتند. آیین با اوستاخوانی موبدیار خدامراد جمشیدی آغاز شد و باشندگان با دستانی برافراشته پس از نو کردن کشتی به اوستاخوانی و نیایش ایستادند. در ادامه پذیرایی با لرک (:نوعی آجیل از میوه های خشک) انجام شد، پس از آن هوشنگ اسفندیاریان سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز بر پایه‌ی گهنبارهای چند سال اخیر به گزارشی از عملکرد گاه تا گاه انجمن پرداخت. با پایان مراسم از باشندگان با ناهار، کماج، سیروگ، سبزی و میوه پذیرایی شد.
هم زمان با این مراسم، 104 امین شماره‌ی گاهنامه‌ی فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و دینی پیام سبز که هفدهمین سال انتشار خود را به کوشش کمیسیون بانوان انجمن زرتشتیان شیراز پشت سر می‌گذارد، بین مشترکان آن پخش شد.
گهنبار چَهره‌ی پنجم در هر سال، گهنبار میدیاریم‌ است. این گهنبار از روز مهر ایزد تا روز ورهرام از ماه دی و مانند گهنبارهای پیشین به مدت پنج روز برگزار می‌شود. میدیاریم یعنی میانه‌ی آرامش، به همین روی این جشن در زمانی برگزار می‌شود که هنگام آرامش و استراحت کشاورزان و دامداران است. زرتشتیان این گهنبار را نیز مانند دیگر گهنبارها در خانه‌ی خود و یا در مکان‌های سپندینه ا‌ی چون آتشکده و یا مکان های گردهمایی برگزار می‌کنند. این گاه از گهنبار را گاه آفرینش جانداران نیز می‌دانند.

سفره گهنبار (عکس از مهتاب گشتاسبی) 1

سفره گهنبار  (عکس از مهتاب گشتاسبی)

پخت سیروگ (نوعی نان روغنی ویژه مراسم) 2

پخت سیروگ (نوعی نان روغنی ویژه مراسم)

پخت سیروگ (نوعی نان روغنی ویژه مراسم) 3

پخت سیروگ (نوعی نان روغنی ویژه مراسم)

4

پخت سیروگ (نوعی نان روغنی ویژه مراسم) 5

پخت سیروگ (نوعی نان روغنی ویژه مراسم)

همکاری های پیش از آغاز مراسم 6

همکاری های پیش از آغاز مراسم

7

8

کشتی نو کردن دانش آموزان پیش از آغاز کلاس دینی 9

کشتی نو کردن دانش آموزان پیش از آغاز کلاس دینی

10

کشتی نو کردن دانش آموزان پیش از آغاز کلاس دینی 11

کشتی نو کردن دانش آموزان پیش از آغاز کلاس دینی

آموزگار و دانش آموز دست همازوری بهم می دهند 12

آموزگار و دانش آموز دست همازوری بهم می‌دهند

همکاری دانش آموزان و آموزگاران در آماده سازی پیش از مراسم (عکس از مهتاب گشتاسبی) 13

همکاری دانش‌آموزان و آموزگاران در آماده‌سازی پیش از مراسم

باشندگی پرشور نوجوانان در مراسم گهنبار (عکس از مهتاب گشتاسبی) 14

باشندگی پرشور نوجوانان در آیین گهنبار (عکس از مهتاب گشتاسبی)

اوستا خوانی توسط موبدیار خدامراد جمشیدی (عکس از مهتاب گشتاسبی) 15

اوستا خوانی توسط موبدیار خدامراد جمشیدی (عکس از مهتاب گشتاسبی)

16

17

18

اوستا خوانی توسط موبدیار خدامراد جمشیدی 19

اوستاخوانی توسط موبدیار خدامراد جمشیدی

20

21

پخش لرک بین باشندگان 22

پخش لرک بین باشندگان

پخش لرک بین باشندگان 23

پخش لرک بین باشندگان

بریدن کماج ها پس از پایان مراسم جهت پذیرایی 24

بریدن کماج ها پس از پایان مراسم جهت پذیرایی

گزارش گاه تا گاه انجمن توسط هوشنگ اسفندیاریان 25

گزارش گاه تا گاه انجمن توسط هوشنگ اسفندیاریان

پذیرایی ناهار از باشندگان 26

پذیرایی ناهار از باشندگان

انبوهی از گل یخ زمستان را لطافت بخشیده بود 27

انبوهی از گل یخ زمستان را لطافت بخشیده بود

فرتور ها از شهرام پوردهی و مهتاب گشتاسبی است.

1719

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. چه جالب نمیدونستم گل یخ واقعا وجود داره! فکر می کنم یک اصطلاح است از گلی که هیچ حس و رنگ و بویی نداره و مثل یخ میمونه. سپاس از گزارش و عکس های زیباتون

  2. چه دوست داشتنی و زیبا که به همه آیین ها و حفظ سنت ها پایبند هستید. لذت بردم که دیدم نوجوانان قبل از کلاس دینی و هنگام اوستاخوانی کشتی نو می کنند.

  3. این مشارکت نوجوانان در شیراز چقدر دلنشین و آرامش بخش است. من را به حفظ سنت ها در آینده امیدوار میکنه. شیراز در پشتوانه سازی خوب عمل کرده که سال هاست با این تعداد کم گزارش هاش رو که می بینم برنامه هاش پربار بوده. دست مریزاد شیرازی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04