لوگو امرداد
شکایت میراث فرهنگی یزد از تخریب بافت تاریخی چند روستا

بافت تاریخی ابرندآباد و نصرت‌آباد یزد دستخوش تخریب و دگرگونی

tolچندی است فیلمی از ویرانی زیست‌بوم و بافت تاریخی شهر شاهدیه، روستای ابرندآباد یزد و ُتل‌هایی که گفته می‌شود باستانی هستند، در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. حتا گفته می‌شود که سودجویان در هنگامه‌ی بیماری کرونا، از فرصت بهره برده و به جان هویت و شناسنامه‌ی روستا افتاده‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، در این راستا مصطفی فاطمی، مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، با اشاره به آنکه این تخریب‌ها در سه روستایی که در کنار هم جای دارند انجام شده، گفت: «دو باغ که برای تخریب آن مجوز داشتند و تعدادی درخت که در بلوار قرار داشتند، قطع شده‌اند. هریک از این تخریب‌ها در روستاهای گوناگون همچون “گرد فرامرز”، “ابرندآباد” و نصرت‌آباد اتفاق افتاده است. برخی از این تخریب‌ها در اواخر سال 1398 اتفاق افتاده است و برخی دیگر همچنان ادامه دارد».
او درباره‌ی تخریب تُل‌های باستانی نیز گفت: «درواقع این تل‌ها باستانی نیستند و گِل‌انداز هستند. در گذشته وقتی قنات می‌کندند ِگل‌ها را به بالا منتقل می‌کردند. این ُتل‌ها همان گِل‌اندازها هستند و با تُل باستانی فرق دارد. در سال‌های بعد بر روی تعدادی از این تل‌ها خانه تاریخی ساخته شده است. آن‌ها تاریخی هستند و توسط ما حفاظت می‌شوند و درصدد ثبت ملی آن‌ها نیز هستیم. ضمن آنکه برای برداشتن این ُتل‌ها،‌ مجوز داشتند و هنوز نمی‌دانیم که شهرداری برداشته یا خیر. البته ما به دلیل آنکه منظر تاریخی بافت روستایی ابرندآباد را تغییر داده‌اند طرح شکایت کرده‌ایم و پیگیر موارد حقوقی آن هستیم. با وجود آنکه خودمان جلوی ادامه‌ی فعالیت ماشین‌ها را در این منطقه گرفتیم اما همچنان شبانه می‌روند و گِل‌ها را بار می‌کنند و می‌آورند و قصد دارند در آن بخش خیابان احداث کنند».
فاطمی با پافشاری بر آنکه هیچ خانه‌ی تاریخی در این روستاها تخریب نشده‌ است، گفت: «شکایتی که تنظیم کردیم بابت برداشت تُل‌ها است و نمی‌دانیم چه کسی این کار را انجام می‌دهد. در بافت تاریخی شاهدیه شاهد ساخت‌و‌سازهای جدید هستیم و طی سال‌های متمادی خانه‌های تاریخی در این منطقه تخریب شده‌اند».

مدیرکل میراث و گردشگری یزدهمچنین درباره‌ی وضعیت کاریز زارچ که در پی بارندگی‌های اخیر آسیب دیده بود، گفت:‌« سیل به این میراث جهانی ۲۰۰ میلیون تومان خسارت وارد کرد و باوجود آنکه از همان اول درصدد خالی کردن گل‌ها برآمدیم اما این کار تا پایان اردیبهشت به طول می‌انجامد. ورود آب به قنات متوقف شده است»

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30