لوگو امرداد

سیروس پوناوالا ؛ «پادشاه واکسن» در حال پیروزی بر ویروس کرونا

image thumb 189او شاید برای همه شناخته شده نباشد، اما سیروس پوناوالا از دفتر کار باشکوه خود در مزرعه خانوادگی‌اش در غرب هند، امپراتوری واکسن جهانی را که با زندگی بیلیون‌ها مردم در ارتباط است، زیر نظر دارد.
با ثروت تقریبی 9.8 بیلیون دلار آمریکا، پوناوالای ۷۸ ساله بنیانگذار و رییس هیات‌مدیره‌ی موسسه‌ی سرم هند، بزرگترین تولیدکننده واکسن دنیا با شمار برابر با ۱/۵ بیلیون واکسن تولیدی، در سال است.
سیروس پوناوالا موسسه‌ی سرم هند را در سال ۱۹۶۶ میلادی بنیاد گذاشت. در آن زمان کشور هند می‌بایست واکسن‌ها را با قیمت‌های بسیار بالا توسط تولیدکنندگان غربی، برای ایمن‌سازی فرزندان کشورش، وارد کند. پوناوالا تجارت بسیار موفقی را با تولید واکسن در مرحله‌ی اول برای بازار هند آغاز کرد و سپس قراردادهای بزرگی با دولت‌های بزرگ و سازمان‌های سلامت جهانی در ۱۷۰ کشور دیگر بست. این شرکت که در شهر پونه نزدیک مومبی است در حال حاضر واکسن سرخک، فلج اطفال، هپاتیت، اوریون و تب را تولید می‌کند.
در حال حاضر که دنیا برعلیه ویروس کرونا اعلام جنگ کرده، پوناوالا امیدوار است که شرکتش نقش کلیدی در تولید این واکسن پس از تایید شدن، ایفا کند.
این کار می‌تواند فرصتی مفید و پرمنفعت باشد. ماه گذشته موسسه‌ی سرم قرارداد دوطرفه با شرکت کداجنیکس که یک شرکت آمریکایی بوده و توسط بیلیونری به نام جیمز سیمونز پشتیبانی می شود منعقد کرد، که در حال حاضر مشغول تحقیق بر روی الگوریتم  و ترکیبات ژنتیکی ویروس کرونا است.
کدا جنیکس ادعا دارد که تکنولوژی این شرکت قادر است طی چند ماه به  تولید موثر این واکسن دست یابد.
امیدوارم هستند که طی مدت ۶ ماه بتوانند این واکسن را جهت استفاده انسان‌ها تولید کنند. اما طبق نظر پوناوالا، ممکن است این زمان کمی طولانی‌تر شود.
رابرت کلمن رئیس هیات‌مدیره کدا جنیکس بیان کرد که با کمک مالی و فنی موسسه‌ی سرم می‌توانیم واکسن کرونا را به سرعت به مراکز درمانی برسانیم و مفتخر هستیم که مستقیما با بهداشت عمومی سر و کار داریم.
حدود ۶۵ درصد کودکان در سراسر جهان دستکم یک واکسن تولیدی توسط شرکت پوناوالا را دریافت می‌کنند.
در ماه نوامبر پوناوالا برای کارهای نیک‌اندیشی که در راستای همکاری و کمک به سلامت انجام داده است، از بیل گیتس جایزه گرفت.
پوناوالا اظهار داشت برای تولید واکسن‌ها دستکم ۸-۷ سال زمان نیاز است. به عنوان مثال واکسن ذات‌الریه و روتا ویروس که به تازگی برای استفاده همگان وارد بازار شده دستاورد 8-7 سال تلاش بوده است.
برای مطالعه و آزمایش بر روی حیوانات و انسان‌ها زمان بسیار زیادی لازم است. او همچنین می‌گوید که شرکت سرم در تولید انواع واکسن‌ها تخصص داشته و به این ترتیب تولید واکسن چالش برانگیز نیست اما مسأله اصلی این است که تاثیر این واکسن بر روی انسان‌ها و در حالت اپیدمی بودن باید آزمایش و طراحی دقیق شود.
شرکت سرم مالک واکسن دانمارک که تولیدکننده‌ی وسایل بیولوژیکی بیلتهوون و بخش Czech نانوتراپتیک آمریکا است.
در ماه ژوئن ۲۰۱۹ میلادی پوناوالا درجه افتخاری مشاور ‌دکتری علوم از دانشگاه آکسفورد را دریافت کرد.
پارسیان هند پنج هزارم درصد جمعیت هند را تشکیل می‌دهند، اما  ۳ نفر از ۱۰ بیلیونر هندی، پارسی هستند.

* برگرفته از پارس خبر

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. درود بر اين مرد پارسی و افتخار ايران و هند و جهان .

  2. تو این اوج بی تدبیری و نا امیدی مگه این که برادران پارسی ما به فریادمون برسن.

  3. ذات ایرانی نیک اندیشی و خیراندیشی است.درود بر شرف مردان و زنان ایرانی الاصل در سراسر عالم که باعث افتخار این سرزمین مانا و جاودان هستند و خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07