لوگو امرداد

آگاهی‌رسانی دکتر شهریار مالی از فراگیری کرونا در میان زرتشتیان یزد

12q 1فراگیری بیماری ویروسی سندرم حاد تنفسی کروناویروس COVID-19 (کرونا جدید)، در یزد ششم اسفندماه رسما آگاهی‌رسانی شد. شمار زرتشتیان مبتلا به کرونا در آغاز همه‌گیری 15 بیمار و در هفته‌ی پایانی اسفندماه، آمار مبتلایان 50 بیمار، هفت جانباخته،  پنج بیمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و 29 بیمار تحت درمان در قرنطینه‌ی خانگی گزارش شد. دانشگاه علوم پزشکی یزد پس از بررسی جامعه‌ی آماری، درصد افراد مبتلا به کرونا در جامعه‌ی زرتشتی یزد را بیشتر از کل جامعه‌ی یزد اعلام کرد. درراستای پیشگیری از گسترش بیماری در میان زرتشتیان، دکتر شهریار مالی، جراح قلب و استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد، برای غربالگری (شناسایی) مبتلایان زرتشتی و یا مشکوک به بیماری کرونا دعوت به همکاری شد.
به نظر می‌رسد، با آگاهی از ویژگی‌های فردی مشترک مانند نوع گروه خونی، فشار خون و یا وجود بیماری زمینه‌ای در میان مبتلایان کووید-19 و همچنین در میان بیماران درگذشته بتوان به راهکاری بهینه‌تر برای پیشگیری از گسترش بیماری دست یافت. این موضوع را با دکتر شهریار مالی در میان گذاشتیم و شوند همه‌گیری بیماری کرونا در جامعه‌ی زرتشتی یزد را جویا شدیم. پاسخ دکتر مالی به این دو پرسش را در ادامه می‌خوانید.
دکتر شهریار مالی درباره‌ی ویژگی‌های مشترک مبتلایان زرتشتی گفت: در مورد خصوصیت‌های کلی بیماران (زرتشتی و غیر زرتشتی) مشغول به جمع آوری اطلاعات هستند. اما جمعیت زرتشتیان با توجه به محدود بودنشان حتی اگر تفاوتی نسبت به یافته‌های کل داشته باشد، از نظر آماری معنادار نمی‌شود. تا کنون ثابت شده که این افراد در کل بیشتر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند:
1- فشار خون کنترل نشده
2- افراد سیگاری
3- افراد با بیماری‌های تنفسی مثل آسم و غیره
البته این بدین معنا نیست که بقیه‌ی افراد مبتلا نمی‌شوند اما بررسی‌های جهانی نشان داده این افراد بیشتر مبتلا می‌شوند.
در صورت ابتلا خطر مرگ و میر در این افراد بیشتر است و به دقت بیشتری در درمان و مراقبت نیاز دارند:
1- افراد با بیماری ضعف ایمنی مثل لوپوس و ام اس
2- مصرف‌کنندگان داروهای شیمی‌درمانی و کورتون
3- بیماران با سابقه‌ی پرفشاری خون
4- بیماران با سابقه مشکلات قلبی (همه انواع آن)
5- افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای ریوی ( آسم، نارسایی ریوی،)
6- افراد سالخورده
دکتر شهریار مالی، استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد، علت گسترش همه‌گیری در جمعیت محدود زرتشتیان یزد را چنین بیان کرد: به نظر من عدم اطلاع از جدی بودن بیماری در فاز شیوع اولیه‌ی بیماری که همزمان با برگزاری گردهمایی‌ها و همایش‌هایی مانند جام وهمن، پرسه‌ی همگانی و روز زن شد، گسترش بیماری را دامن زد. وگرنه جامعه‌ی زرتشتی از نظر رعایت بهداشت در کل ایران شرایط خوبی دارند. تعطیلات بهمن‌ماه باعث رفت و آمدهای خانوادگی بیشتری هم شد. فکر می‌کنم این‌ موارد دلیل همه‌گیری در بین زرتشتیان است.
دکتر شهریار مالی به این نکته که بروز بیماری کرونا در کشور قابل پیش‌بینی بود، اشاره کرد و گفت: اولین بار هشتم بهمن‌ماه درباره‌ی احتمال بروز کرونا در ایران پست اینستاگرامی گذاشتم. علت مطرح کردن این موضوع در فضای مجازی این بود که با توجه به ارتباطات گسترده‌ی بین ملت‌ها، انتشار یک ویروس مسری از یک کشور به کشور دیگر بسیار محتمل بود. بخصوص با توجه به روابط دوستانه‌ی ایران با چین، من احتمال همه‌گیری در ایران، بعد از چین را مطرح کرده بودم.
از نکاتی که در پست یاد شده مطرح شده بود، معرفی خانواده‌ی ویروس‌های کرونا و سابقه‌ی انتقال آنها از حیوان به انسان در دو نوع از ویروس‌های این خانواده بود. همچنین آگاهی‌هایی در رابطه با خودداری از دست دادن، روبوسی و احتیاط در مورد تماس با حیوانات اهلی و وحشی داده شد. از همه مهمتر به شستن و ضد عفونی مکرر دست‌ها نیز اشاره شد.
به هر جهت احتمال ورود این ویروس از اواسط بهمن شدیدا مطرح بود. ولی به صورت رسمی کسی اعلام نکرد. البته نمی‌دانم مسوول این عدم اعلام چه کسی می‌تواند باشد. با آگاهی‌رسانی به موقع و یادآوری نکات بهداشتی و رعایت آن از گسترش بیماری پیشگیری می‌شد. نیازی نبود حتما موردی در یزد دیده شود تا افراد مراقبت کنند.
وی در ادامه افزود: درباره‌ی برگزار نکردن آیین‌ها در پایان بهمن‌ماه و اوایل اسفندماه، نیازی نبود تا حتما مورد مشکوک یا مبتلا در شهر یزد مشاهده شود و آنگاه این مراسم لغو شوند. شرط احتیاط آن بود که از طرف سازمان‌های بهداشت کشوری در همان ایام اهمیت موضوع و احتیاطات لازم به اطلاع همه‌ی ارگان‌ها و مردم رسانده می‌شد. با توجه به اینکه برگزاری آیین‌ها و گردهمایی‌های یاد شده از سوی ارگان‌های رسمی جامعه انجام شده، نمی‌توان بر آنها ایرادی وارد کرد.
دکتر مالی در پایان گفت‌وگو، پشتیبانی از خانواده‌هایی که با این بیماری درگیر شده‌اند را از کارهای مهمی دانست که ارگان‌های زرتشتی با همکاری یکدیگر می‌توانند انجام دهند. وی در این باره گفت: در این زمان بررسی علت همه‌گیری این بیماری در بین زرتشتیان در درجه‌ی اول اهمیت نیست بلکه اطلاع‌رسانی و بخصوص پشتیبانی معنوی و مادی از خانواده‌هایی که فردی از افراد آنها دچار بیماری شده یا شوربختانه درگذشته‌اند، از مهمترین اقداماتی است که باید ارگان‌های زرتشتی با هماهنگی یکدیگر و پرهیز از موازی کاری به آن بپردازند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با درود، شوربختانه شاید دلیل اصلی درصد بیشتر درگذشتگان در میان زرتشتیان؛ بالاتر بودن شمار سالمندان در میان آنها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06