لوگو امرداد

اهدای خون نمایندگان ادیان توحیدی در زادروز دکتر مینا ایزدیار

170638366نمایندگان پیروان ادیان الهی نهم مهرماه همزمان با زادروز زنده‌یاد دکتر مینا ایزدیار، پزشک فرهیخته زرتشتی و بنیادگذار انجمن تالاسمی ایران به پویش اهدای خون پیوستند.

از سال 1399 روز نهم مهرماه زادروز زنده‌یاد دکتر مینا ایزدیار، پایه‌گذار انجمن حمایت از بیماران تالاسمی در ایران، به عنوان روز ملی اهدای خون پیروان ادیان الهی نامگذاری شده است. زنده یاد ایزدیار به عنوان بانویی از جمع هموطنان زرتشتی تصویری تمام عیار از همراهی و پذیرش دگرگونی است، این بانوی پرتلاش با پایه‌گذاری انجمن حمایت از بیماران تالاسمی ایران برای پیشگیری از تولد بیمار تالاسمی و درمان بهینه بیماران تالاسمی کوشید. به پاس کوشش‌های این پزشک دلسوز، انجمن علمی انتقال خون ایران از نامگذاری روز نهم مهرماه، زادروز زنده یاد دکتر ایزدیار، به عنوان روز ملی اهدا خون پیروان ادیان الهی استقبال کرد تا به پیروی از راه پر افتخار او، پیمانی میان همه شهروندان ایران‌زمین برای اهدای خون شود.
در این راستا پسین روز نهم مهر ماه 1402، اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی، همایون سامه یح، نماینده کلیمیان، شارلی انویه تکیه، نماینده آشوریان و روبرت بیگلریان نماینده ارامنه جنوب در سازمان انتقال خون به یاد خدمات انسان دوستانه این چهره ماندگار به بیماران نیازمند خون اهدا کردند و به پویش داوطلبان اهدای خون پیوستند.
به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون، در حاشیه این برنامه،
دکتر اسفندیار اختیاری، گفت: نهم مهرماه روز زایش یک شیرزن ایرانی است و روانشاد دکتر ایزدیار یکی از زنان ایران بود که همه زندگیش را برای کودکان بیمار گذاشت و انجمن تالاسمی ایران را برای نجات جان بیماران ایجاد کرد.
وی افزود: به افتخار زادروز روانشاد دکتر ایزدیار، یک بانو زرتشتی، می‌خواهیم نشان بدهیم که در مساله اهدای خون فقط کمک به هموطن مهم است و تنوع اقوام، ادیان و گرایش‌های مختلف مانع این کار نجات‌بخش نخواهد شد و اهدای خون، حرکت سپندینه‌ای است که بر هر ایرانی واجب است که جزو اولویت‌های اصلی در زندگی قرار دهد.
همایون سامه‌یح نیز با تقدیر از نقش یک بانوی ایرانی و از جامعه ادیان توحیدی به عنوان موسس انجمن تالاسمی ایران، خاطرنشان کرد: خانم دکتر ایزدیار افتخاری برای ایرانیان و جامعه ادیان توحیدی است و این را هم باید گفت که الگوی ما برای اهدای خون، همان مسیری است که در دوران جنگ تحمیلی و با اهدای خون برای نجات کشورمان صورت گرفت.
شارلی انویه تکیه با اشاره بر اینکه خون به معنای واقعی زندگی است، بیان کرد: اهدای زندگی به همنوع دارای اجر معنوی است و شهیدان در زمان جنگ تحمیلی، با اهدای خون خود به ما زندگی بخشیدند و همان طور که در جبهه های دوران دفاع مقدس، سربازان مسیحی و مسلمان در کنار هم بودند و برای این آب و خاک، خونشان در هم ادغام شد، امروز هم این گونه است و برای اهدای خون به عنوان یک ایرانی باید در وسط میدان باشیم تا به این وظیفه شرعی و اصلی خود نسبت به هموطنان بیمار عمل کنیم.
روبرت بگلریان نیز گفت: حضور چهره‌ای مثل خانم دکتر ایزدیار نشان می‌دهد که جایگاه انسان در جامعه ما مهم است و هر کسی می‌تواند نقش ویژه‌ای را ایفا کند و این‌ها زمینه‌ساز وفاق ملی خواهد بود.
دکتر مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون نیز در این برنامه حاضر بود و گفت: همراهی مردم و اثرگذاری چهره‌های ماندگاری همچون زنده یاد دکتر ایزدیار، از مهمترین عوامل نتایج درخشان سازمان انتقال خون است.

زنده یاد دکتر مینا ایزدیار ۹ مهر ۱۳۲۸ در کرمان زاده شد و ۳۱ خورداد ۱۳۹۲ جان به جان آفرین سپرد. وی استاد دانشگاه برجسته و پزشک اطفال در زمینه خون‌شناسی و سرطان‌شناسی ایرانی بود که تلاش‌ها و پژوهش‌های او در کنار همکارانش منجر به کاهش شمار نوزادان ایرانی زنده مبتلا به تالاسمی حاد از ۲۵۰۰ نفر به ۳۰۰ نفر در سال شد و او یکی از بنیانگذاران و مدیران انجمن تالاسمی ایران بود که به پاس خدمات این بانوی پزشک فرهیخته زرتشتی، زادروز وی از سوی سازمان انتقال خون به نام اهدای خون پیروان ادیان توحیدی ثبت شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-23