لوگو امرداد
در «امرداد» ٣٥١ چاپ شده است

واژه‌های ناب در سروده‌های «نیما»

امرداد ٣٥١زمانی که نیما یوشیج قطعه‌­ی «ای شب»(1301 خ) را سرود و دگرگونی شگفت­‌آوری در چکامه‌ی فارسی پدید آورد، ادیبان سنت­‌گرا، با خشم بسیار، کار او را به‌پستی گراییدن(:انحطاط) چکامه‌ی آبرومند کهن ایران و نادیده گرفتن چارچوب‌­های استوار سروده عروضی، دانستند. اما نیما از خشم و خروش آن‌­ها نهراسید و راه خود را دنبال کرد و سروده فارسی را فرازی(:اوجی)دیگر بخشید. او در درستی راهی که می­‌پیمود، دودل نبود. با این همه، تنها نیما نبود که بایستگی دگرگونی در چکامه‌ی‌عروضی ایران را دریافته بود. پیش از او کسانی نیز بودند که نیاز به چنین دگرگونی را حس می­‌کردند و دست به آزمون­‌های نوینی می‌­زدند و شعرهایی می‌سرودند که برپایه‌ی عروض سنتی نبود. یکی از آن نوخواهان «ابوالقاسم لاهوتی»، سراینده‌ی نامدار پس از مشروطیت بود که کودتای نافرجام او در تبریز نامش را بر سر زبان­‌ها انداخته بود….
نوشتار بالا بخش كوتاهی از نوشتار «واژه‌های ناب در سروده‌های نیما» است كه در رویه‌ی ادب و هنر «امرداد» شماره‌ی ٣٥١ چاپ شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-06-21