لوگو امرداد

انتقام‌گیری از طبیعت قوی‌ترین گمانه‌ی مرگ پرندگان میانکاله

miyankaleh

مرگ خاموش و مرموز حواصیل و چنگرها درتالاب میانکاله بیش از 8000 قربانی گرفت و زمستان تالاب که بهشت پرندگان بود را برای آنان جهنم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، از چهارشنبه که خبر مرگ مشکوک پرندگان منتشر شد، تاکنون میزان مرگ و میر پرندگان کوچنده در میانکاله مازندران به بیش از هشت هزار قطعه رسیده و همچنان علت اصلی این مرگ و میرها ناروشن و پرونده این مرگ گروهی پرندگان باز است و تالاب میانکاله را به سرخط خبرها رسانده است.

گمانه‌های عمدی بودن مرگ و میر پرندگان در میانکاله

مسوولان محلی می‌گویند که مرگ پرندگان ارتباطی به بیماری آنفلوانزا و نیوکاسل ندارد و به همین علت، گمانه‌ی عمدی بودن این مرگ و میر بیشتر شده است. گمانه‌ای که برخی افراد بومی و کارشناسان و دوست‌داران محیط زیست هم بر آن آگاه بوده و بر این باورند که با رد وجود آنفلوانزا در منطقه و در میان پرندگان، احتمال عمدی بودن این مرگ و میرها استفاده از سم قوی بیشتر می‌شود.

شماری از بومیان و همچنین برخی سازمان‌های مردم نهاد بر این باورند که با وجود عاری بودن مازندران از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، احتمال اینکه سم‌پاشی در حجم بالا و با هزینه‌ی بالا برای انتقام‌گیری انجام شده باشد، زیاد است.

این افراد بومی و دوستداران طبیعت و سازمان‌های مردم نهاد، که نامشان محفوظ است بر این باورند که جلوگیری محیط بانان از ورود شکارچیان غیرمجاز به منطقه میانکاله و درگیری‌های گوناگون می‌تواند یکی از گمانه‌های استفاده از سم قوی و عمدی برای مرگ و میر پرنده‌ها باشد.

برپایه‌ی اعلام نظر این افراد، اینکه از گلوگاه تا قلعه پایان، شاهد مرگ و میر گروهی پرندگان زمستان گذران با رد بیماری آنفلوانزا باشیم؛ تنها می‌تواند احتمال «مسمومیت» را در ذهن تداعی کند و عمدی بودن این موضوع را قوت ببخشد.

مرگ و میر پرندگان با احتمال انتقام‌گیری از محیط زیست

مدیر انجمن دوستداران محیط‌ زیست سبز در این‌باره گفت: شوربختانه شنیدن خبر مرگ و میر سنگینی که به جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله وارد شد جامعه زیست محیطی کشور و دوستداران محیط زیست را اندوهگین کرد و گمانه‌های گوناگونی درباره‌ی این مرگ و میر و سرآغاز و سبب این رخداد اندوهبار در افکار عمومی و فضای مجازی و رسانه‌ها زده شد که با شناختی که از رخدادهای پیرامون منطقه و شبه جزیره و تالاب میانکاله دارم؛ گمانه‌ی وجود عامل انسانی و گزینه انتقام‌جویی و مسمومیت این آفریده‌های زیبا و بی‌گناه خداوند را قوی‌تر از دیگر گمانه‌ها می‌دانم.

جمال ابوطالبی عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر افزود: پراکندگی لاشه‌های پرندگان در فاصله شهر گلوگاه تا روستای قلعه پایان که حدود ۱۵ کیلومتر بوده و شمار بالای لاشه‌ها که تاکنون دست‌کم هشت هزار لاشه شمرده و دفن شده شوربختانه نشانگر این واقعیت است.

وی بیان ادامه داد: گمانه‌ی مسمومیت این پرندگان با جلبک آنابولا که جلبک سمی تالاب میانکاله بوده می‌توان صفر دانست؛ زیرا به دلیل اینکه این جلبک در کف تالاب می‌روید؛ تنها پرندگان زیرآبچر مثل چنگر (پرلا) و کشیم از این جلبک تغذیه می‌کنند حال آنکه در بین لاشه‌های پرندگان انواع گوناگونی از پرندگان مهاجر تالاب مانند فلامینگو و قو و پلیکان و… دیده می‌شود.

برای حفاظت از تالاب میانکاله باید هزینه کرد

این دوست‌دار محیط زیست گفت: این رخداد آسیب سنگینی برای اکوسیستم آبی تالاب میانکاله خواهد بود؛ زیرا همه‌ی پرندگان شمارش شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار بال بوده است؛ حال آنکه این رقم از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بال پرنده در ده سال گذشته، به شمار یاد شده رسیده است.

به گفته‌ی ابوطالبی، با شوربختی بسیار باید گفت که در چند سال‌ گذشته به شوندهای (:دلایل) گوناگون این تعداد رو به کاهش گذاشته است.

وی افزود: به باور من برای نگاه‌داری از تالاب میانکاله باید هزینه کرد و سطح حفاظت را با بهره بردن از شماره بیشتر نیروی محیط بان و کندن کانال و خندق و نصب فنس در دورتادور تالاب و همچنین استفاده از ابزار پیشرفته برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها بالاتر برد.

احتمال مرگ پرندگان میانکاله با سم بوتولیسم

علی‌صفر ماکنعلی، معاون سازمان دامپزشکی کشور هم با اشاره به مرگ و میر پرندگان مهاجر در منطقه‌ی میانکاله بهشهر گفت: گمان می رود این پرنده‌ها با سم بوتولیسم مسموم شده باشند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر واپسین وضعیت مرگ و میر پرندگان مهاجر در منطقه‌ی میانکاله، با اشاره به باشندگی تیم‌های میدانی در این منطقه و بررسی‌های انجام شده یادآور شد: برپایه‌ی نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های انجام شده موردی از ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این منطقه دیده نشده است.

وی گفت: با توجه به اطلاعات گردآوری شده از اکوسیستم، یکی از گمانه‌ها مسموم شدن این پرندگان با سم بوتولیسم است که منشا این سم ریشه گیاهانی است که در مرداب هستند و پوسیده‌اند.

وی افزود: همزمان با این گمانه، دیگر گمانه‌ها از مانند مبتلا شدن به عوامل انگلی و باکتریایی نیز بررسی می‌شود و در یک هفته آینده نتیجه‌ی آن روشن خواهد شد.

محیط زیست مازندران در واپسین آمار، شمار مرگ‌ و میر پرندگان مهاجر را بیش از هشت هزار بال اعلام کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برپایه‌ی مصوبه شکار پرندگان در استان‌های مازندران و گلستان ممنوع و خرید و فروش پرندگان در بازار فریدونکنار نیز ممنوع شده است.

حسینعلی ابراهیمی با اظهار اینکه بررسی‌ها توسط دامپزشکی در حال انجام است یادآور شد: آنچه که روشن شده اینکه گمانه آنفلوانزا و یا نیوکاسل منتفی است و به اعلام نتیجه آگاهی‌رسانی می‌شود.

مازندران یکی از غنی‌ترین استان‌ها ازنظر حیات‌وحش و گونه‌های پرنده است که نیمی از پرندگان ایران در آن زیست و زادآوری می‌کنند اما درصدی از این پرندگان یا شکار می‌شوند و یا به دلایل ناروشن مانند بیماری و … بهار را نمی‌بینند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. اگر این که گفته‌اند: «کشتن پرندگان عمدی بوده»، راست است آن کسی که چنین کاری انجام داده است، از هر جنایتکاری جنایتکارتر است. چطور ممکن است کسی تا این اندازه سنگدل باشد که پرندگان بی آزار را چنین بی رحمانه بکشد؟ جای تاسف است. کسی که بویی از انسان بودن بُرده باشد، هرگز هرگز هرگز به مرگ هیچ موجودی راضی نخواهد شد…

  2. درود
    کاش به جای این همه گمانه‌زنی و حدس‌های بدون پشتوانه، با اجساد این حیوانات مظلوم آزمایش انجام شود و نتیجه درست و علمی اعلام گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06