لوگو امرداد

آتش‌سوزی پیرامون تخت‌جمشید به آثار آسیب نرسانده است

 آتش‌سوزی که در حریم کوه مهر مجموعه‌ی جهانی پارسه (تخت جمشید) رُخ داده بود، هیچ آسیبی را به آثار تاریخی نرسانده است.

مدیر پایگاه جهانی میراث فرهنگی پارسه و نقش رستم در گفت‌و‌گو با اَمرداد از مهار آتش در همان ساعت‌های نخستین آتش‌سوزی خبر داد و گفت‌: «‌آتش‌سوزی در کوه مهر (رحمت کنونی) و رو‌به‌روی روستای شمس آباد در حاشیه‌ی کوه رُخ داده و آسیبی به یادمان‌های تاریخی فرهنگی پارسه و پیرامون آن نرسیده است».

مسعود رضایی منفرد در دنباله‌ی سخنانش افزود‌: «‌این آتش‌سوزی در ساعت 5 پَسین (:عصر) روز دوشنبه آغاز شد و در ساعت 9 شامگاه به وسیله‌ی نیروهای مردمی، پایگاه جهانی پارسه و آتش نشانی مهار شده است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد».

رضایی منفرد درباره‌ی انگیزه‌ی این آتش سوزی به اَمرداد گفت‌: «‌انگیزه‌ی آن هنوز در دست بررسی است، ولی بی‌گمان انگیزه‌ی انسانی دارد. برخی افراد با محیط کوهستان آشنا نبوده و از نا آگاهی آنان هر از گاهی چنین رُخ‌دادهایی در سراسر کشور پیش می‌آید. هر چند تا کنون کسی در این زمینه، چیزی را بروز نداده‌(:اقرارکردن) است. همچنین پایگاه میراث فرهنگی و جهانی پارسه به انگیزه‌ی حساسیت‌های موجود بر روی این یادمان جهانی و ملی، نگرش ویژه‌ای دارد و با همه‌ی توان خود از این آثار محافظت و پاسداری خواهد کرد».

به گزارش اَمرداد، مجموعه‌ی جهانی پارسه یا همان تخت جمشید در 57 کیلومتری شمال شیراز و در شهرستان مَرودشت جای گرفته است و به عنوان یکی از ارزشمندترین و برجسته‌ترین یادمان‌های تاریخی و باستانی ایران شناخته می‌شود. پارسه در سال 518 پیش از میلاد در دامان کوه مهر به فرمان داریوش بزرگ ساخته شده و امروزه ویرانه‌های شکوه‌مند آن در نشست سوم یونسکو در سال 1979 میلادی به ثبت جهانی رسیده است.

1

2

3

4

آتش سوزی در کوه رحمت وحریم کوهی پارسه همان شب مهار شد  

5

آتش سوزی روبروی روستای شمس آباد در حاشیه کوه رحمت رخ داده بود

فرتور از پایگاه جهانی میراث فرهنگی پارسه است.

4585

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03