لوگو امرداد

آیین پرسه همگانی اورمزد و تیرماه تهران

پرسه همگانی اورمزد و تیرماه زرتشتیان تهران امروز 29 خورداد ماه 1402 برابر با روز اورمزد و تیرماه 3761 زرتشتی در تالار ایرج برگزار شد.
بخش نخست آیین آفرینگان‌ ساعت 8 بامداد با اوستا خوانی موبد اردشیر مهربانی آغاز شد و تا ساعت 9 و 15 دقیقه به درازا کشید. سپس موبد دکتر مهربان فولادی، فرنشین انجمن موبدان تهران، به‌عنوان سخنران به جایگاه رفت و سخن خود را بر سه پایه خدا‌شناسی، ایمان به پیامبری اشوزرتشت و ایمان به جهان پس از مرگ بیان کرد.
فرنشین انجمن موبدان در آغاز با اشاره به نیروهای مینوی و نیروهای گیتی گفت: تا زمانی که این نیروها درکنار هم هستند حرکت زندگی برقرار است وقتی که نیروی مینوی خارج شد زایش و ادامه زندگی شکل می‌گیرد.
موبد مهربان فولادی در ادامه گفت: برابر سنت و دین ما روان و فروهر درگذشتگان پس از دنیای گیتی وقتی که پیام اهورایی را دریافت می‌کنند به سفر خود ادامه می‌دهند. ما زرتشتیان گریه و سوگواری نداریم هنگام بدرقه روان و فروهر درگذشته‌گان با خواندن اوستا و سکوت و پوششِ‌روشن با آن‌ها بدرود می‌گوییم. چرا که این آموزه‌های اشوزرتشت است دین یعنی راه‌ و روش، افزون بر این دین خود واژه‌ی اهورایی است. یکی از شاخه‌هایی که در مکتب بیان می‌شود، ایدولوژی است. هر ایدولوژیی دینی از دو شاخه احکام و اخلاق تشکیل شده است: یکی از شاخه‌های ایدولوژی، اخلاق است که بسیار ارزشمند و جمع خُلق است ما در گاهان بندهایی را می‌بینیم که به ما آموزش می‌دهد که اخلاق ریشه در سرشت آدمی دارد یعنی باید پیام‌ها را بگیریم و آن پیام‌ها را در خود تقویت کنیم و همچنین آن علم و دانش را در ذهن خویش پرورش دهیم سپس آنچه را که درست است پس از باورپذیری به آن ایمان بیاوریم. ایمان زرتشتی در دل هر زرتشتی نهفته است. ما به یکتایی خداوند ایمان داریم، ایمان وقتی که تقویت شد نتیجه‌ای که می‌دهد اخلاق است و وقتی که ایمان به باورِذهنی، نیک باشد اخلاقی که می‌دهد اخلاق نیک خواهد بود. اشوزرتشت فرموده است: اندیشه، گفتار و کردار نیک چون تمام مسیر همین است وقتی که اندیشه نیک باشد جایگاه علم و ذهن برباور نیکی می‌شود.
اخلاق در اوستا به دو بخش اخلاقِ‌‌نظری یعنی گفته‌ها، سرودها و پیام‌ها و اخلاقِ‌عملی یعنی کارهای اخلاقی است که ما باید انجام دهیم تقسیم می‌شود. اخلاقِ‌علمی همان چیزی است که امروزه خیلی‌ از افراد بر روی آن کار می‌کنند و با فرهنگ و سنت ارتباط دارد. فرهنگ، گوهر و پرورانده‌ی ذهنِ اجدادی ما و برپایه گاهان و اوستا است. اما درباره‌ی جهان‌بینی باید گفت این همان بینشی است که گاهان نسبت به این گیتی و نسبت به یکایک خودمان به ما می‌دهد و این خود جهان‌بینی ما را شکل می‌دهد. هنگامی که کلامی از جهان‌بینی به میان می‌آید، برابر با اوستا و گات‌ها درمی‌یابیم که نیروی‌ایی در درون ما وجود دارد که ما را به سوی نیروهای عالی، معنویت و منبع هستی یعنی اهورامزدا می‌کشاند. پس نخستین پایه‌‌ای که اشوزرتشت از سوی خداوند بزرگ آن را بیان می‌کند خدا‌شناسی است. خداشناسی مهمترین پایه از جهان‌بینی دین زرتشتی است که یک گرایش و یک باور دارد. ما در دین زرتشتی خداگرایی و خداباوری داریم. ما به اهورامزدا باور داریم و درتمامی برنامه‌ها و مراسم‌هایی که برپا می‌داریم این دو باور در آنها نهفته شده است.

موبد مهربان پولادی در ادامه گفت: بایسته است کودکانمان را با خود به این‌گونه مراسم‌ها بیاوریم تا این سنت‌ها و فرهنگ‌ها در درون آن‌ها نهادینه شود بنابراین ما باید این سنت و فرهنگ را به آیندگان انتقال بدهیم.
فرنشین انجمن موبدان تهران دومین پایه سخن خویش را به بازگشت همه به مبدا هستی ویژه کرد و گفت: هیچ کس تا به انتهای دنیا زنده نخواهد ماند و همه یک روزی در می‌گذریم به همین شوند است که ما در تمام مراسم‌ها می‌گوییم از کیومرث تا به سیوشانس جان سخن در این است که ما سرانجام خواهیم رفت آیا تمام می‌شویم و خواهیم مُرد؟ خیر
سومین پایه سخنرانی موبد پولادی درباره‌ی پیامبری اشوزرتشت بود در هر دوره‌ای به شکلی می‌خواهند این پیامبری را دستکاری یا تغییر دهند گاهی می‌گویند اشوزرتشت یک فیلسوف بود گاهی گفته می‌شود که اشوزرتشت آموزگار بود و گاهی هم می‌گویند اشو‌زرتشت مَرد راستین بود. اما خودِ اشو زرتشت در گات‌ها می‌گوید من برای رهبری روان مردم از سوی اهورامزدا آمده‌ام. ما پیامبری داریم که از خودشناسی به خداشناسی رسیده است. پس در اینجا خودشناسی مهم است چون تا خود را نشناسیم نمی‌توانیم خدا را بشناسیم.
سخنرانی موبد مهربان پولادی 45 دقیقه به درازا کشید و در ادامه مراسم پرسه‌همگانی پس از سخنرانی فرنشین انجمن موبدان زرتشتیان تهران موبد هرمز خسرویانی خوانش اوستا را انجام داد و این مراسم در ساعت 11 با گذاشتن بوی خوش بر روی آتشدان به جهت شادی تمامی هماروانان و فروهر درگذشتگان پایان یافت.

1 8

سازمان پذیرایی زرتشتیان تهران

0

2 6

3 7

موبد اردشیر مهربانی

5 8

52

50

8 6

9 7

10 5

11 5

12 5

13 4

14 5

15 5

16 5

17 5

18 4

چهره راست: موبد مهربان فیروزگری

19 5

20 4

21 3

22 5

چهره راست: اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس

23 4

51

25 2

فرنشین انجمن موبدان دکتر مهربان پولادی

26 2

27 1

28 1

29 1

47

30 1

31 1

48

موبد هرمز خسرویانی

33 2

34

35 1

37

36 1

38

39

40

42

44

49

46

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-16