لوگو امرداد
گزارش نشست 50 انجمن زرتشتیان تهران :

صدور رایگان کارت شناسایی هموندان انجمن زرتشتیان تهران

photo 2023 09 28 12 27 32 e1695891583418برابر مصوبه‌ای که در نشست 50 انجمن زرتشتیان تهران به رای گذاشته شد هموندان هیات‌مدیره با صدور رایگان کارت هموندی انجمن زرتشتیان تهران برای بار نخست موافقت کردند.

* پیشنهاد هزینه صدور کارت شناسایی زرتشتی برای هموندان انجمن زرتشتیان تهران به مبلغ ۳۰ هزار تومان.

مهردخت شهریاری: هزینه آماده‌کردن کارت شناسایی خیلی بیشتر است.

کامبیز رستمی: آن را رایگان کنیم.

با هزینه صدور کارت شناسایی زرتشتی برای هموندان انجمن زرتشتیان تهران به مبلغ ۳۰ هزار تومان موافقت نشد.

افشین نمیرانیان: البته می‌توان همین قیمت فعلی یعنی ده هزار تومان را تعیین کنیم و نیازی نیست رایگان باشد ولی نمی‌خواهم شانتاژ کنم این بر عهده کمیسیون خدمات است.

مهردخت شهریاری: ده هزار تومان با رایگان تفاوتی ندارد. همان رایگان باشد.

شابهرام سیروسی: چرا رایگان کنیم؟ البته این 30 هزار تومان مبلغی نیست ولی کمینه پول کارتریج آن درمی‌آید. اگر انجمن‌های دیگر را ببینید هزینه کارت هموندی‌شان بالاتر است.

نوذر نوذری: به نظرم خوبی‌ای که رایگان کردن دارد این است که شاید این ۳۰ هزار تومان اثری روی انجمن نداشته باشد ولی با این کار استقبال می‌شود و فشاری که روی هزینه کارت بین‌المللی است کمتر می‌شود.

ساسان نیکنام: انجمن زرتشتیان تهران برای شناسایی هموندان خود باید این کار را رایگان انجام دهد، البته صدور دوباره بحثی جداست.

هزینه صدور کارت شناسایی زرتشتی تهران برای اولین بار رایگان شد.

*پیشنهاد هزینه صدور کارت شناسایی زرتشتی بین‌المللی به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان.

مهردخت شهریاری: با توجه به درخواست‌های زیاد این کارت ما قبول کردیم که قیمت آن افزایش یابد.

کامبیز رستمی: من مخالف هستم. ۲۰۰ هزار تومان پول کمی است با توجه به طرح اولیه این افزایش قیمت پس از تحویل کارت باشد.

فرامرز پوررستمی: من می‌گویم دو میلیون تومان شود.

افشین نمیرانیان: پیشنهاد من این است که در این یکی دو ماه کارت الکترونیک را چاپ کنیم سپس قیمت تعیین کنیم.

این مبلغ رای نیاورد و قیمت جدید تعیین شد.

پیشنهاد هزینه صدور کارت شناسایی زرتشتی بین‌المللی به مبلغ 5۰۰ هزار تومان عنوان شد.

کامبیز رستمی: چون این افزایش قیمت است و برای افزایش دوباره آن نیاز به مصوبه جدید است این کار امروز ضروری نیست.

کوروش آذرگشاسبی: با این کار هزینه‌های مردم را اضافه می‌کنیم، این خوب نیست و بازخورد خوبی هم ندارد. ما هر روز داریم با مصوبات هزینه‌ای را بر مردم تحمیل می‌کنیم و این نه درآمدزا است و نه بازدارنده. شخصی که بخواهد برود که می‌رود ولی این دل‌چرکینی می‌ماند. با خود می‌اندیشد که انجمن این هزینه را به من تحمیل کرده است. مردم را از خودمان ناراحت نکنیم این‌ طرح را پخته‌تر کنیم.

فرامرز پوررستمی: شخصی که می‌خواهد برود دل کنده و به هر دلیلی می‌رود. وقتی نخست کارت فارسی می‌گیرد یک نفر به اعضای نداشته ما اضافه می‌شود ما اگر زمانی بخواهیم مجمع فوق‌العاده تشکیل دهیم چون آن‌ها نیستند پس هیچ زمان نمی‌توانیم مجمع فوق‌العاده تشکیل دهیم.

بابک شهریاری: آقای پوررستمی حرف خوبی زد آن شخصی که کارت بین‌المللی می‌گیرد از ما فاصله گرفته است. این هزینه را پر نمی‌کند ما داریم حمایت می‌کنیم. آدم‌های مشابهی حتا 500 میلیون تومان هم حاضر هستند بدهند و از این امکانات استفاده کنند. کم‌کم این لطف مکرر حق مسلم شده است. ما در اصل انجمن زرتشتیان تهران هستیم و هموندان ما باید زرتشتی و ساکن تهران باشند. همین ماجرای کارت بین‌المللی که منجر به این شده که نخست باید کارت فارسی را بگیرند و بعد کارت بین‌المللی در مورد مجمع و دیگر کارها ما را دچار معضلاتی کرده است. اگر نگران این هستیم که دو ماه دیگر با فرمت جدید مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت بیاوریم، خوب انجام می‌دهیم.

افشین نمیرانیان: در گردش‌های پیش از انقلاب درآمد عمده انجمن از پرداخت حق عضویت سالیانه هموندان بود. شخصی در استخدام انجمن بود که با دوچرخه هرماه یا چند ماه یک‌بار به در منازل زرتشتیان می‌رفت و حق عضویت می‌گرفت.

با هزینه صدور کارت شناسایی زرتشتی بین‌المللی به مبلغ 5۰۰ هزار تومان موافقت شد.

*درخواست فراخوان برای گزینش مجری سالن پذیرایی

مهردخت شهریاری: در جلسه‌ای که در این مورد داشتیم بعضی از هموندان هیات‌مدیره آمدند مانند: رستم تیراندازیان، شابهرام سیروسی، جمشید دارابیان، نوذر نوذری، کامبیز رستمی و کوروش آذرگشاسبی که در مورد نحوه چگونگی اداره سالن پذیرایی بحث شد. کمیسیون مالی گفت، گردش مالی خیلی زیاد شده است. فکر کردیم پیش از فراخوان مشخص کنیم چگونه می‌خواهیم آنجا را اداره کنیم. دو روش داریم یکی پیمانکاری و دیگری به شکل مجری. در مورد اجاره سالن خیلی حرف زدیم و به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم اجاره بدهیم چون پیمانکار باید بتواند کد اقتصادی بگیرد، دستگاه کارت‌خوان یا پوز داشته باشد و برابر گفته‌ها نمی‌توانیم چنین اجاره‌ای بنویسیم. دلیل دیگر این است که کسی که می‌خواهد اینجا پیمانکار شود می‌خواهد سود بیشتری داشته باشد اگر کیفیت تغییر نکند پس مجبور است مبلغ را بالا ببرد با نگاه‌کردن به قیمت لحظه‌ای و درآمدی که از مراسم‌ می‌گیریم اگر در کل جمع کنیم ما با این سوبسیدی که می‌دهیم در اصل زیان می‌دهیم و پیمانکار نمی‌تواند این زیان را تحمل کند. پس یا باید قیمت را بالا ببرد و یا کیفیت را پایین بیاورد. به این دلایل بود که طرح اجاره دادن سالن رد شد. اکنون می‌خواهیم فراخوان بدهیم تا مجری بیاید. برای طرح مجری هم خیلی صحبت شد اکنون کمیسیون مالی و خزانه‌دار گفتند فکرهایی دارند که تا دو هفته دیگر می‌گویند. اکنون با شرح وظایفی که پیش‌تر داشتیم به همان شکل فعلا برای انتخاب مجری فراخوان می‌دهیم و با انتخاب مجری قیمت و کیفیت برابر مصوبه انجمن خواهد بود چون ایشان ممکن است کارمند رسمی ما نباشد ولی به‌هرحال کارمند انجمن خواهد بود و طبق ضوابطی که انجمن از وی بخواهد باید کار کند. نحوه دریافت وجه از هم‌کیشان نیاز به تفکر دارد که منتظر پاسخ کمیسیون مالی هستیم که اگر لازم باشد در هیات مدیره هم مطرح می‌‌کنیم. از کمیسیون روابط عمومی می‌خواهم درخواست فراخوان را بدهند.

شاهرخ پورمستدام: ما سازمان‌های بزرگی را که می‌بینیم همگی پیمانکاری هستند و کیفیت کارشان خوب است چه اصراری روی مجری است.

فرامرزپورستمی: باید یک چیز را روشن کنیم، سالن‌های پذیرایی با این روش اگر اداره شوند زیان‌ده هستند. ظاهرا می‌گویند این عروسی و پرسه این مبلغ شده، این نگاهِ درستی نیست ما زیان‌ده هستیم. برخی‌ها می‌گویند جوان‌ها آرزو دارند و پول ندارند مگر جوان‌ها عروسی می‌گیرند این خانواده‌ها و پدر و مادر جوان‌ها هستند که برای او عروسی می‌گیرند این حرف درستی نیست. نگاهِ به سالن پذیرایی را عوض کنیم. کلید برقی که خاموش و روشن می‌شود هزینه دارد و این به تعداد مهمان بستگی ندارد، به استهلاک‌ها بستگی ندارد، به‌عوض‌ کردن صندلی و لوازم هم بستگی ندارد. باور دارم که سالن‌های ما در شرایط فعلی زیان‌ده هستند.

کامبیز رستمی: من در نشست بودم با این دلایل تقریبا قانع شدم که نمی‌توانیم پیمانکاری کنیم. با این سیستمی که انجمن درگیر کار اجرایی در این سطح شود مخالف هستم. سطح هیات‌مدیره انجمن تصمیم‌گیری درباره منوی غذا و این چیزها نیست. ما وقتی مجری انتخاب می‌کنیم یعنی خودمان را درگیر کردیم و خیلی کار اشتباهی است که در این سطح خود را درگیر کنیم. به‌احتمال‌زیاد فرد پیمانکار برای اینکه پیمانکار شود نمی‌تواند مجوز لازم را بگیرد شاید راهکاری پیدا کنیم تا پیمانکار را بیاوریم و این مسایل را حل کند.

جمشید دارابیان: کسانی که در کار بورس هستند دقیقا می‌دانند سهامی که می‌خرند سهام این شرکت مثلا در طول چهار یا پنج سال یا یک مدتی برمی‌گردد. هر شغلی باید به دوره‌ی بازگشتش توجه کند. مثال می‌زنم این دوره بازگشت برای خانه ۲۲ سال است، پول این خانه باید در مدت 22 سال از طریق اجاره بازگردد. مثلا اگر شرکتی بگوید پول سهام شما در طول پنجاه سال آینده برمی‌گردد می‌گویند سهام این شرکت را نخرید. اکنون از طرفی من حرف فرامرز پوررستمی را تایید می‌کنم. ما تنها به قیمت مواد غذایی توجه می‌کنیم. به این توجه نمی‌کنیم که این ساختمان را باید بازسازی کرده و پول بازگشتی برای این کار را چگونه فراهم کنیم تا یک ساختمان شیک با تجهیزات تازه درست کنیم. ما تنها روزمرگی می‌کنیم این خیلی خطرناک است. آقای پورمستدام برای سازمان‌های مختلف مثال زدند، باور کنید شرایطی به ما تحمیل شده است که خودمان این شرایط را نمی‌خواستیم که داشته باشیم و آرزومند هستم که دنبال راهکاری بگردیم که این سالن را به پیمانکار دهیم ولی هرچه فکر و مشورت کردم واقعا نمی‌شود.

رستم تیراندازیان: آقای پوررستمی، گفتید که پدر و مادرها پول سالن را می‌دهند خیر، خود جوان‌ها می‌دهند، آن‌ها قرض می‌گیرند تا پول عروسی را بدهند. گفتید سالن درآمد ندارد آیا شما بررسی کردید که سالن درآمد ندارد؟ سالن پذیرایی به‌اندازه خود درآمد دارد.

فرامرز پوررستمی: بله بررسی کردم. هزینه تعمیرات آنجا را درآوردم. شما با سند مدرک حرف بزنید. آقای خزانه‌دار هزینه تعمیرات سالن را بیاورید.

کامبیز رستمی: پیشنهاد می کنم که حداقل یک مجری انتخاب ‌کنیم با حق مدیریت که تنها مجری نباشد بلکه بتواند تعدادی تصمیم هم بگیرد و کارها را انجام دهد و تا حد زیادی قیمت را خودش تعیین کند، خریدها را خودش انجام دهد و حد اختیارات بیشتری از نرمال داشته باشد.

مهرداد کاویانی، بازرس انجمن: آقای پوررستمی می‌گوید سالن زیان‌ده است. لطفا با مدرک و سند این زیان را مشخص کنید. نکته دیگر هم این است که در مورد پیمانکاری و مجری بیشتر تحقیق کنید، این به نظرم به کمیسیون مالی بستگی دارد که بتواند تشخیص دهد که آیا پیمانکاری بهتر است یا مجری، از آقای پوررستمی می‌خواهم که برای یک‌بار بگویند تا بدانیم که سالن خسروی با توجه به استهلاک، هزینه برق و سایر هزینه‌ها آیا ضررده هست یا سودده.

فرامرز پوررستمی: بسیار خوب، آقای سیروسی مدارکی را که می‌خواهم در اختیار من بگذارید.

فرشاد خورشیدیان، بازرس: اگر امکان دارد کمیسیون مالی یک‌بار اعداد و ارقام سالن را بگوید که واقعا ضررده هست یا خیر. من شخصاً بگویم مردم جامعه بیرون این گونه فکر نمی‌کنند.

کامبیز رستمی: من احتمال می‌دهم سالن با حساب‌کتاب‌های استهلاک هم‌سود می‌دهد ولی موضوع این است که ما ملکی داریم که ارزش دارد.

شاهرخ سلامتی: آقای شهریاری یادتان هست که قرار بود سود و زیان سالن را بیاورید.

بابک شهریاری: گزارش مفصلی درباره استهلاک ساختمان سالن دادم چیزهایی هستند که من نمی‌توانم حساب کنم مثلا چیزهایی که دیده می‌شود یا نمی‌شود که هم می‌توان حساب کرد یا نمی‌توان حساب کرد مثل ورود و خروج مواد غذایی که مصرف می‌شود. ما برای پُرسه سه‌ونیم میلیون تومان می‌گیریم. شما بدانید ما الان برای هر پرسه تنها به خاطر استهلاک داریم سوبسید می‌دهیم این به‌غیراز پول چای و میکادو است. ولی در ظاهر صورت‌وضعیت‌ها نشان می‌دهد سه میلیون و نیم گرفتند و مثلا 500 هزار تومان میکادو خریدند ولی کسی به این توجه نمی‌کند که این سالن اندک‌اندک مستهلک و فرسوده می‌شود.

مهردخت شهریاری: نخست افرادی که با من صحبت می‌کنند دیدگاهشان متفاوت است می‌گویند انجمن چگونه با این ۵۰ هزار تومان غذا درست می‌کند. اصلا با توجه به دلایلی که آوردیم ساختمان سالن خیریه است و سند سازمان پذیرایی و آتشکده و خیلی جاهای دیگر یکی است و نمی‌توانیم بخشی از سند را به پیمانکار اجاره دهیم. کسانیکه می‌آیند و به شکل پیمانکاری کار می‌کنند می‌خواهند آنجا را اجاره کنند بنابراین باید قراردادی با آن‌ها بسته شود و این باید بنگاه اقتصادی باشد تا این کار را انجام دهد چون پیمانکار که می‌خواهد اینجا را اجاره کند و در قبال اجاره اینجا بتواند به ما پول بدهد، باید دستگاه پوز و کد اقتصادی داشته باشد و بتواند سند و مدرک را بگیرد که شوربختانه یا خوشبختانه سالن پذیرایی ما این امکان را ندارد که بتوانیم اجاره رسمی بدهیم. الان هم مانند قدیم نیست که به شکل صوری اجاره‌ای بنویسیم حتما باید کسی که اینجا را اجاره می‌کند بتواند دستگاه پوز خودش را داشته باشد و پول را به‌حساب خودش بریزد. اکنون بانک‌ها پوز نمی‌دهند مگر اینکه قراردادی داشته باشد و ما قرارداد رسمی نمی‌توانیم داشته باشیم پس قضیه پیمانکاری را کلا کنار بگذاریم. در مساله مجری می‌توان شرح وظایف را عوض کرد ولی ما نمی‌توانیم فراخوان برای پیمانکار بدهیم و فراخوان مجری باید باشد ما باید قیمت را تعیین کنیم ولی خودش نمی‌تواند قیمت بگذارد. نحوه فراخوان با کمیسیون مالی خواهد بود شرح وظایف را هم می‌گوییم و فراخوان را هم می‌زنیم.

بابک شهریاری: روش پیمانکاری مناسب است ولی نمی‌توان عملکرد دوگانه داشت یعنی به پیمانکار بدهیم و بگوییم قیمت را ما تعیین می‌کنیم این نشدنی است. یا باید راحتی را رها کنیم و دردسر بکشیم و قیمت را پایین نگاه‌داریم یا اجاره دهیم و کاری نداشته باشیم، پس برای حفظ حمایت از جامعه، باید این مکان را به روش انتخاب مدیر اداره کنیم اما راه‌حل این است که باید مدیری بگذاریم که در حسابداری سررشته داشته باشد و بتواند تهاتر کند. چه اصراری داریم که به روش‌های سنتی کارکنیم یعنی همه‌ی پول‌ها به انجمن بیاید و سپس خارج شود این یک گردش مالی کاذب ایجاد می‌کند. این را باید عوض کنیم یعنی آن شخص با طرف حساب، خودش کار داشته باشد و تنها اسناد را به ما بدهد. این روش‌های تهاتر بسیار مناسب است.

مهردخت شهریاری: ما در این نشست، پیشنهاد کمیسیون‌های خدمات و مالی را به اینجا آوردیم تا روی آن تصمیم بگیریم. من به کسی که قرار است آنجا را اداره کند مجری نمی‌گویم بلکه حسابدار می‌گویم. کسی که اینجا را اداره می‌کند باید از انجمن جدا باشد تا حرف‌وحدیثی نداشته باشد. کسی باشد که هم کار انبارداری و هم حسابداری و تهاتر را انجام دهد. آقای شهریاری شما جمع‌بندی کنید و نتیجه را بگویید.

فرامرز پوررستمی: بخشی از حرف‌های من را مهردخت و بابک شهریاری گفتند. این‌ها روش‌های آزموده شده دارد ما در یک زمانی در انجمن دیگری فراخوان دادیم و گفتیم هر کسی که می‌آید مثلا چهار عدد منو با قیمت با خودش بیاورد. من به شدت باور دارم که هموندان انجمن تهران، مردمان خوبی هستند. ما باید با سند و مدرک حرف بزنیم. در مورد سالن تسلیم حرف‌های پوپولیستی نشویم و با سند و مدرک حرف بزنیم پیشنهادم این است که روی روش‌های تجربه‌شده جاهای دیگر هم بررسی کنیم و بیاموزیم.

افشین نمیرانیان: نیم ساعت است که داریم صحبت می‌کنیم و تقریبا مخالف جدی نداریم و مخالف اصولی داریم یعنی مخالف اصولی می‌گوید این روش خوبی نیست ولی چاره‌ای جز پذیرش این پیشنهاد نداریم.

با درخواست فراخوان برای گزینش مجری سالن پذیرایی موافقت شد.

* برابر لیست قیمتی که از سوی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور برای ثبت وقایع ازدواج و طلاق داده‌شده، قیمت ثبت واقعه ازدواج هشت میلیون و 444 هزار و 296 ریال پیشنهاد شد.

بابک شهریاری: برای تشویق جوان‌ها این قیمت را انجمن بدهد.

جمشید دارابیان: پیشنهاد خوبی است ولی انجمن مشکلات مالی دارد و با آن مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کامبیز رستمی: من مخالفم چون ۸۰۰ هزار تومان که پولی نیست، اگر قرار است کادو بدهیم، کادوی درست‌وحسابی بدهیم.

با قیمت 8 میلیون و 444 هزار و 296 ریال برای ثبت واقعه ازدواج موافقت شد.

*پیشنهاد درخواست نصب دوربین مداربسته با امکان ارسال تصویر به گوشی موبایل در خوابگاه پسران و دختران

مهردخت شهریاری: چون خوابگاه دختران سرایدار ندارد و پسرها هم که شب‌ها دیر می‌آیند ما دوربین مداربسته لازم داریم.

افشین نمیرانیان: ابتدا برآورده قیمت کنید و هفته آینده مصوبه را بیاورید.

مهردخت شهریاری: آقای نیکنام این را هفته آینده برآورد قیمت کنید چون واقعا لازم است.

*پیشنهاد تخصیص اعتبار تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت آشپزخانه، شامل فاضلاب، کابینت، هود و سینک ظرف‌شویی برای واحد زیر همکف ساختمان ورزا

ساسان نیکنام: ما سویتی داریم در زیر طبقه همکف خانه ورزا که فلت است و می‌خواهیم آن را به شکلی تبدیل کنیم که اگر بشود آن را به هم‌کیشی نیازمند اجاره دهیم.

مهردخت شهریاری: مخالفم، آنجا را می‌خواهیم به شکل پانسیون برای دخترها دربیاوریم.

ساسان نیکنام: ما به موضوع شما هم فکر کردیم. این را حدود پنج ماه پیش صحبت کردیم یعنی زمانی که دخترها قصد رفتن به آنجا را داشتند ما به مستاجر پیشنهاد دادیم. شاید ایشان وقتی بیایند حامی دختران هم باشند.

بابک شهریاری: اکنون موضوع تعمیر است؟

افشین نمیرانیان: در خانه ورزا که در حال حاضر یک واحد خوابگاه دخترانه دارد و امیدواریم به‌زودی یک واحد دیگر هم اختصاص یابد دو تا فلت داریم یکی کنار شوفاژخانه است که مناسب زندگی نیست ولی فلت کناری آن سالنی است که همه چیزش خوب است و حمام و دستشویی بیرون فلت دارد. مستاجری داریم که قرار است در آنجا برای کمینه یک سال ساکن شود. آماده‌سازی آنجا ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان خرج دارد.

فرامرز پوررستمی: آبادکردن یک‌جا بد نیست. این فکری که  به مستاجر اجاره بدهیم هم‌ فکر درستی است و با اینکار به ایشان زمان داده می‌شود تا برای خودش یک امکان جدید پیش‌بینی کند. ما باید با ایشان همکاری کنیم. دوم اینکه آشپزخانه ساختن خوب است.

کامبیز رستمی: من موافق سوییت هستم ولی آیا ما آیین‌نامه‌ای نوشتیم؟ این مخالف آیین‌نامه است.

ساسان نیکنام: این جزو املاک تفکیک‌شده نیست و مرده است ولی حرف کامبیز درست است. این را می‌توان در هیات‌مدیره استثنا قایل شویم.

کوروش آذرگشاسبی: یک ساختمان به شکل کامل آزاد می‌شود این موضوع مهمی است.

ساسان نیکنام: چون سوییت است بله می‌توان آیین‌نامه را اصلاح کرد.

با تخصیص اعتبار تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت آشپزخانه، شامل فاضلاب، کابینت، هود و سینک ظرف‌شویی برای واحد زیر همکف ساختمان ورزا موافقت شد.

گزارش

– موافقت با هیات‌مدیره سازمان فروهر برای برگزاری جشن سده

فرشاد فرهی‌فر: پیرو گفت‌وگوی هفته پیش با سازمان فروهر که به اینجا آمدند. از آن‌ها دعوت کردیم تا در نشست کمیسیون فرهنگی باشنده باشند و پیرامون جشن سده صحبت کنیم. شنبه آمدند و صحبت کردیم ولی شوربختانه به مصوبه ختم نشد. گزارش می‌دهم که دوستان تمایل دارند که جشن سده امسال را برگزار کنند و نه تنها مخالفتی نداریم بلکه خوشحال هم هستیم که ارگانی می‌خواهد یکی از جشن‌های بزرگ ما را  برگزار کند. اینکه ما بررسی کنیم که چه کمکی می‌توانیم به آن‌ها بکنیم را پس از مشخص‌شدن آن‌ها می‌گویم. اگر لازم به مصوبه باشد اجازه می‌خواهم که آن‌ها را برای تایید در نشست‌های بعدی بیاورم.

افشین نمیرانیان: اگر خواستیم ماهم به شکل موازی جشنی را در مارکار بگیریم باید مصوبه بگیریم ولی دو مراسم شایسته نیست.

فرشاد فرهی‌فر: چون مکان برای خودشان است به نظرم مکاتبات را خودشان باید انجام بدهند و لزومی ندارد که ما مجوز بگیریم. اگر مانعی پیش آمد و لازم بود همکاری کنیم این همکاری را می‌کنیم.

جمشید دارابیان: برخی هم‌کیشان می‌گویند انجمن برای مهدکودک از مردم سه‌ونیم میلیون تومان می‌گیرید ولی برای سازمان فروهر که می‌خواهد جشن سده را در کوشک ورجاوند برگزار کند و ممکن است بالای ۱۰۰ میلیون تومان بشود، هزینه می‌کند. اگر انجمن پول دارد نخست ارفاقانی برای مهد کودک هم در این موارد انجام دهد. من به‌عنوان هموند کمیسیون مالی این را گوشزد می‌کنم که انجمن از هزینه پارسال فراتر نرود. اگر قصدمان زنده نگهداری جشن سده است می‌توانیم در مارکار بگیریم.

– ایجاد شبکه سیستم مالی جدید

نوذر نوذری: کمیسیون مالی برای ایجاد سیستم مالی جدیدی که می‌تواند به انجمن ارایه دهد، هفته پیش از بانک ایران‌زمین بازدیدی داشت. در حقیقت این سیستم مالی جدید می‌تواند کمک کند تا یک شبکه داخلی ایجاد کنیم و افراد می‌توانند با کارت‌هایی که انجمن برای آن‌ها صادر می‌کند از این شبکه استفاده کنند. با این کار امکانی به انجمن داده می‌شود که برای مکان‌های خاص تخفیف تعیین کند و در زمینه پرداخت‌ها هم برای مراکز مختلف و جدیدی که انجمن ایجاد کرده استفاده کند. حسن این شبکه به خاطر حسابداری داخلی است و گردش‌های مالی را در یک نقطه خاصی مستقیما بین کسی که پول را به‌حساب انجمن واریز می‌کند و ما می‌خواهیم به او پرداخت کنیم ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال در خانه فرهنگ و هنر اگر هنرجویی بخواهد پولی را به خانه فرهنگ و هنر بدهد نقشی که ایجاد می‌کند پول را از هنرجوها می‌گیرد و به مربی می‌دهد و افراد داخل سازمان نقشی ندارند و از طریق سامانه ردیابی می‌شود. این امکان در شبکه داخلی خود ایران‌زمین است که اگر هم‌کیشان این کارت را تهیه کنند از شبکه تخفیف بانک ایران‌زمین هم می‌توانند استفاده کنند. ویژگی دیگر این است که این کارت می‌تواند برای انجمن زرتشتیان تهران به شکل اختصاصی طراحی ‌شود. برای موضوعات و مکان‌های خاص می‌توان عکس طراحی کرد، مثلا برای درمانگاه یگانگی نشان یگانگی را بزنیم برای مدارس نشان مدرسه را بزنیم.

– نظرخواهی فراخوان برای اداره باغ شهدا توسط غیرهم‌کیش

ساسان نیکنام: ما برای اداره باغ شهدا از سوی هم‌کیشان پیشنهاد خوبی نداشتیم. این نظرخواهی است و مصوبه نیست آیا دوستان تمایل دارند برای غیرهم‌کیش هم فراخوان بدهیم.

فرامرز پوررستمی: برای آنجا دو پیشنهاد در حجم خیلی کوچک داده‌ شده ولی پیشنهاد کاملی نیامد. ما با مشاور صحبت کردیم، او پیشنهاد‌هایی داد. برای اجرایی کردن آن‌ها نیاز به گرفتن مجوز داریم که زمان‌بر است و شاید یک سال طول ‌بکشد. در این فاصله یک‌ساله یا کارگر بگذاریم و خودمان باغ را دست بگیریم یا اینکه یکی از پیشنهاد‌هایی را که می‌گوید سالی ۳۰۰ میلیون تومان اجاره می‌دهد را قبول کنیم و با وی صحبت کنیم. اگر پیشنهاددهنده برای یک سال، کِشتی کند که یک‌ساله قابل‌برداشت باشد، این خوب است و می‌توانیم به‌جای کارگر از این طرح استفاده کنیم و در این فاصله زمانی بیشتر تحقیق می‌کنیم. اگر آن ۳۰۰ میلیون برای یک سال باشد به نظرم روی این پیشنهاد بحث کنیم.

ساسان نیکنام: پیشنهاد یک‌ میلیاردی خیلی جدی هم داریم، ولی وقتی‌ که بحث در اختیار قراردادن پیش می‌آید دیگر ما نمی‌توانیم خیلی روی آن تسلط داشته باشیم. گفتم که شاید غیرهم‌کیشان توان مالی برتری دارند و سررشته بیشتری دارند. آن چیزی که از باغ شهدا انتظار داریم 300 هزار و 700 هزار و 800 هزار تومان نیست. ما در آدریان بزرگ بابت آبی که مصرف نمی‌کنیم 600 یا ۷۰۰ میلیون تومان پول می‌دهیم. پیشنهاد ۳۰۰ تا ۵۰۰ برای انجمن خوب نیست.

فرامرز پوررستمی: این برای یک سال است تا به ما فرصت بدهد که به دنبال مجوزهای لازم برویم.

کوروش آذرگشاسبی: این فراخوان برای طرح بود. واضح است که کسانی که طرحی دارند به این سادگی ارایه نمی‌دهند. ما باید به مسابقه می‌گذاشتیم. کسی که بخواهد طرح بدهد باید آنجا را ببیند. فکر می‌کنم طرح را به مسابقه بگذاریم یا برای قیمت فراخوان بدهیم. به نظرم باغ را خودمان یک سال بگردانیم و در این فاصله طرح را به مسابقه بگذار‌یم، ولی باید باغ را ببینند و با توجه به امکانات آنجا طرح خوبی بدهند.

بابک شهریاری: اینکه به غیرهم‌کیش بدهیم یا نه، قطعاً باید بدهیم. شما از این جامعه با این جمعیت کم انتظار دارید که متخصص داشته باشد تا برای زمین ۳۰ هکتاری طرح بدهد و ما همگی تنها دکتر مهندس هستیم و از این چیزها سر در نمی‌آوریم. البته می‌گویم زرتشتیان در اولویت باشند ولی محدود نکنیم و غیرهم‌کیش را هم بگذاریم بیایند ولی محکم‌کاری کنیم.

شاه‌بهرام سیروسی: این باغ شهداست و من مخالف هستم. اگر اجاره بدهیم دیگر مستاجر، ما را به داخل راه نمی‌دهد و این ۳۰۰ میلیون برای انجمن مبلغی نیست. فراموش نکنید این باغ شهدا است.

مهردخت شهریاری: من با بابک شهریاری موافقم که مزایده عمومی بگذاریم، اما به هم‌کیش اولویت بدهیم. مزایده کف قیمت دارد، ولی کسی طرح خود را ارزان نمی‌فروشد. هم‌کیشان باید یاد بگیرند که ما می‌توانیم از دیگران هم استفاده کنیم. به نظرم تنها باغ را می‌دهیم و می‌گوییم زمین بایری با این مساحت داریم با درخت‌، که افتاده و آب هم دارد که به مزایده می‌گذاریم.

ساسان نیکنام: می‌خواستیم از پتانسیل فکری جامعه خودمان استفاده کنیم. این فراخوان برای این بود که انجمن بتواند از همکاری و همفکری دوستان استفاده کند. چون به اتمام قرارداد اجاره با شخص مستاجر هم نزدیک شدیم و باید تا۱۰ روز دیگر آنجا را تحویل ‌بگیریم و طرحی هم نداریم پس باید مراقب باغ باشیم. می‌دانید که شاید هم‌کیشان توانایی اداره آنجا را نداشته باشند و اینکه ما بخواهیم چهار ماه آینده این فراخوان را داده و به غیرهم‌کیش اجاره بدهیم از همین الان فراخوان بدهیم و مزایده بگذاریم.

جمشید دارابیان: من موافق پیشنهاد بابک شهریاری و مخالف جایزه‌دادن هستم.

نوذر نوذری: وقتی از آنجا بازدید کردیم هیچ طرحی نداشتیم که روی پنج هکتار زمین پیاده شده باشد و اکنون بخواهد روی سی هکتار زمین پیاده شود طرح‌ها باتجربه نبودند. کارهای کشاورزی درازمدت است فکر کنم خودمان اداره کنیم بهتر است.

کامبیز رستمی: فکر کنم دو گزینه وجود دارد، ما طرح می‌خواهیم، یا می‌خواهیم به مزایده بگذاریم. اگر موضوع ما طرح باشد با آقای آذرگشاسبی موافقم، مسابقه عمومی بگذاریم شاید کسی توان مالی اداره آن را نداشته ولی طرح خوبی داشته باشد. با مزایده موافق نیستم.

افشین نمیرانیان: چند نفر کلا موافق هستند که غیر م‌کیش هم در این فراخوان باشد.

تایید شد.

در حاشیه

فرامرز پوررستمی: قصر فیروزه جای خاک‌سپاری است نه جای برگزاری مراسم سوم و این کار را نکنید.

مهرداد کاویانی: آقای پوررستمی گفتند که سوم و چهارم را در قصر فیروزه نگیریم اکنون خانه نرگس در حال تعمیر است مردم می‌گویند پس کجا برگزار کنیم. تعدادی در مارکار برگزار کردند مشکل داشتند و شاکی بودند. به نظرم مردم را آزاد بگذارید تا هرکجا که خواستند مراسم را برگزار کنند. اکنون که خانه نرگس تعطیل است، کجا بروند. خواهشی که دارم این است که درست تصمیم بگیرید.

مهردخت شهریاری: خانه نرگس تعطیل است ولی همیشه مراسم سوم چهارم در پشت معبد برگزار می‌شده. همچنین فرنشین انجمن موبدان گفته است که این کار ناشایستی است که در قصر فیروزه سوم و چهارم را بگیرند.

فرشاد خورشیدیان: آیا انجمن موبدان نامه رسمی به همه‌ی انجمن‌ها داده‌ است؟ چون ازلحاظ دینی مثلا می‌گویند در قصر فیروزه مراسم سوم و چهارم اصلا درست نیست. آیا به دبیر انجمن دادند. قرار بود این نامه را ارسال کنند. فکر کنم پشت معبد مصوبه همت عالی دارد که هرکسی خواست می‌تواند به آنجا برود.

**مصوبه همت عالی: هر کسی در سالن پشت معبد می‌تواند مراسم بگیرد و هرچقدر خواست به‌عنوان هزینه بپردازد و انجمن قیمتی نگذاشته است.

افشین نمیرانیان: نامه را به دبیر انجمن نمی‌دهند به دبیرخانه می‌دهند. من پیگیر می‌شوم.

پنجاه همین نشست انجمن زرتشتیان تهران با باشندگی 17 تن از هموندان هیات مدیره و دو تن از بازرسان در ساعت 18 روز دوشنبه 20 آذرماه برگزار شد و درآن 6 مصوبه آورده شد که یک مصوبه نیاز به برآورد مالی داشت که به هفته آینده موکول شد و دو مصوبه با تغییر در مبلغ رای آورد. در ادامه سه گزارش خوانده شد و نشست در ساعت 20 غیرعلنی اعلام شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. روز بخیر جناب آقای رستمی لطفا بررسی کنید با چه مدارکی قانع شدید. آیا سند مالکیت دیدید؟ آیا نمونه سالنهای دیگر رادیدید که اجاره داده شده است؟ آیا منوی غذای سالنهای دیگر را با انجمن مقایسه کردید ؟ آیا نمونه قرارداد سالنهای دیگر را مشاهده و مقایسه کردید ؟ و هزاران سوآل دیگر…. مجری حقوق بگیر اصلا به کیفیت و کمیت و ورود و خروج مردم و میزان مواد مصرفی و صرفه و زیان سالن فکر نمیکند و ضررها همه متوجه انجمن است . چه فکری برای جلوگیری از اینکار نموده اید؟

  2. وقت خوش. من متوجه نمیشوم انجمن چرا راهگشا برای همکیشان نیست. آخه چرا کارت بین المللی را باید یک میلیون یا ۵۰۰ هزار تومن بفروشد؟ متاسفانه مکان راست و درست کردن مکان های وقفی را تبدیل به مکان ارز و پول درآوردن نموده است. یعنی واقعا فکر میکنید؟ با این کار میتوانید همکیش خود را توجیه کنید؟ چرا فکر میکنید باید برای این کارت بها گذاشت.!!من اگر اصیل و مومن باشم به این کارت بین المللی نیازی نخواهم داشت و کارم با صداقت و درستی ام در خارج حل میشود و به مدارجی که مورد نظر هر شهروند زرتشتی در خارج است خواهم رسید. پس با این کارتها پولسازی نکنید و وجهه ی خود را برای ما همکیشان ایرانی خراب نکنید. بقول آقای کیوان تشکر و سپاس.

  3. روزگار نیک آقای مهرداد کاویانی بازرس محترم انجمن از سند و مدرک سالن پذیرایی صحبت میکنید: مگر شما بازرس سال 1401 نبوده اید و در گزارش یک میلیارد تومان درآمد در سالنهای انجمن گزارش شده بود. مگر این مدارک مستند نیست؟ آقای پوررستمی سخنگوی محترم انجمن مگر شما عضو انجمن نیستید و نمیتوانید تراز و بیلان سالن را از حسابداری و خزاندار بگیرید و مطالعه کنید . سالن پذیرایی درامد دارد و نه ضرر درتمامی سالهای گذشته درآمد نشان داده شده است . تراز و بیلان سالهای گذشته این را نشان میدهد. لطفا تراز و بیلان سالهای گذشته را ببینید و به مردم اطلاع رسانی درست انجام دهید.

    1. درود به ” بیطرف”.
      هم کیش گرامی پرسشی که شما کردید بسیار متین و بسیار درست و به جا هست.
      من امسال به این نتیجه رسیدم که ترازو بیلانی که تاکنون در مورد تالارهای پذیرایی داده می‌شده کامل و جامع نبوده و برخی موارد در آنها دیده نشده است.
      از جمله هزینه‌های تعمیر و نگهداری سالن و اینکه
      این سالن‌ها که هر سال یک سال به عمرشان افزوده می‌شود و به عبارتی فرسوده‌تر می‌شوند باید به گونه‌ای درآمد داشته باشند که این هزینه‌ها را پوشش بدهند و برای نگهداری بهینه و بهسازی و نوسازی تالار در آینده نیز پولی داشته باشیم که خرج کنیم.
      بنابراین من از خزانه‌دار درخواست کردم که این هزینه‌ها را در اختیارم قرار دهد تا برای همگان منتشر کنیم که گرامی هموندان(اعضا) انجمن، درآمدها و هزینه‌های واقعی را بدانند.
      ترازو بیلان که فقط مربوط به مواد خوراکی و مصرفی نمی‌شود و آنچه که تاکنون منتشر شده است بیشتر مربوط به همین مواد خوراکی برخی هزینه‌های جاری نظیر هزینه‌های کارگران و خدمات سالن بوده است و نه هزینه‌های نادیده نظیر تعمیر و نگهداری.
      البته چند روزی در سفر هستم اما به محض بازگشت تلاش می‌کنم که این آمار را از خزانه‌دار بگیرم و منتشر کنم.
      باز هم از شما سپاسگزارم که این پرسش خوب را مطرح کردید و امیدوارم که همواره به انجمن زرتشتیان تهران که انجمن خودتان است، توجه داشته باشید.
      سخنگوی گردش ۴۵
      فرامرز پوررستمی

  4. آقای پورستمی گرامی، من متوجه واژه بین المللی نشدم. شما اگر گواهی نامه رانندگی خود را ترجمه کنید، در خارج از کشور که همان حوزه بین الملل است، هیچ اعتباری ندارد و باید حتما گواهینامه بین المللی بگیرید که در آن کلمه بین المللی ذکر شده است. آن هم شرایطی دارد و مرجع صادر کننده باید مورد تایید مراجع بین المللی قرار گرفته باشد و …. آیا در کارت عضویت انجمن که به انگلیسی است واژه بین المللی ذکر خواهد شد؟ به نظر شما اگر ذکر شود، برای انجمن بار حقوقی ندارد و اگر ذکر نشود، چه تفاوتی با ترجمه آن دارد که باید این مبلغ را برای صدور آن داد؟ الان همه کسانی که خارج است کشور هستند ویا رفت و آمد دارند می دانند که در سطح بین الملل، اصلا بحث دیانت مطرح نمی شود و نیاز به داشتن کارت نیست چه برسد به عضویت فرد تهرانی در انجمنی در تهران که حتی ملی هم نیست. اگر هم جایی لازم باشد، همان ترجمه کارت فارسی کفایت می کند. خود شما می دانید که موج درخواست برای دریافت کارت انگلیسی عضویت انجمن تهران بین همکیشان، بعد از بحث هایاس و با امضای ریاست قبلی (که مورد تایید این موسسه بود) راه افتاد وگرنه همه می دانیم هیچ کجای دنیا نیازی به کارت بین المللی عضویت یک انجمن در ایران نیست و بدون تعارف بگویم ارزشی هم ندارد. به قول یکی از همکیشان که در دیدگاه خود گفتند، این بحث شده است منبع درآمد برای انجمن مثل فروش گزارش و تراز و بیلان مجمع. سبز باشید نازنین.

    1. درود به جناب رستم.
      همکیش گرامی، دو روز پیش پاسخ شما را فرستادم اما چون دیدگاه من به دلیلی که خودم نمی‌دانم، ارسال نشده است یک بار دیگر توضیحی را به جناب عالی می‌دهم.
      ۱…..نمی ‌دانم در کارتی که به زبان انگلیسی صادر می‌شود آیا واژه بین الملل هست یا نیست! باید بررسی کنم.
      ۲….. کاربرد این کارت همانگونه که شما اشاره کردید از زمانی اهمیت پیدا کرد که موضوع مهاجرت از طریق هایاس مطرح شد.
      ۳….. اما مشکلی که صادر کردن کارت انگلیسی برای انجمن زرتشتیان تهران پیش می‌آورد این است که پیش از صدور این کارت، باید کارت فارسی صادر شود و پس از آن کارت انگلیسی.
      به عبارت دیگر، ما برای کسی که در حال مهاجرت از ایران است، کارت عضویت شناسایی فارسی صادر می‌کنیم و یک نفر به اعضای انجمن اضافه می‌شود.
      در حالی که این یک نفر پس از مدتی در ایران نیست و نمی‌تواند در مجمع همگانی انجمن باشنده شود.
      یعنی اگر ما بخواهیم مجمع فوق العاده تشکیل دهیم، تعدادی از کسانی که باید باشند تا مجمع رسمیت پیدا کند، در ایران نیستند.
      همین موضوع سبب می‌شود که تشکیل مجمع فوق العاده که شرایط ویژه‌ای دارد و در اساسنامه پیش‌بینی شده است، با مشکلات بیشتری تشکیل شود. شاید هم امکان تشکیل آن هیچگاه میسر نشود و این به گمان من سبب می‌شود که مشکلی به مشکلات انجمن زرتشتیان تهران افزوده شود.
      راه حلی که به نظر من می رسد این است که به جای صادر کردن کارت انگلیسی، یک برگه شناسایی انگلیسی صادر کنیم و به متقاضی بدهیم در آن صورت نیازی به صادر کردن کارت فارسی نیست.
      ۴…… ما هرگز در پی آن نیستیم که از صادر کردن کارت کسب درآمد کنیم، اما باید توجه داشته باشیم که کسانی که این کارت را می‌ گیرند، با آن چه کار می‌خواهند بکنند؟ و به همان نسبت که برای آنان ارزش دارد چه اشکالی دارد که بخشی از این ارزش را به انجمن بپردازند.
      شما یا دیگر همکیشان هم اگر راه حلی به نظرتان می‌رسد، هیات مدیره ی انجمن را بی خبر نگذارید و ما را یاری کنید تا بهترین و مناسب‌ترین راه حل را در نظر بگیریم.
      امیدوارم این پاسخ رفع ابهام کرده باشد.
      سخنگوی گردش ۴۵
      فرامرز پوررستمی

  5. سپاسگزارم. من باید از شما و خوانندگان عزیز امرداد عذرخواهی کنم. من به اشتباه فکر می کردم اعضای هیات مدیره به مسایل مربوط به صدور کارت بین المللی کم توجه هستند در حالیکه با توضیحات شما فهمیدم اصلا نمی دانند چه خواهد شد و چه واژه ای در کارت بکار خواهد رفت و …. و همین طوری رای دادند. البته نظیر این مصوبات را که با اطلاعات ناقص ارایه شده و تصویب شده و اجرا شده در همین گردش و گردش های قبل داشتیم و نتایج زیان بار آن را دیدیم. فقط یک نکته بگویم، این کارت چه فارسی چه انگلیسی یا هر زبان دیگری، نه تنها بین المللی نمی تواند باشد بلکه نشان زرتشتی بودن هم نیست. تنها یک کارت عضویت ساده است. شرایط گرفتن کارت مطابق اساسنامه زرتشتی بودن هست ولی همانطور که در مورد مهاجرت فرمودید، فرد بعد از گرفتن کارت حتی می تواند از دین خارج شود. کما اینکه هستند کسانی که با ازدواج یا هر طریق دیگری کیش دیگری برگزیدند ولی هنوز کارت عضویت دارند (در اقوام ما یکی دو نمونه هستند). پس داشتن این کارت پس از صدور آن تضمین زرتشتی بودن نیست و همین را باید انجمن دقت داشته باشد که با این عنوان مهاجران می خواهند از آن استفاده کنند.
    نکته آخر اینکه اگر حتی یک درصد هم فکر می کنید با این اقدام ضربه ای به تشکیل مجامع زده می شود فارغ از اینکه اصولا صدور کارت بین المللی توسط انجمن عواقب حقوقی دارد، مدیون ما اعضایی هستید که می مانیم و رای می دهیم و همیشه حمایت کردیم و خواهیم کرد و هیچگاه مجامع را خالی نمی گذاریم. هیات مدیره حق ندارید حقوق ما را فدای چندرغاز پول کارت های عضویت به زبان انگلیسی مهاجران کند که به فرمایش درست شما مشکلاتی به مشکلات انجمن اضافه شود. در اساسنامه یا آیین نامه داخلی هم که الزامی به صدور آن نیست. سبز باشید و سرفراز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-20