لوگو امرداد
روزنگار 30 خوردادماه

وهمن‌روز و تیرماه/ فریدون صدیقی؛ میراث‌دار هنر کمال‌الملک

امروز وهمن روز از ماه تیر  3762 زرتشتی، روز نَبُر، چهارشنبه 30 خوردادماه 1403 خورشیدی، نوزدهم ژوئن 2024 میلادی

وهمن روزوهمن یا وهومن دو بخشی است یعنی «وهو» به چم نیک و خوب و «منه» از بن «من» بمعنای اندیشیدن شناختن و فهمیدن است هر دو بخش یعنی اندیشه نیک است بهمن از فروزه‌های اهورا مزدا است در جهان مینوی نماینده‌ی اندیشه نیک. بهمن در اوستا وهومنه خوانده می‌شود.

استاد فرزانه فردوسی بزرگ می‌سراید:

سرش سبز بادا ، منش ارجمند

منش بر گذشته ز چرخ بلند

نخستین آفریده‌‌ی اهورامزد هست و یكی از مهین ایزدان مزدیسنای هست .

در جهان مینویی نماد پاكى اندیشه و خرد و دانایی خداوندگار هست.

آدمی را به خرد و اندیشه كردن و دانایی بهره مى‌بخشد و آدمی را به پروردگار هستی نزدیک مى‌سازد .

وهمن همان بزرگ امشاسپند و ایزد بزرگ هست كه در خواب روان اشو زرتشت سپنتمان را به پیشگاه اهورامزدا رهنمون كرد .

ایزد وهومنه به آدمی سخن نیک و گفتار برتر آموزش مى‌دهد و آدمی را از ژاژگویی و هرزه‌گویی باز مى‌دارد.

اندیشه‌ی نیک و منش نیک اهورایی و نخستین امشاسپند و پرستار جانوران هست . نخستین روز نبر در ماه زرتشتی هست و در این روز خوردن گوشت پرهیز مى‌دارند . با ایزد ماه ، گوش، و رام روز هم كار هستند.

اندیشه‌ی نیک، اندیشه‌ای است که مردمان سراسر جهان را به‌سوی اشا سو می‌دهد و اندیشه بد اندیشه‌ای است که مردمان را به فریب و کژ راهی انداخته و آنها را از اشا دور می‌سازد. در گات‌ها سناریوی آزاد اندیشی و دموکراسی اجتماعی به‌روشنی به‌چشم می‌خورد. وهومن به اندازه‌ای در آیین مزدیسنی مهم است که گفته می‌شود آن زندگی بهترین زندگی به‌شمار می‌آید و تنها از راه اشا می‌توان به آن رسید. واژه‌ی وهومن در گات‌ها ۱۲۷ بار آمده است.

زرتشت با نیروی خرد و بکارگیری اندیشه‌ی نیک به شناخت خداوند دست یافت‌. اندیشه نیک یا خرد مقدس یا بهمن نمادی از گوهر خرد اهورا مزدا است که خود سرچشمه خرد است.

images 6از وین تا تهران؛ سفر هنری فریدون صدیقی و آفرینش آثاری جاودان

فریدون صدیقی در ۳۰ خورداد ۱۳۱۵ در محله عین الدوله خیابان ایران چشم به جهان گشود. او فرزند ابوالحسن‌ صدیقی، از شاگردان کمال‌الملک در نقاشی و مجسمه‌سازی بود و پدر مجسمه‌سازی ایران لقب گرفت. وی دوران تحصیل را در ایران گذراند، اما درس‌های شیمی، فیزیک، تاریخ، جغرافیا و… خوشایندش نبود و بیشتر به هنر علاقه‌مند بود. او در هنرستان عالی موسیقی زیر نظر استادان: بامشاد، احمد فروتن، پورتراب، تینا مانتوپل، سیف و حشمت سنجری درس خواند و در سال ۱۳۳۴ برای ادامه تحصیل به اتریش رفت. در وین یکی از دوستانش به نام لوریس چگنواریان او را به آکادمی موسیقی برد و یک سال نزد پروفسور ادوارد ملکوس به فراگیری ویلون پرداخت. در سال ۱۳۳۹ با مهشید رسوخی که در اتریش در رشته بیولوژی تحصیل می‌کرد و تا مقطع دکترا آن را ادامه داد، ازدواج کرد.
پس از پایان تحصیل، مجسمه نیم‌تنه آدولف شرف را ساخت که سپس‌تر رییس‌جمهور اتریش شد. ریاست سازمان میراث فرهنگی اتریش وقتی کارهایش را دید، از او برای مرمت آثار قدیمی دعوت کرد.
وی در سال ۱۳۴۹، به همراه خانواده در تهران اقامت گزیدند و پس از یک ماه، نخستین قرارداد را برای تکمیل بنای آرامگاه فردوسی با انجمن آثار ملی بست. وی صحنه‌های از شاهنامه را شامل “زال و سیمرغ، سه بخش هفت‌خوان رستم” “رستم و شاه مازندران” “رستم و اسفندیار”  “ضحاک و خسرو انوشیروان” و “اسطوره‌ای، پهلوانی، تاریخی” را ساخت.
با رخداد انقلاب و تا چند سالی پس از آن، کمتر سفارشی برای ساخت پیکره وجود داشت، تا در سال ۱۳۶۴ از سوی بنیاد مستضعفان دعوت شد تا آثار دفینه را مرمت یا بازسازی کند. از دیگر کارهای او، ساخت مجسمه جمال‌الدین اسدآبادی و کمال‌الملک بود. فریدون صدیقی پس‌از 84 سال زندگی پربار 15 اردیبهشت 1399 در تهران دیده فروبست.

یادروز 30 خوردادماه:

– درگذشت نادرشاه افشار، سردودمان افشاریه، (زاده ۳۰ آبان  ۱۰۶۷ درگز – درگذشته ۳۰ خورداد ۱۱۲۶ قوچان)

– زادروز امین‌اله آندره‌حسین، آهنگساز ایرانی‌تبار ساکن فرانسه، (زاده ۳۰ خورداد ۱۲۸۴ سمرقند – درگذشته ۱۸ امرداد ۱۳۶۲ پاریس)

– درگذشت فرزان سلیمی‌تبار، نوازنده قره‌نی “کلارینت” و آهنگساز، (زاده سال ۱۲۹۷ تهران − درگذشته ۳۰ خورداد ۱۳۷۵ تهران)

– زادروز عزت‌اله انتظامی، بازیگر تیاتر، سینما و تلویزیون، (زاده ۳۰ خورداد ۱۳۰۳ تهران – درگذشته ۲۶ امرداد ۱۳۹۷ تهران)

– زادروز عثمان محمدپرست، از استادان دوتارنوازی خراسان، (زاده ۳۰ خورداد ۱۳۰۷ خواف – درگذشته ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ خواف)

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-04-13