لوگو امرداد
سخنرانی فرشید خدادادیان در جمع ارامنه‌ی تهران؛

تجربه‌های زیسته در شرکت-شهرهای نفتی، الگویی مناسب برای ترویج صلح

رونمایی از کتاب گفت‌وگو محور؛ «ارامنه‌ی ایران و صنعت نفت، تاریخ شفاهی همزیستی مسالمت‌آمیز در شرکت-شهرهای نفتی» چاپ نشر بَرسَم، با سخنان نگارنده‌‌ی اثر، فرشید خدادادیان، در تالار همایش انجمن دانش‌آموختگان دانشگاهی ارامنه برگزار شد.

فرشید خدادادیان، نویسنده‌ی کتاب در این مراسم که در جمع ارامنه‌ی تهران و در سالن اجتماعات انجمن دانش آموختگان دانشگاهی ارامنه برگزار شد، گفت: تجربیات زیستِ انسانی از اقوام و ادیان مختلف در شرکت-شهرهای نفتی ایران می‌تواند الگویی مناسب برای«صلح» در جهان باشد آن هم در شرایطی که جهانِ امروز، بیش از هر زمان دیگر به الگوهایی برای ترویج «صلح» و همزیستی مسالمت‌آمیزِ ادیان و اقوام نیاز دارد.

خدادادیان در آغاز سخنان خود، همراه با سپاسگزاری از برگزارکنندگان این نشست، انجمن‌های مهندسان و معماران ارامنه، انجمن نویسندگان ارامنه و انجمن دانش‌آموختگان و دانشگاهیان ارامنه ایران و دفتر «ایکوم در ایران»، با اشاره به اکتشاف نفت در مسجد سلیمان و تاسیس پالایشگاه و اسکله صادراتی نفت در آبادان، ایجاد شرکت-شهرهای نفتی در این دو نقطه را آغاز تمدن و فرهنگ نفتی در ایران و خاورمیانه بیان داشت و افزود: تمدن نفتی Petro Civilization به وجود آمده در این حوزه، منحصربه‌فرد و بدیع بود و سازوکار خاصی را می‌طلبید و به همین دلیل نخستین تمرین‌های همزیستی اقوام و ادیان مختلف در این شهرهای نفتی انجام پذیرفت.

این پژوهشگر تاریخ نفت افزود: تمدن نفتی یادشده به مرور از معماری تا خدمات، آموزش، ورزش و هنر و فضاسازی شهری، فرهنگ نفتی Petro Culture خاصی را نیز ایجاد نمود که در نوع خود و در سطح جهان کم‌نظیر بود. وقتی ما از عنوان شرکت-شهر Company-City برای اشاره به یک کلونی انسانی سخن می‌گوییم، به طور طبیعی منظورمان افراد و کسانی هستند که برای فعالیت در یک فعالیت صنعتی خاص و اهداف یک کمپانی گردهم جمع شده‌اند و بدین‌ترتیب تنوع قومی، مذهبی، دینی و حتی ملی  Nationality در آن طبیعی و پذیرفته شده است.

خدادادیان، این تنوع قومی و مذهبی را زمینه‌ساز زیستی توام با پذیرش تفاوت‌ها و احترام به باورهای متفاوت دانست که در مسجد سلیمان و آبادان شکل گرفت و همزیستی مسالمت‌آمیز ارامنه با دیگر اقوام و باورمندان به دیگر ادیان، از مصادیق آن است.

نگارنده‌ی کتاب ارامنه و صنعت نفت با اشاره به خاطره کودکی خود از موضوع «نان ارمنی» در یک محله‌ی کارگری در مسجد سلیمان، به معرفی مطلع کتاب تحت عنوان؛ «ارامنه در ایرانشهر» پرداخت و گفت؛ این بخش را که چکیده‌ی یک تحقیق دوران دانشجویی با راهنمایی استاد بزرگوارم دکتر علاالدین آذری دمیرچی است و سال۱۳۸۴ در دو شماره متوالی از روزنامه شرق نیز منتشر شده بود را از این جهت برای مطلع کتاب انتخاب کردم تا خواننده متوجه این مهم بشود که پیشینه‌ی تاریخی و حتا باستانی ارامنه در ایرانشهر، بسیار مستند و غیرقابل انکار است.

وی در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف کتاب، شامل؛ مصاحبه‌های تاریخ شفاهی با خاچیک نوراویان و همسرش راچیک، سارو منصوریان و امیل سوازیان و همچنین ناداستان منتشر شده در کتاب با عنوان؛ «کریسمس پشت لین هفت بی بیان» پرداخت و گفت: از مصاحبه شوندگان و دیگر ساکنان شرکت-شهرهای نفتی، جز مهر و صفا و صمیمیت بین ارامنه و دیگر شهروندان این شهرها نشنیدم. مهر و دوستی که گاه به ایجاد روابط عاطفی و عاشقانه نیز منجر می‌شد و ناداستان منتشر شده در کتاب در حقیق یک تجربه زیسته از یک شهروند دیگر ارمنی در این زمینه است.

فرشید خدادادیان که دانش‌آموخته دوره تخصصی (وبینار) حل منازعه و حقوق اقوام و اقلیت‌های قومی و دینی از دانشگاه جورج میسون است، با اشاره به ساخت ابنیه مذهبی و انجام مناسک مسلمانان و مسیحیان در کنار یکدیگر در آبادان و آرامستان‌های مجاور ارامنه و مسلمانان در «نفتون» مسجد سلیمان، خاطر نشان کرد؛ اگر در طول تاریخ و از جنگ‌های صلیبی تا جنگ‌های دینی امروز در جهان، شاهد قتل و غارت و کشتن کودکان و افراد بی‌گناه و غیرنظامی در نقاط مختلف دنیا و به نام «دین» هستیم، تجربیات هم‌زیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان در شرکت-شهرهای نفتی، شاهد و سند این ادعاست که می‌توان متفاوت بود و باورهای متفاوت عقیدتی داشت، اما دشمن هم نبود و با ریختن خون یکدیگر به بهشت نرفت!

عضو موسس انجمن میراث صنعتی و تاریخ شفاهی ایران افزود: بررسی میراث صنعتی نفت و تاریخ شفاهی کارکنان، مدیران و شهروندان شرکت-شهرهای نفتی نشان می‌دهد که ارامنه در جلوه‌های دیگری همچون؛ موسیقی و هنر و همچنین ورزش نیز بر جامعه پیرامونی خود تاثیرات مثبت و سازنده‌ای داشته‌اند.

نویسنده‌ی کتاب ارامنه‌ی ایران و صنعت نفت، همچنین به موضوع؛ «ادبیات نفتی» نیز اشاره کرد و با اشاره به آثار افرادی همچون خانم زویا پیرزاد، از ارامنه آبادان و قباد آذرآیین، اردشیر صالح پور، سیدعلی صالحی، هرمز علیپور و دیگر نویسندگان و شاعران حوزه ادبیات نفتی از مسجد سلیمان و جنوب، به‌عنوان نمونه به دفتر شعر؛ «مکاشفه در باغ سوکیاس» سروده‌های زنده‌یاد یارمحمد اسدپور، شاعر مسجدسلیمانی اشاره کرد که نتیجه الهامات شعری شاعر در باغی منسوب به یک ارمنی سرشناس در مناطق نفت خیز ایران بوده است.

خدادادیان در پایان سخنرانی خود، باردیگر با سپاسگزاری از برگزارکنندگان نشست، ابراز امیدواری کرد اراده‌ای برای توجه به این تجربه‌های موفق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان در کشور و در تمامی جهان وجود داشته باشد و تاکید کرد؛ تجربه‌های زیسته افراد از اقوام و ادیان مختلف در شرکت-شهرهای نفتی، الگویی مناسب برای ترویج صلح در سطح جهان است.

در نشست رونمایی و معرفی کتاب ارامنه‌ی ایران و صنعت نفت که آدینه پنم آبان‌ماه 1402 در تالار اجتماعات انجمن دانش آموختگان ارامنه برگزار گردید، سخنرانان دیگری نیز نقطه نظرات خود درباره‌ی کتاب و موضوع زندگی ارامنه در ایران را ارایه و همچنین هنرمندان ارمنی به ارایه و اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک ایرانی و ارمنی پرداختند.

پخش پیام ویدیویی خانم ژانت منصوریان، همسر زنده‌یاد «سارو منصوریان» که در زمان حیات از جمله مصاحبه‌شوندگان بوده و متن گفت‌وگویش در کتاب منتشر گردیده نیز از دیگر بخش‌های این برنامه بود که با استقبال باشندگان روبه‌رو شد.

پس از آن و با حضور نویسندگان و فعالان فرهنگی از جمله؛ منوچهر یاوری، سیروس باور، قباد آذرآیین، شاه‌رخ باور، احمد محیط طباطبایی، دکتر مارکاریان و دکتر هوسپیان آیین رونمایی از کتاب انجام شد.

کتاب ارامنه‌ی ایران و صنعت نفت، تاریخ شفاهی هم زیستی مسالمت‌آمیز در شرکت-شهرهای نفتی ایران را انتشارات برسم به بازار کتاب ارایه کرده است و دوستداران می‌توانند از فروشگاه امرداد کتاب را سفارش دهند.

3bfc6a20 e1aa 4001 bbf7 0f1a9062951e 54dea19b fe9a 45d6 ac2c 8734fe9c828c 13016fa3 d131 49d5 9f84 53e9eb8318e3 d6ea6c10 cce4 4b98 93e9 c20b020859f2

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07