لوگو امرداد
روزنگار 19 خوردادماه

فرخ روز رام از ماه خورداد/ شهربراز اسپهبد نامدار ايران

فرخ روز رام از ماه خورداد به سالمه‌ی 3762 زرتشتی، شنبه 19 خوردادماه 1403 خورشیدی، هشتم ژوئن 2024 میلادی

رام ایزدروز پرهیز خوردن گوشت در نزد زرتشتیان. (نَبُر)

رام یا ایزد رام، که در اوستا به صورت رامه یا رامن آمده و در زبان پهلوی به صورت رامشن یا همان رام خوانده شده‌است، در آیین زرتشت یکی از ایزدان یا فروزه‌ی در خور نیایش است. این ایزد که آن را وای وه نیز گفته‌اند، بر روز بیست و یکم هر ماه که آن را رام روز می‌نامند، موکّل است. چهارمین روز نَبُر یا پرهیز از خوردن گوشت است.

واژه‌ی رام به معنای آرام، خوشحال، مطیع آمده‌است و هنوز هم این واژه به همین صورت یا به صورت رامش در معنی صلح و شادی و سازش به کار می‌رود. ایزد رام در آیین مزدیسنی، پاسدار و موکل روز بیست و یکم هر ماه خورشیدی است و در اوستا با صفت «بخشنده‌ی چراگاه و اغذیه‌ی خوب» از وی یاد شده‌است. همچنین در این آیین گل خیری زردرنگ به این ایزد ویژه  شده‌ است.

در کنار بهمن (وهمن یا وهومانا از امشاسپندان) سه دستیار او قرار می‌گیرند که نخستین آنها ماه، دومین گؤشورون و سومین رام است که قرینهٔ وای محسوب می‌شود و در زندگی بعد از مرگ نقش خاصی را ایفا می‌نماید. در واقع در زندگی پس از مرگ، رام به ارواح نیکوکار و عادل مدد می‌رساند تا مشکلات و موانع را پشت سر بگذارند. رام یکی از جنبه‌های زمان نیز به شمار می‌رود او نخستین پزشک مینوی است که چاره و درمان دردها به دست او سپرده شده است. گل نماد روز رام ایزد، گل خیری زرد است.

مسعود سعد سلمان:

رام روز است بخت و دولت رام
ای دلارام خيز و در ده جام
ز آن قنينه يکی قدح پر کن
همچو کبک دری يکی بخرام
کام ران و جهان به لهو گذار
که خداوند ما رسيد به کام
شه ملک ارسلان که فخر کند
آفرينش بدين مبارک نام
تا بود نام و بخت و دولت باد
تخت او رام و دولتش پدرام
فردوسی می‌سراید:

ترا روز رام از جهان رام باد

همان باد را با تو آرام باد

Name ye Khosrovan bsb11180462 00025 شهربراز سپهبد نامی ایران

شهربراز، نام اصلی او «فـرخان» بود و «شهربراز» لقب او. «شهربراز» یا «شهروراز» به معنای «گراز کشور» یا « گراز امپراتوری » است و اشاره‌ای است به مهارت نظامی و جنگاوری وی و نیز پیروزی‌های پیاپی وی در جنگ‌ها و نبردها. زیرا در ایران باستان گراز نماد ایزد بهرام است که ایزد جنگ و پیروزی است (همان‌گونه که در میان رومیان، مارس یا همان مریخ نماد جنگ بود).

شهربراز در زمان خسرو پرویز سمت اسپهبد داشت و یکی از فرماندهان بزرگ ارتش ایران بود که با روم ( بیزانس ) جنگید و پیروزی‌های شایانی به دست آورد از جمله اورشلیم را گرفت و صلیب راستین را – که به اعتقاد مسیحیان عیسی مسیح بر آن به صلیب کشیده شده بود – به تیسفون پایتخت شاهنشاهی ایران ساسانی فرستاد. شهربراز سپس مصر را در سال ۶۱۶ م. و همچنین لیبی را تسخیر كرد و پس از چند سده دوباره قلمروی ایران را به گستردگی زمان هخامنشیان رساند. وی پس از مرگ مرموز اردشیر که شاید به دست شهربراز به قتل رسیده بود، به مدت 44 روز امور ایران را به دست گرفت، تا دودمان ساسانی را از فروپاشی برهاند و از آشوب در کشور پیشگیری کند. پس از گذشت چهل سال از پادشاهی بهرام چوبین این بار سرداری از خاندان مهران که از تیره ساسانیان نبود، به پادشاهی رسید.

شهربراز همان سرداری بود که اورشلیم و دمشق را از روم پس گرفت و مصر را تصرف کرد و در اسکندریه پادگانی ایرانی ساخت. محبوبیت این سردار در جامعه‌ی آن زمان ایران، بـاعث تحریک احساس بخل و حسد در خسرو پرویز شده بود و او نقشه‌ی برکناری و تبعید و حتا قتل شهربراز را نیز کشید. اما جریان دسیسه پیش از اجرا در جریان جنگ ایران با ارتش هراکلیوس امپراتور روم شرقی به گوش شهربراز رسید و وی را سست کرد و او تا پایان کار خسرو پرویز خود را منزوی ساخت. چنین روزی در سال 630 میلادی، شهربراز اسپهبد نامی ایرانی و فاتح مصر در شهر تیسفون کشته شد.

یادروز 19 خوردادماه:

– قانون “بلدیه” مشتمل بر ۱۰۸ ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید. (۱۲۸۶ خورشیدی)

– شورش مردم تبريز عليه خودكامگی “محمد علی شاه قاجار”. (۱۲۸۷ خورشیدی)

– استيضاح دولت “مستوفی الممالک” از سوی “آيت‌ اللَّه سيدحسن مدرس”. (۱۳۰۲ خورشیدی)

– اعلان انتخابات انجمن بلديه تهران منتشر گرديد. ( ۱۳۰۹ خورشیدی)

– نان در سراسر كشور جيره‌بندی شد. (۱۳۲۱ خورشیدی)

– “دكتر مصدق”، ریيس دولت وقت در دادگاه جهانی لاهه نطق خود را در دفاع از ايرانيان ايراد كرد و وجدان جهانيان را متوجه نقض حقوق ملل ضعيف ساخت. (۱۳۳۱ خورشیدی)

– زادروز غلامعلی ملول، فيلسوف، نويسنده و نیکوکار، (زاده ۱۹ خورداد ۱۳۲۶ اراک)

– زادروز کامبیز روشن‌روان، آهنگساز (زاده ۱۹ خورداد ۱۳۲۸ تهران)

او هنردوست هنرپرور و صنعتگری كارآفرين و خودساخته‌اى نيكوكار است. وی در سال ١٣٤٩ با درجه فوق ليسانس از دانشكده فنى فارغ‌التحصيل شد و همواره بى‌وقفه در راه اعتلاى فرهنگ ملى و آبادانى ايران عزيز تلاش کرده است.

– زادروز “امین حیایی”، بازیگر سینما و تلویزیون و برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۶. (۱۳۴۹ خورشیدی)

– وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، ترکیه و پاکستان برای شرکت در کنفرانس سنتو به تهران آمدند. (۱۳۵۲ خورشیدی)

– درگذشت “عباس طريقتی كاشانی”، استاد بافنده و نقشبند زری‌بافی. (۱۳۶۵ خورشیدی)

– درگذشت ابوالقاسم جنتی عطایی، نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار و نمایشنامه‌نویس (زاده سال ۱۲۹۶ مشهد – درگذشته ۱۹ خورداد ۱۳۷۲ پاریس)

– استان شدن قم به صورت رسمی و قانونی. (۱۳۷۵ خورشیدی)

– درگذشت “پرویز ورجاوند”، باستان‌شناس و سیاست‌مدار ایرانی. (۱۳۸۶ خورشیدی)

– درگذشت صادق همایونی‌ سروستانی، مردم‌شناس و پژوهشگر حوزه فرهنگ عامه، (زاده سال ۱۳۱۷ سروستان – درگذشته ۱۹ خورداد ۱۳۹۲ شیراز )

– روز جهانی “تومور مغزی”.

– روز جهانی “اقیانوس‌ها”.

– آغاز بپاخيزی بردگان سياهپوست در منطقه بصره به رهبری يک ايرانی به نام “علی ورزنينی”. ( 882 م)
“علی ورزنينی” از اهالی ری، غلامان سياهپوست معروف به زنگی (زنجی) را برضد مالكان عرب آنان كه عمدتا از عوامل المعتمد خليفه عباسی وقت بودند تحريك كرده بود و گفته بود كه رفتار اربابان با آنان مغاير تعاليم اسلامی است و بنابراين حق دارند بپاخيزند و زنجيرهای اسارت را پاره كنند كه چنين شد. اين مورخان از “علی ورزينی” به عنوان اسپارتاكوس پارسی نام برده‌اند. قيام غلامان سياه در بصره هنگامی صورت گرفت كه المعتمد گرفتار استقلال‌طلبی ايرانيان از جمله صفاريان، سامانيان و مازندرانی‌ها در گوشه و كنار میهن ما بود.

– ریچارد شیردل، پادشاه انگلستان به عکا رسید تا جنگ‌های صلیبی آغاز شود.(1191 م)

– اعدام “واسكونونيز دو بالْبوآ”، دريانورد اسپانيايی و كاشف اقيانوس آرام. (1517 م)

– نخستين توليد ماشين ساخت بستنی به بازار داده شد. (1786 م)

– “كامبرْر ” مخترع آلمانی، كبريت را اختراع کرد. (1830 م)

– رخداد زلزله شديد شهر ليسبون پايتخت كشور پرتغال. (1855 م)

– اختراع جاروبرقی در آمريكا توسط “آیوز مک‌گافی”. (1869 م)

– زادروز “فرانسیس کریک”، بیوفیزیست انگلیسی، از کاشفان ساختار مولکول دی‌ان‌ای و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی. (1916 م)

– روز “ازدواج ”

– زادروز “ابن ابی ‏الحديد” دانشمند و مورخ بزرگ در مدائن. (۵۸۶ مهی)

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-04-13