لوگو امرداد

خجسته زادروز اشو زرتشت در همایشگاه مارکار تهرانپارس

انجمن زرتشتیان تهران جشن زادروز اشو زرتشت را به مانند دیگر شهرها در روز ششم فروردین گرامی داشت.

جشن زایش اشو زرتشت در همایشگاه مارکار تهرانپارس در خورداد روز از ماه فروردین برابر دوشنبه ششم فروردین 1403 با سرود ملی و اشم وهو آغاز شد. پس‌از آن گروه نیایش نونهالان و نوجوانان آدریان بزرگ تهران به استادی و سرپرستی نگار بزرگ‌چمی با آوای خوش، نیایش آغازین برنامه را خواندند.

گروه نیایش: نیوشا پیمان، سام رستمی، سپنتا جاودانی، آرینا و سورنا فرودی، آرنیکا کلانتری، نگین، رامتین و راشین جمشیدی، رادین و رادمهر مرادیان، آرینا نمیرانیان، سهراب باستانی نژاد، میترا و ستاره سیستانی، رامبد شهریار‌پور، مهرسام وحیدی، فریدون خسرویانی، هستی و هیربد نیکفام، آرتمیس باستانی بودند.

پانیذ مزدیسنی، مجری برنامه روز ششم فروردین را نوروز بزرگ یا “هَوزِ رو” نامید و مهم‌ترین رخداد این روز که به نوروز بزرگ نامور است را زایش اشو زرتشت نخستین پیام‌آور یکتاپرستی و برگزیده شدن او به پیامبری دانست. وی گفت زرتشتیان در این روز آب و آویشن سفره هفت‌سین را تازه می‌کنند و آتش برمی‌افروزند. وی در ادامه گفت زرتشتیان باور دارند در این روز 17 یا به روایتی 72 روی داد فرخنده رخ‌داده است ازجمله آفریده‌شدن کیومرث و مشی و مشیانه، پیروزی کیخسرو بر افراسیاب، هم‌پرسگی اشو زرتشت با اهورامزدا و آمدن سوشیانس و شعری از منوچهری دامغانی را خواند.

موبد دکتر مهربان پولادی: پیام‌آوری داریم که نخستین پیام‌آور آسمانی است

موبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان به‌عنوان نخستین سخنران این جشن افزون بر درود به باشندگان، از سوی خود و انجمن موبدان این جشن فرخنده را شادباش گفت و با اشاره به نیایشی که در آغاز نونهالان و نوجوانان خواندند گفت: در این بند اهورامزدا به اشو زرتشت شیوایی بیان داده است. وی در ادامه اشاره کرد که امروز ما زرتشتیان در دنیا می‌درخشیم چون ما پیام‌آوری داریم که نخستین پیام‌آور آسمانی است. فرنشین انجمن موبدان از شیوایی بیان زرتشت و چگونگی زایش و به پیامبری رسیدن اشو زرتشت سخن گفت وی همچنین گفت اشو زرتشت پس از به پیامبری رسیدن تنها 17 تن پیرو داشته و به سمت شرق ایران مهاجرت کرد. وی در ادامه اشاره‌ای به بخش‌های پیام زرتشت که یکتای خداوند، بازگشت از جهان گیتی به مینو و پیامبری اشاره کرد. وی گفت در گات‌ها آمده است که برای شناخت خداوند نخست باید خود را شناخت و این خویشکاری مهم ما است. وی در ادامه گفت پیام ایدولوژیک اشو زرتشت سراسر اخلاق است و افتخار ما این است که دین زرتشتی سراسر جشن و شادی است. فرنشین انجمن موبدان به روز خورداد از ماه فروردین اشاره کرد و گفت در این روز 72 جشن بزرگ داریم که 17 جشن آن به یادگار مانده است که به آن «هفده رو» گویند. مانند: نوروز، که شوربختانه برخی از آنها را داریم از یاد می‌بریم.

موبد دکتر مهربان پولادی از نوآوری‌هایی که در دین می‌شود گله داشت و گفت اگر در زمینه دین و فرهنگ قرار است نوآوری شود باید با انجمن موبدان هماهنگی شود وی به همین آوای گاهان نخست برنامه اشاره کرد که با آهنگ و موسیقی همراه بود و گفت گات‌ها شعر سپندینه 16 سیلابی است که هر کلمه و حرفش صدا و آهنگ خود را دارد و افزودن آهنگ به گات‌ها تغییرات را ایجاد می‌کند. من به این کار انتقادی ندارم ولی باید هماهنگی باشد تا همیشه یکنواختی باشد و خروجی کار برای همه یکتا باشد. وی در ادامه سخنرانی خود به نمادهای هفت‌سین اشاره کرد که همه فروزه‌های اهورامزدا هستند که در دل اورمزد قرار داده شده که همکار دادار اورمزد هستند. اینها نمادهای امشاسپندان هستند. موبد دکتر مهربان پولادی گفت یکی از عناصر سفره به عنوان مثال نارنجی است که داخل آب می اندازیم، به‌عنوان گوی است یا انار که سمبل خانواده است و سبزه نماد بی‌مرگی است. این سین و شین و یا چین در مبنا هفت‌سینی چینی بوده که پیشکش‌های سفره نوروزی را در آن می‌چیدند و در خوان نوروزی قرار می‌دادند و امروزه به هفت‌سین یا شین نامور شده است. سفره‌ای که این سین‌ها روی آن است احترام به بزرگ‌ترها به‌ویژه مادران است. وی همچنین از رسم جا سبز باد که در روز نخست فروردین است ناخشنود بود و گفت ما در روز پیش از نوروز با فروهر درگذشتگان بدرود گفتیم و آن‌ها را بدرقه کردیم و باید روز نخست نوروز را به شادی بپردازیم چراکه شادی روان درگذشتگان به شادی بازماندگان گره‌ خورده است.

فرنشین انجمن زرتشتیان تهران: از فضای مجازی کناره بگیریم و به فضای واقعی بپیوندیم

افشین نمیرانیان، به‌عنوان دومین سخنران از همه باشندگان خواست تا از دنیای مجازی بیرون بیایند و در دنیای واقعی با یکدیگر بیشتر در پیوند باشند. در برنامه‌هایی که سازمان‌ها و نهادهایی که هازمان زرتشتی برگزار می‌کنند باشنده باشند و کمینه هفته‌ای یک و یا دو بار دورهم باشند و بیشتر در فضای واقعی زندگی کنند تا در فضای مجازی، چون که رمز ماندگاری ما همین دورهم بودن و پاسداشت سنت‌های ما بوده است. وی همچنین از کسانی که در این تعطیلی نوروز در برپایی جشن همکاری کردند، سپاس‌داری کرد.

اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس به شوند اینکه در جمع هم‌کیشان در یزد بود پیام شادباش زادروز اشو زرتشت را فرستاده بوده که مجری آن را خواند.

در جشن زایش اشو زرتشت که در همایشگاه مارکار تهرانپارس برگزار شد افزون بر سخنرانی‌ها چالش زبان دری با اجرای هرمز وفاداری که در میانه آن فریدون سامی با دف‌نوازی آذرمیندخت بلیوان قطعات دری را اجرا کردند.

گروه موسیقی سنتی نغمه مهر به سرپرستی هنرمند همکیش بهنام جاوید که نوازنده کمانچه بود و مصطفی معروفی نوازنده تنبک و شیرین رونده اجرای آواز  را برعهده داشت و این گروه قطعات موسیقی سنتی را اجرا کردند. هنرمند نقال مانترا خسرویانی به همراه دف‌نوازی هورشید نیکفام قطعات شاهنامه رزم سهراب و گردآفرید را برای باشندگان اجرا کردند. همچنین شهین شیرمردی همراه دف‌نوازی هورشید نیکفام با اجرای ترانه‌های محلی لحظاتی به یادمانی را برای باشندگان آفریدند. علی زرگر، کمدین برتر برنامه عصر جدید با چالش و نمایش استنداپ کمدی باعث شادی باشندگان شد.

گروه موسیقی شال، به سرپرستی مهیار شاهد از یزد مهمان جشن امروز بود که با اجرای موسیقی بندری جشن زایش اشو زرتشت را شاد کرد و در پایان گروه موسیقی سیاه‌وش به سرپرستی سیاوش عبدی ترانه‌های خوانندگان دیگر را بازخوانی کرد.

جشن زایش اشو زرتشت از ساعت 17:45 آغاز و تا ساعت 21:45 به درازا کشید.

1 75

همایشگاه فرهنگی ورزشی مارکار تهرانپارس

2 63

موبددکتر مهربان پولادی و دکتر غلامی

3 60

4 64

5 58

6 54

مجری، پانیذ مزدیسنی

7 49

گروه گاتاخوانی به استادی و سرپرستی نگار بزرگ‌چمی

8 45

چهره چپ، نگار بزرگ‌چمی

9 47

بند آغاز گاتا و ترجمه از سوی میترا سیستانی

10 52

11 50

خوانش و معنی بندهای گاتا از سوی آرتمیس باستانی

12 48

موبد دکتر مهربان پولادی، فرنشین انجمن موبدان

13 43

14 40

65 2

15 34

هرمز وفاداری، اجرای چالش زبان دری

16 36

17 33

ترانه دری ازسوی فریدون سامی و آذرمین‌دخت بلیوان

18 33

افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران

19 33

خوانش پیام شادباش اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس

67 3

21 30

گروه موسیقی نغمه مهر به سرپرستی بهنام جاوید

22 26

60 4

24 21

نوازنده، بهنام جاوید

25 23

نقالی شاهنامه‌خوانی مانترا خسرویانی و نوازندگی دف، هورشید نیکفام

62 2

26 19

27 18

28 21

ترانه خوانی شهین شیرمردی و نوازندگی دف، هورشید نیکفام

66 4

29 17

30 17

31 13

استندآپ کمدی از سوی علی زرگر

32 12

33 11

34 12

چهره میانی، دادبه اورنگی سرپرست برگزاری جشن‌های انجمن زرتشتیان تهران

35 12

36 10

37 11

38 8

39 8

40 10

چهره میانی، شهریار شناسا از پیشکسوتان انجمن زرتشتیان

41 6

گروه موسیقی شال به سرپرستی مهیار شاهد

42 7

خواننده، مهیار شاهد

43 8

44 11

45 10

48 7

47 7

0 17

49 6

گروه موسیقی سیاه وش

50 6

خواننده و سرپرست گروه، سیاوش عبدی

51 5

52 6

53 4

54 5

55 7

57 4

58 2

59 2

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. به یکتایی قسم یکتاست زرتشت

    وفور دانش دنیاست زرتشت

    پیام اورده ی مزدا اهوراست

    سه نیکش رهنما بر ماست زرتشت

  2. دست آقای مهرزاد درد نکنه بازهم مثل همیشه گل کاشتی

  3. با شادباش بر همگی در سرتاسر گیتی و دستمریزاد به عوامل اجرای این جشن بزرگ بویژه آقای دادبه اورنگی سرپرست گروه برگزاری برنامه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08