لوگو امرداد
در امرداد 465 بخوانید:

توان سرمایه‌گذاری و درآمدزایی ایران در گردشگری اخترشناسی

p08از دیرباز آسمان و ستاره و برآمدن و فرورفتن خورشید، ذهن و خیال انسان را به سوی خود کشیده است. آدمی در آسمان رازهایی می‌دید که آرزوی شناخت آن‌ها را داشت. اخترشناسی و پی بُردن به رخدادهای آسمان، بخشی از زندگی بسیاری از پیشینیان بود.

هنوز هم که دانش‌های نوین مرزهای شناخت جهان را دگرگون کرده است، اخترشناسی گیرایی خود را از دست نداده است و میلیون‌ها انسان در سراسر کره‌ی خاکی با ابزارهای نو و مدرن به رصد ستارگان می‌پردازند. از این‌رو، بی‌سبب نیست که در صنعت گردشگری، شاخه و بخشی به نام گردشگری نجوم (که دراین نوشتار از آن با نام گردشگری اخترشناسی یاد می‌شود)  شکل گرفته و چنان رواجی یافته است که برای کشورها پیشه‌ای درآمدزا شناخته می‌شود. ما نیز که زمینه‌های بسیاری برای گسترش این بخش از گردشگری داریم، نباید ارزش و اهمیت آن را نادیده بگیریم.

گردشگری اخترشناسی  چیست؟
بیش از دو دهه است که گردشگری اخترشناسی بخشی از صنعت دامنه‌دار گردشگری شناسانده شده است. پیش از آن، از این شیوه از گردشگری نه آگاهی‌ای در میان بود و نه کسی آن را می‌شناخت؛ هرچه بود کنجکاوی‌های علمی یا سرگرم‌کننده بود. با پدیدآمدن گردشگری اخترشناسی، میلیون‌ها انسان به این کار علمی و گیرا سرگرم شدند و بسیاری نیز از آن درآمدزایی کردند.
در واژه‌نامه‌ی صنعت گردشگری، گردشگری اخترشناسی را رصد آسمان و ستارگان، با آرمان (:هدف) لذت‌جویی، کنجکاوی، سرگرمی و آموزش، شناسانده‌اند که در زمانی کوتاه انجام می‌شود. بدین‌گونه گردشگر اخترشناس می‌تواند آسمان را در فضایی به‌دور از روشنایی‌هایی ساختگی رصد کند و به پایش پدیده‌هایی مانند ماه‌گرفتگی و خورشیدگرفتگی (خسوف و کسوف)، بارش‌های شهابی، شفق و بسیاری رویدادهای جوی دیگر بپردازد و از آسمان تاریک شب و سوسوی ستارگان بهره ببرد.
در جهان کنونی، گردشگری اخترشناسی جایگاهی ارزشمند دارد. به یاد داریم که در خورشیدگرفتگی سال 2017 میلادی، بیش از 50 هزار تَن از سراسر جهان راهی آمریکا شدند تا این پدیده را از نزدیک ببینند و رصد کنند. پیداست که چنین گردشگری‌ای تا چه اندازه می‌تواند به اقتصاد کشورها کمک کند و زندگی مادی مردم را بهبود ببخشد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «توان سرمایه‌گذاری و درآمدزایی ایران در گردشگری نجوم» به قلم بامداد رستگار که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره 465 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی چهارصدوشصت‌و‌پنج با عنوان «به نام سپند زمین و زن» از ‌‌دوشنبه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  465 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  465 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04