لوگو امرداد
گرامیداشت روز مهر و دوستی ایرانی در بنیاد ایران‌شناسی

موبد پدرام سروش‌پور: خرد و خردورزی بن‌مایه‌ی صلح و دوستی

موبد پدرام سروش‌پور، از سخنرانان آیین روز عشق و مهر ایرانی در بنیاد ایران‌شناسی بود، وی در سخنانی خردورزی، احترام‌‌ به باورها و برابری انسان‌ها را از بن‌مایه‌های برقراری دوستی و دوری از ستیز بیان داشت.
اگر به دنبال عشق و آرامش راستین هستیم باید این بن‌مایه‌ها را به‌درستی بشناسیم. موبد پدرام سروش‌پور هموند انجمن موبدان تهران، شنبه ششم اسفندماه با باشندگی پژوهشگران این حوزه و نمایندگانی از ادیان، اقوام و مذاهب ایرانی، با بیان این نکته افزود: ما ایرانیان از دیرباز از نخستین ملت‌های یکتاپرست جهان هستیم و این باعث افتخار است. اما جدای از این بسیاری از باورها و اندیشه‌های کهن ایرانی از جمله باورداشتن به عشق و دوستی، صلح و آرامش به عنوان آرمان بنیادین تمام پیامبران الهی، امروزه همچنان سرمشق جهان و جهانیان است.
وی در ادامه بیان داشت: ما زرتشتیان نیایش‌های خود را با خشنودی و آرزوی شادی اهورامزدا آغاز می‌کنیم و باور داریم شادی و آرامش بزرگترین آرزویی است که اهورامزدا برای بندگان خود دارد. این ویژگی کهن فرهنگ زرتشتیان است.
سروش‌پور گفت: ویژگی اهورامزدا این است که تمام مردم دنیا را دوست دارد و این باور را باید در وجود خودمان نهادینه کنیم. تمام انسان‌ها با هر فکر و عقیده و ایده، فرزندان آن خدای یکتا هستند و این فلسفه و بنیاد عشقی می‌شود که ما در پِی آن هستیم. فلسفه‌ای که خدا و انسان را عاشق و معشوق می‌داند.
نماینده‌ی انجمن موبدان تهران افزود: به باور نیاکان‌مان اگر خرد و خردورزی در جهان حاکم باشد بنیاد عشق، صلح و دوستی در آن جامعه می‌شود و اگر جز این باشد زمینه‌‌ی خشونت، جنگ و ستیز را در آن جامعه فراهم می‌سازد.
سروش‌پور بیان داشت: دومین اصل برقراری عشق، دوستی، صلح و آرامش در جوامع، برابری تمام انسان‌ها و احترام‌‌گذاشتن به این برابری است و اگر تاریخ را بررسی کنیم می‌بینیم که تمامی جنگ‌ها از این تبعیض و از آنجایی شکل گرفته که به نام دین باعث جدایی انسان‌ها از هم شده‌اند. تمامی جنگ‌ها ناشی از باورنداشتن به برابری بوده است.
سروش‌پور با اشاره به این نکته که در میان جشن‌هایی که به نام جشن‌های عشق و دوستی در ایران می‌شناسیم آنچه به آیین‌‌ درآمده یکی جشن مهرگان و دیگری سپندارمزگان است، در ادامه گفت: جشن مهرگان، از جشن‌های بزرگ ایرانیان در اندازه‌ی جشن نوروز گرامی بوده است. سپندارمزگان، دومین جشن عشق و دوستی، که نماد آن فروتنی و عشق است و چون نماد آن عشق و ارزشمندتر از آن زایندگی بوده ایرانیان این روز را برای زنان و زمین پاس می‌داشتند. شایسته است هریک از این دو جشن را در جای خود ارج بگذاریم و آنها را بزرگ بداریم.

1 1

2

3

9

16

17

6

15

10

13

11

8

14

4

7

فرتور از تارنمای بنیاد ایرانشناسی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19