لوگو امرداد

آیین بزرگداشت دکتر پرویز هورشتی؛ استاد دانشگاه تهران

msg 1096737279 20745روز دوشنبه تالار همایش‌های هتل المپیک تهران شاهد سپاسداری از دکتر پرویز هورشتی استاد پیشکسوت دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه تهران بود.

این مراسم، دوشنبه ۳۰ امردادماه ۱۴۰۲ در ساعت ۱۵ با مجری‌گری دکتر رضا کسروی، که خودشان دانش‌آموخته‌ی دامپزشکی و یکی از شاگردان دکتر پرویز هورشتی است، آغاز شد.

رضا کسروی: این همایش با کمک دکتر نیما فرزانه و گروه شرکت‌های زانیار به بنیانگذاریِ مهندس امین تقی‌وند به عنوان سمینار پرسش و پاسخ عفونت‌های داخل‌پستانی گاوهای شیری برای دامپزشکان، دانشجوها و کنشگرانی که در این زمینه تلاش می‌کنند برگزار شده است.
وی افزود امین تقی‌وند یکی از کنشگران این صنعت پیشنهاد داد که بهتر است پیش از آغاز همایش از زحمات دکتر هورشتی که سال‌ها در این زمینه کوشش کرده‌ و دانشجویانی را در این راه تقدیم هازمان دامپزشکی کرده‌اند، تقدیر کنیم و من مشتاقانه پذیرفتم.
در ادامه زندگی‌نامه پرویز هورشتی را که خودش برای رضا کسروی گفته بود، خوانده شد. در ادامه کلیپی از فرتورهایی را که شرکت زانیار و شهرام ملک‌زاده ساخته بودند برای باشندگان پخش شد.
دکتر محمود بلورچی همکار و دوست پرویز هورشتی به شوند نبودش در این همایش گفتارش از زبان خودش پخش شد.
محمود بلورچی: من ۴۰ سال است با ایشان همکار هستم و ایشان حق استادی به گردن من دارند و هر آنچه را که در دانشگاه مینه‌سوتا خارج از ایران آموختند به من هم آموزش دادند. من به همراه ایشان کتاب نوشته ریموند زمیانیس را که دکتر با خود به ایران آورده بود، ترجمه کردیم و این شوندی شد که من هم به واسطه خواندن این کتاب دانشم را به روز کنم و بدین شکل ایشان به باور من هر آنچه را می‌دانستند به من آموختند و من از ایشان سپاسگزارم.
پس از آن پرویز هورشتی به جایگاه سخنرانی رفت و سخنرانی خود را آغاز کرد. وی گفت من سخنران خوبی نیستم و نمی‌توانم خیلی خوب صحبت کنم ولی از استادانی که به من یاری رساندند و مشوق من بودند یادی می‌کنم. وی در ادامه افزود، دانشگاه کلیات را به من آموخت و من شکیبایی، تعامل با یکدیگر و هر آنچه را که لازم بود در این راه بیاموزم، در کنار کنشگران فعال صنعت دامپروری آموختم و به راستی و به شایستگی آنان حق آموزگاری  به گردن من دارند.
سپس امین تقی‌وند هدیه‌ای ارزشمند و نیز لوح یادبودی را به دکتر هورشتی پیشکش کرد، در ادامه احمد مقدسی که کنشگر فعال در این زمینه است، افزون بر سخنرانی و تحسین دکتر به شوند مهربانی و داشتن صفات اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک لوح یادبودی را که از سوی انجمن صنفی گاوداران تهیه شده بود به ایشان پیشکش کرد. سپس دکتر علی‌محمد گلشنی شاگرد و همکار ایشان شعری را که با خامه خودشان خطاطی کرده بود، پیشکش کرد و در پایان با گرفتن عکس یادگاری این مراسم پایان یافت. دکتر ایرج نوروزیان، استاد پیشکسوت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، متخصص جراح اسب یکی از استادان باشنده در مراسم تقدیر از دکتر پرویز هورشتی است.
سپس سمینار تخصصی ادامه یافت. هر کدام از هموندان پانل پاسخگو به مدت ۱۰ دقیقه در زمینه فعالیت خود مطالبی را ارایه کردند و سپس به پرسش‌های دامپزشکان و دانشجویان پاسخ دادند. این سمینار تا ساعت ۲۱ ادامه داشت.

زندگی‌نامه دکتر پرویز هورشتی

msg 1096737279 20747پرویز هورشتی در دوم اسفند سال ۱۳۲۳ در شهر کرمان زاده شد. دوران کودکستان را در مهدکودک اردشیر همتی کرمان گذراند و دوره دبستان را در دبستان‌های کاویانی و ایرانشهر کرمان و جمشید جم تهران گذراند. دبیرستان را در دبیرستان ماندگار فیروز بهرام تحصیل و در تیرماه ۱۳۴۲ دیپلم متوسطه را دریافت کرد. سال ۱۳۴۴ به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران وارد شد و در سال ۱۳۴۹ از آن دانشگاه دانش آموخته گشت. به درازای دو سال خدمت سربازی را در اداره دامپزشکی ارتش در تهران گذراند و سپس به مدت یک سال در اداره دامپزشکی استان گیلان به طور پیمانی به کار مشغول شد. در سال ۱۳۵۳ در دانشکده دامپزشکی در بخش مامایی و بیماری‌های تولیدمثل دام مشغول به کار شد و در تابستان ۱۳۵۴ با بورس وزارت علوم در دانشکده دامپزشکی دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا مشغول به تحصیل شده و در تابستان سال ۱۳۵۷ برابر با ۱۹ آگوست ۱۹۹۷ میلادی پس از گرفتن درجه Master of Science در رشته بیماری‌های دستگاه تولیدمثل و دستگاه تولید شیر دام به ایران بازگشت. از آن هنگام در کنار پژوهش و تدریس در این زمینه برای دانشجویان عمومی و تخصصی با برقرار کردن پیوند بین دانشگاه و صنعت دامپروری گاو شیری به شکل عملی آنان را با کار در دامپروری‌ها برای پیشگیری و درمان بیماری‌های تناسلی و دستگاه تولید شیر گاو آشنا کرد؛ به شکلی که در کنار حل نمودن مشکلات دامداری‌ها و دامپروری‌ها بسیاری از دانشجویان عمومی و تخصصی نیز بسیاری از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را با کار عملی و پژوهشی در این دامپروری‌ها به انجام رساندند.
همچنین به عنوان سرپرست بخش تولیدمثل و سرپرست دوره‌های تخصصی در این رشته انجام وظیفه کرد تا این‌که در سال ۱۳۸۹ با درجه استاد تمام یعنی پروفسوری بازنشسته شد. نتیجه‌ی این تلاش‌ها تعداد ۳۰ مقاله در ژورنال‌های داخلی و خارجی و تعداد ۴۰ پایان نامه دکترای عمومی و تخصصی و نگارش و ترجمه ۴ جلد کتاب است. در سال ۱۳۵۲ نزدیک به سه سال بعد از دانش آموختگی با پروین ملک‌پور دارای دکترای داروسازی ازدواج کرد و نتیجه این پیوند دو فرزند دختر (میترا) و پسر (پدرام) و دو نوه شد.

اگر مرور کوتاهی بر دوران دانش‌آموختگی پرویز هورشتی بیندازیم می‌توانیم بگوییم دیپلم متوسطه را در تیر ۱۳۴۲ گرفت و مهر ماه سال ۱۳۴۴ به دانشکده دامپزشکی، در زمان ریاست دکتر عزیز رفیعی، وارد شد و در سال ۱۳۴۹ از دوره دکترای عمومی دانش‌آموخته گردید و در ۱۳۵۳ و با پشتیبانی دکتر محمد حسینیون به عنوان مربی استخدام شد. تحصیلات تکمیلی در مقطع Master of Science در مینه‌سوتا را از تابستان ۱۳۵۴ آغاز کرد و تا تابستان ۱۳۵۷ ادامه داد. استادیاری از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۵، دانشیاری از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۸ و استادی از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۸۹ که بازنشسته شدند.
ایشان ۴ کتاب در زمینه دامپزشکی و یک کتابچه، به‌همراه مهین‌بانو خدادادی، در زمینه آشپزی بر اساس غذاهای زرتشتیان کرمان دارند.
همچنین ایشان افزون‌بر کارهای علمی در زمینه نقاشی (طراحی و رنگ‌روغن)، شاعری و آشپزی هم صاحب هنر هستند.
استادانی که ایشان بیش از همه خودش را مدیون آنها می‌داند، یکی بهرام خسروی معلم ریاضی است که اعتماد به نفس و عزت نفس را ایشان به او آموخته است همچنین محمد حسینیون که پرویز هورشتی را به دانشگاه تهران دعوت کرد. ایشان از دکتر حسین انصاری که استاد مامایی و بیماری‌های تولیدمثل پیش از انقلاب بودند یاد کرد و گفت ایشان باعث شد تا من برای ادامه تحصیل به خارج از ایران بروم. در مینه‌سوتای آمریکا شاگرد دکتر ریموند زمیانیس نویسنده کتابی مشهور بود که کتاب ایشان را دکتر هورشتی به همراه دکتر بلورچی ترجمه کرد و باید گفت این کتاب هنوز هم آثارش در شاخه مامایی و بیماری تولیدمثل در صنعت گاو شیری برقرار است و هر شخصی در گوشه و کنار ایران از این کتاب و فرمول تخمدانی آن استفاده می‌کند. این کتاب را دکتر هورشتی با خود به ایران آورد و با اجازه دکتر زمیانیس آن را به فارسی برگرداند که آثار این کتاب هنوز هم پابرجاست. در امریکا، دکتر مَتِر، دکتر گوستافسون، دکتر سِگُوین و دکتر ویتمور از استادان ایشان بودند. پایان نامه تخصصی ایشان در مقطع مستر آف ساینس شامل سه بخش بود که مهم‌ترین قسمت آن دفع ویروس عامل اسهال ویروسی گاوان در مایع منی گاو نر بود.

فرتورها رسیده است.
4090

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با آرزوی بهترینها و تندرستی همیشگی برای شما فرزانه گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-16