تارنمای خبری امرداد
امروز ارد ایزد بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه زرتشتی؛ بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه خورشیدی

دینشاه پارسی از بنیادگذاران ارشد حزب کنگره هند

امروز ارد ایزد از ماه اردیبهشت سال 3758 زرتشتی، چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه 1399 خورشیدی، 13 می 2020 میلادی

دینشاه پارسی، یک ایرانی تبار زرتشتی، از بنیادگذاران ارشد حزب کنگره هند بود.
حزب کنگره هند (پس از استقلال، ده‌ها سال حزب حاکم هند) در ماه می 1885 میلادی بنیاد شد و «دینشاه پارسی» از بنیادگذاران ارشد آن ـ یک ایرانی تبار ِ زرتشتی بود. فیروزشاه مهتا، پارسی دیگر به بنیاد این حزب که در آینده پرچم جنبش استقلال هند را برافراشت کمک گسترده کرد، ازجمله کمک مالی. از دهه‌ی 1940 لَعل جواهر نِهرو، مرد شماره‌ی یک این حزب شد که حزبی پاپیولیستی و سوسیال دمکرات به‌شمار آمده است. ایندیرا گاندی دختر نهرو که سال‌ها نخست‌وزیر هند بود بانوی یک ایرانی تبار به نام پیروز گاندی بود. شوهر ایندیرا ـ فیروز = پیروز گاندی، یک پارسی بود که نیاکان او در سده پس از افتادن ایران به دست تازیان، چون نمی‌توانستند سلطه‌ی اینان را تحمل کنند، از ایران به هند کوچ کردند.
سونیا گاندی (زاده‌ی 1946، ایتالیا) عروس بانو ایندیرا پس از درگذشت شوهرش راجیو (پسر بانو ایندیرا ـ در انفجار بمب) رئیس این حزب و گروه پارلمانی آن شد.
تاریخ‌نگاران از بازماندگان نهرو که از نیمه‌ی ماه می 2004 میلادی به قدرت بازگشته بودند به عنوان «پارسی ـ هندی» یاد کرده و نوشته‌اند که نام خانوادگی ایندیرا ارتباط به مهاتما گاندی ندارد و از نام خانوادگی شوهرش فیروز (پیروز) گرفته شده است.

ارد؛ ایزدی است که همه خوشی‌ها و آسایش‌ها به او ویژه شده است و گویند اگر به خانواده‌ای «ارت» به گونه دختری زیبا رو کند، داده و خواسته و گشایش و گسترش به آن خانه و خانواده روی می‌آورد. آموزش‌های اشوزرتشت آرامش درونی را همراه با توانگری و به دست آوردن خواسته سفارش می‌کند. هر زرتشتی برای به دست آوردن خواسته از راه درست و راست، به کار و کوشش می‌پردازد. خواندن سرود «اشم وهی»؛ به بهدینان می‌آموزد که: «خوشبختی از آن کسی ست که در پی خوشبختی دیگران باشد».

ارد‌ روز است فرخ و میمون

با همه لهو و خرمی مقرون

ایزد ارد که در اوستا به گونه‌ی «‌اشا ونگهوئی» آمده است، بیست و پنجمین روز هر ماه است. در یشت‌ها «ارد ایزد»، خواهر امشاسپندان خوانده شده است. یکی از یشت‌های اوستا به نام او «ارت‌یشت» است. ایزد ارد یا «ارت»، در اوستا «اشی ونگوهی»، و به چم توانگری، خواسته و دارایی است و به چم «خوب و نیک» نیز آمده است.

در اوستا یشت هفدهم، به‌نام این ایزد است. نگهبانی از ثروت و دارایی بر دوش این ایزد است. آموزش‌های اشوزرتشت آرامش درونی را همراه با توانگری و به‌دست آوردن خواسته سفارش می‌کند. زرتشتی برای به دست آوردن خواسته از راه درست و راست، به کار و کوشش می‌پردازد. این یشت 62 بند دارد.

‍ در اوستا اَشی وَنگوهی به چم توانگری، خواسته و دارایی است. و در پهلوی اَرت آمده ، کلمه ٔ ونگهو صفت است به چم نیک وخوب . ترکیب این کلمه‌ به چم اشی نیک است و آن در پهلوی بصورت اَرشَش وَنگ و اَشَش وَنگ و اَرشوش ونگ و بیشتر اَشیش وَنگ آمده است که همگی به چم اشی نیک است . ارت یا ارد نیز پهلوی است که در فارسی باقی مانده . در لغت‌نامه ها اَرد و آراد و آرد هر سه یاد شده است . در گات‌ها و دیگر بخش‌های اوستا، ارت (اشی) گاه اسم مجرد است به معنی توانگری و بخشایش و برکت و نعمت و مزد و بهره و گاهی اسم خاص ایزدی که نگهبان مال و خواسته و دارایی است . اسم این ایزد در گات‌ها یاد شده است . وی مانند سفندارمذ، آناهید و چیستا (فرشته ‌ی دانش ) مونث شناخته شده . در جهان مادّی مال و جلال و خوشی دینداران از پرتو وجود اوست و در جهان مینوی و روز واپسین ، پاداش کارهای نیک و سزای کردارهای زشت به یاری او انجام شود.  برخی نیز او را اشیش ونگ می‌نامند، او بفر و شکوه خانه می‌افزاید. زیرا هرکه بدیگران چیزی بدهد همان چیز افزوده و بزرگتر شده به خانه ٔ وی بازگردد (چنان که در یسنای 43 بند 12)

زرتشتیان در این روز جامه نو می‌پوشند، به سفر می‌روند و سالمندان را یاری می‌کنند.

سروده‌ی مسعود سعد سلمان، بر پایه‌ی کتاب بندهش

ارد‌ روز است فرخ و میمون / با همه لهو و خرمی مقرون

ای دلارای یار گلگون‌رخ / خیز و پیش‌آر باده‌ی گلگون

اندرزنامه آذرباد مهراسپندان (موبد موبدان در روزگار شاپور دوم)

هرچیز نو بخر و اندر خانه بر.

اندرزنامه آذرباد مهر اسپندان در سروده‌ی استاد ملک‌الشعرای بهار:

به بازار شو، روز (ارد) ای پسر / نوانو بخر چیز و با خانه بر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید