لوگو امرداد
در امرداد 472 آمده است:

چالش‌های صنعت گردشگری در رویارویی با دگرگونی‌های زیست‌بومی

p08جهان ما در برابر دگرگونی‌های زیست‌بومی، گرمای رو به افزایش زمین و کمبود منابع آبی، چنان دستخوش چالش شده است که برای به‌سامان‌ رساندن آن باید چاره‌ای اندیشید و نگرش خود را به زیست‌بوم، رنگ تازه‌ای داد تا آسیب‌ها به کمترین اندازه‌ی خود برسد. برای چنین آرمانی، فناوری‌های نوین می‌تواند یاریگر انسان برای بازگرداندن زیست‌بوم به چرخه‌ی دیرپا و طبیعی خود باشد، اما این خواسته زمانی کارا خواهد بود که پیامدهای خطرآفرین دگرگونی‌های زیست‌بومی برای همگان آشکار باشد و جهان در گزینشی (:تصمیمی) همگانی، دست از کارهای آسیب‌زایی که کره‌ی خاکی ما و آب‌وهوای آن را تهدید می‌کند، بردارد.
تا رسیدن بدان آگاهی جهانی، شاید راه بسیاری در پیش باشد، اما ذوب‌شدن پی‌درپی گستره‌های یخی و قطبی کره‌ی زمین، آلودگی‌هایی که بر اثر دست‌کاری انسان در زیست‌بوم پدید آمده است، سرریز سیل‌وار رودخانه‌ها بر اثر ذوب‌شدن یخ‌ها، از میان رفتن زیست‌بوم، خشک‌سالی، گسترش بیماری‌ها و کاهش آب سفره‌های زیرزمینی، چاره‌ای به‌جا نمی‌گذارد جز آن‌که شتابان و بی‌درنگ در رفتارهای زیست‌بومی دگرگونی پدید آوریم و با دست‌کشیدن از کارهای پرآسیب (مانند به‌کاربردن بیش از اندازه‌ی سوخت‌های فسیلی)، افزایش دمای جهانی را کاهش دهیم.

سهم گردشگری در دگرگونی‌های آب‌وهوایی
دگرگونی‌های دشوار‌‌زای آب‌وهوایی، بر کارها و رفتارهای انسان و برآوردن (:تامین) زندگی او اثرهای ناخوشایند گذاشته است. در این میان، صنعت گردشگری نیز از آن آثار ناخوشایند در امان نمانده و دچار آشفتگی‌هایی ناخواسته شده است. آن چالش‌ها و نابسامانی‌ها، گمان می‌رود در آینده افزون‌تر نیز خواهند شد. اگر به این نکته باریک‌بینانه‌تر بنگریم که سهم گردشگری جهانی نیز در دگرگونی‌های زیان‌رسان آب‌وهوای کره‌ی زمین، اندک نیست، آن‌گاه افزون‌تر به بایستگی دگرگونی در نگرش جهانی به صنعت گردشگری پی خواهیم بُرد. در این صنعت، جابه‌جایی‌هایی (:حمل‌ونقل‌هایی) انجام می‌شود که پیامد آن تولید گاز کربن است. از سوی دیگر، مصرف انرژی در صنعت گردشگری بسیار چشمگیر است و سهم آشکاری در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد. اما این سخن بدان معنا نیست که باید از این صنعت که روزبه‌روز گسترش بیش‌تری می‌گیرد و با زندگی انسان آمیخته شده است، دست کشید. بلکه باید دست‌‌به‌کاران ِ صنعت گردشگری جهانی، روش و نگرش خود را دگرگون کنند و سیاست‌ کاهش مصرف سوخت‌های ناسودمند را در پیش گیرند و راهی را بپیمایند که سازگار با زیست‌بوم جهانی باشد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «چالش‌های صنعت گردشگری در رویارویی با دگرگونی‌های زیست‌بومی»، به قلم سپینود جم، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هشتم  (هشتی) امرداد 472 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 472  از ‌‌دوشنبه، 9 امردادماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی 472 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  472 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-22