لوگو امرداد

فریدون صدیقی مرمت‌گر و تندیس‌ساز سرشناس درگذشت

sedighiفریدون صدیقی، تندیس‌ساز، مرمت‌گر تندیس‌های هنری و فرزند استاد ابوالحسن صدیقی (پدر مجسمه‌سازی ایران و سازنده‌ی تندیس فردوسی)، چهاردهم اردیبهشت‌ماه 1399 خورشیدی درگذشت.

به گزارش ایلنا، فرزاد طالبی، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران، با اعلام خبر درگذشت فریدون صدیقی گفت: این هنرمند شامگاه  14 اردیبهشت‌ماه در پی ایست قلبی و کهولت سن در منزل خود درگذشت.

او با اشاره به آنکه خانواده صدیقی به دلیل فراگیری ویروس کرونا ترجیح دادند بدون برگزاری مراسمی خاص پیکر فریدون صدیقی را به خاک بسپارند، گفت: «بنابر درخواست فریدون صدیقی پیکر او در کنار همسرش در بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد و در قطعه هنرمندان نیست.»

طالبی درباره‌ی برگزاری آیین یادبود برای فریدون صدیقی نیز گفت: «با صحبتی که با رامین صدیقی (فرزند فریدون صدیقی) انجام شد، قرار است به زودی مراسمی یا به صورت آنلاین یا با حضور علاقمندان و با همکاری انجمن مجسمه‌سازان برگزار شود. برگزاری این مراسم متعاقبا اعلام خواهد شد.»

فریدون صدیقی، زاده‌ی  ۳۰ خرداد ۱۳۱۵ خورشیدی، است. وی تحصیلات آکادمیک مجسمه‌سازی و مرمت مجسمه را در آکادمی هنر اتریش آموخت و سپس در گارگاه پدرش در رم، به عنوان دستیار او به کار پرداخت.

صدیقی مرمت برخی از تندیس‌های ارزشمند پدرش مانند تندیس خیام، امیرکبیر و تندیس نام‌دار فردوسی را که در میدان فردوسی نصب شده است، بر دوش داشت، فریدون صدیقی همچنین در سال ۱۳۳۸خورشیدی، مسوولیت نصب تندیس در میدان فردوسی را از طرف پدر به انجام رساند.

از دیگر کارهای فریدون صدیقی می‌توان به نماد میدان انقلاب اشاره کرد که در سال  1361 خورشیدی، ساخته و نصب شد. ایرج اسکندری هنرمند نقاش و تندیس‌ساز این نماد را طراحی کرد و صدیقی، آن را ساخت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06