لوگو امرداد
ثبت ملی آبشارهای لاتون و معجن 

بلندترین آبشار چهارفصل ایران سرانجام ثبت ملی شد

شماره‌ی ثبت ملی آبشار لاتون، در جنوب شهر آستارا، در استان گیلان، که از شهریورماه سال 1398 خورشیدی، در فهرست میراث طبیعی ایران پیشنهاد شده بود، سرانجام بازگو شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پردل امیری‌نژاد، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرزی بندر آستارا، درباره‌ی ثبت ملی آبشار لاتون گفت: «با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آبشار لاتون، از جمله این که مرتفع ترین آبشار چهارفصل کشور است، ثبت این اثر طبیعی ملی در دستور کار قرار گرفت».

وی با بیان اینکه این رخداد مهم در شهریور سال گذشته به دست آمد، ادامه داد: «اکنون این اثر طبیعی به شماره 645 در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفته است».

امیری‌نژاد در ادامه افزود: «اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم آن بر عهده وزارتخانه ی مذکور خواهد بود».

وی گفت: «هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر اصالت اثر شود، ممنوع است».

laton

آبشار لاتون در 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل و در 6 کیلومتری روستای «کوته کومه» جای دارد. بلندای این آبشار نزدیک به 105 متر است که از دید بلندی، مرتفع‌ترین آبشار ایران به‌شمار می‌آید.

لاتون در میان جنگل‌های انبوه گیلان و در کنار کوه زیبای اسپیناس جای گرفته و در پیرامون آن یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم و دست‌نخورده‌ی این استان با انبوهی از درختان آلوچه، به، گلابی، گردو، فندق، گیلاس و سیب وحشی دیده می‌شود. این گستره در 9 ماه از سال، سرسبزی و زیبایی خود را نگه می‌دارد.

آبشار رود معجن تربت‌حیدریه در فهرست آثار ملی ثبت شد

از سوی دیگر، آبشار رود معجن در 48 کیلومتری شمال باختری شهر تربت حیدریه نیز در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

majan

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی محمدی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تربت‌حیدریه، در این‌باره گفت: «این آبشار زیبا به عنوان نخستین میراث طبیعی ملی شهرستان تربت‌حیدریه به شمار می‌رود و از سلسله جبال چهل تن سرچشمه گرفته و ۲۸ متر ارتفاع دارد».

محمدی افزود: «این آبشار یکی از نقاط دیدنی و زیبا است که در بخش بایگ شهرستان تربت‌حیدریه قرار گرفته و به دلیل زیبایی‌های طبیعی منحصر به فرد، در طول سال پذیرای حدود 500 هزار مسافر و گردشگر از سراسر کشور بوده است».

وی با استناد به نامه‌ی وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استاندار خراسان رضوی گفت: «در اجرای تبصره ماده 2 قانون تشکیل سازمان میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مصوب دی ماه 1382 و آیین‌نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد 1384 هیات وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، “آبشار رودمعجن” واقع در استان خراسان رضوی، شهرستان تربت‌حیدریه، بخش بایگ، دهستان بایگ، روستای رودمعجن پس از تشریفات قانونی لازم به شماره 683 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید که مراتب ابلاغ می‌شود. بعد از ثبت این مجموعه  ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارتخانه است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارتخانه خواهد بود و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09