لوگو امرداد

سردیس فردوسی در کتابخانه‌ی ملی ایران، ثبت ملی شد

sardis 1در آستانه‌ی 25 اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت فردوسی، سردیس این سخن‌ور پرآوازه و بزرگ ایران، اثر استاد ابوالحسن صدیقی، در فهرست آثار منقول ملی ثبت شد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا و به‌گفته‌ی روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این اثر که در موزه‌ی کتاب و میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود، در ششم اسفند ماه سال گذشته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به شماره ۱۴۴۸ در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسیده‌ است.
مراحل ارزیابی اصالت اثر و تکمیل شناسنامه ثبتی آن ازسوی هنرمندان و صاحب‌نظران بخش مجسمه‌سازی و فرزند استاد صدیقی صورت گرفت و در پایان مراتب ثبت اثر، در ۱۵ اردیبهشت‌ماه 1399 خورشیدی، پس از انجام تشریفات قانونی به استانداری تهران و وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و سایر سازمان‌ها و مراکز مربوط ابلاغ شد.
این اثر ارزشمند هشتاد و شش سال پیش و در سال ۱۳۱۳ خورشیدی، به‌دست استاد ابوالحسن صدیقی آفریده (:خلق) شد و پس از آن در سرسرای ساختمان قدیم و تاریخی کتابخانه ملی ایران در خیابان سی‌تیر نصب شد که با انتقال ساختمان کتابخانه ملی، هم‌اکنون در محل موزه کتاب و میراث مستند ایران در ساختمان تازه‌ی کتابخانه ملی برابر دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
ابعاد این سردیس ۵۰ در ۲۶ با ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر بوده و جنس عمده‌ی آن از گچ‌فرنگیِ پتینه‌شده، ساخته شده است و در پایین آن امضای استادصدیقی و تاریخ ساخت وجود دارد.
استاد ابوالحسن‌خان صدیقی (زاده‌ی ۱۳ مهرماه ۱۲۷۳و درگذشته‌ی ۲۰ آذرماه ۱۳۷۴ خورشیدی)، نقاش و تندیس‌ساز برجسته ایرانی و از شاگردان کمال‌الملک بود. از آثار وی می‌توان به تندیس «فردوسی» در میدان فردوسی تهران، تندیس «حکیم عمرخیام نیشابوری» در پارک لاله، تندیس «یعقوب لیث صفاری» در زابل، تندیس «نادرشاه افشار» در آرامگاه نادر و طراحی چهره «ابن‌سینا» اشاره کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05