لوگو امرداد
در امرداد 480 بخوانید:

آبگرم گنو، دل‌خواه در سرمای زمستان

p08در فصل سرد و تاب‌سوز زمستان چه جایی دل‌خواه‌تر از آبگرم‌های طبیعی ایران؟ از پُرشمار آبگرم‌های سرزمین ما، یکی هم «گنو» در بندرعباس است که در بهمن‌ماه به‌راستی دیدنی و تماشایی است. آبگرم گنو و گستره‌ی پیرامون آن یکی از انباشت‌گاه‌های زیست‌کره‌ی زمین در ایران است. از همین‌ شناخت می‌توان دریافت با چه جای یگانه‌ای روبه‌رو خواهیم بود. بگذریم از اینکه آب گنو ویژگی درمانی نیز دارد.
اگر از شمال باختری بندرعباس تنها 30 کیلومتر آن‌سوتر برویم، کوهی برابر چشمان‌مان قرار می‌گیرد که همان گنو است. از دل این کوه بلند چشمه‌ای می‌جوشد و سر برمی‌آورد که به آن آبگرم گنو می‌گویند. آنجا از چنان ارزشی برخوردار است که در شمار گستره‌های نگاهبانی‌شده‌ی زیست‌بومی ایران جای دارد. گستردگی آن پهنه بیش از 40 هزار هکتار و سرشار از جاهای تماشایی و دل‌ربا است. چه دل‌انگیز خواهد بود که در ماه و فصلی سرد، راهی گستره‌ای پهنه‌ور بشویم که آب‌وهوا و زیست‌بومی دل‌پسند دارد. این را هم بگوییم که روستای گنو و مردم پاک‌نهادش در همان نزدیکی‌ پذیرای گردشگران هستند.

پوشش گیاهی و جانوری گنو
پوشش گیاهی و جانوری گستره‌ی گنو از دیگر دیدنی‌های آن است. گیاهانی که در زمین پُرروزی گنو سر برمی‌آورند، فراوان هستند. در آنجا به‌سادگی می‌توان درختان سرسبز انبه، سیب، نارنگی، نخل‌های سر به‌ آسمان‌سا و برگ‌های پهن‌شان را دید. از تاک‌های انگور نیز چشم نپوشیم که شمارشان بسیار است. همه‌ی این‌ها در دامنه‌ی کوه گنو است. گیاهان گنو نیز چنان فراوان هستند که برشمردن یک‌یک آن‌ها آسان نیست. از سرخس و پَرسیاووشان گرفته تا آویشن و زیره و پونه و پامچال. گیاهانی هم هستند که تنها در گنو یافت می‌شوند و بومی آن گستره‌ی نگهبانی شده‌اند. بی‌سبب نیست که آنجا را یکی از زیست‌گاه‌های مهم گیاهی کره‌ی زمین می‌دانند. اگر هم از سودمندی دارویی و درمان‌بخش آن گیاهان بخواهیم چیزی بدانیم، مردم روستای گنو راهنمای ما برای دانستن بیش‌تر خواهند بود. زندگیِ سده‌ها در کنار چنان پهنه‌ای این دانش را به روستاییان گنو داده است که ویژگی و سودمندی هر گیاهی را بدانند و برای درمان‌ به‌کار ببرند.
در کنار آن گستره‌ی پُرگل‌وگیاه، جاندارانی هم به فراوانی زیست می‌کنند که اگر آزاری به آن‌ها نرسانیم، می‌توانیم از تماشا‌یشان شادمانی ببریم. کل‌ها، قوچ‌ها، خرگوش‌های بازیگوش و آهوانی که جست‌وخیزکنان در گنوی سبز زندگی می‌کنند، گاه نگاه مهربان و بی‌آزار خود را به سوی گردشگرانی می‌اندازند که از دور آن‌ها را می‌نگرند و از سرزندگی و این‌سو و آن‌سو دویدن‌های بی‌پایان‌شان حسی از مِهر و شادمانی در خود می‌یابند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «آبگرم گنو، دل‌خواه در سرمای زمستان»، به خامه‌ی بامداد رستگار که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این‌ نوشتار را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره 480 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 480 با عنوان «چند هزاره پرستاری از آتش»  از ‌‌سه‌شنبه،  26 دی‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  480 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  480 هفته‌نامه امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07