لوگو امرداد
با زیست‌بوم خود چه می‌کنیم؟!

بریدن درختان هزارساله برای ساخت چوب قلیان

sorkhdarبرید‌ن درختان سرخداری که هزار سال از کاشت آن‌ها می‌گذرد، آن‌هم برای تولید چوب قلیان، ویرانگری دیگری است که بر سر زیست بوم‌مان می‌آوریم. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری گنبد کاووس، حمل بدون مجوز و خرید و فروش قاچاق چوب‌‌های جنگلی انجام می‌گیرد. در حالی‌که این کار، پیامدهای نگران کننده‌ای برای زیست‌بوم آن گستره دارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی یزدانی، رییس دادگستری گنبد کاووس، روز پنجشنبه در سرکشی از نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری گنبدکاووس گفت: «متاسفانه برخی سودجویان از درختان سرخدار با عمر هزار ساله و ارزش اقتصادی زیاد برای تولید چوب قلیان استفاده کرده و این نعمت ارزشمند را تخریب و قاچاق می‌کنند که با این افراد و دیگر تخریب‌کنندگان منابع طبیعی برخورد قانونی شدید خواهد شد».

در سرکشی رییس دادگستری گنبدکاووس از نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری، یک نمونه تخلف از برای استفاده غیرقانونی از چوب کاج و توسکا شناسایی و پرونده تخلف برای آن تشکیل شد.

پژوهش‌های فسیل‌شناسی نشان می‌دهد که سرخدار ۱۹۰ میلیون سال قدمت دارد. در دوران چهارم زمین‌شناسی، آخرین یخبندان کره‌ی زمین گونه‌های سرخدار نیکمره شمالی را نابود کرد ولی رطوبت دریای کاسپین مانع از سرایت یخبندان به جنگل‌های هیرکانی شد.

سرخدار در جنگل‌های شمال ایران در بلندی‌‌های نسبتا بالا دیده می‌شود که بیش‌تر به گونه‌ی پراکنده است ولی در برخی نقاط، از جمله جنگل‌های قسمت ییلاقی ناهارخوران، افراتخته و سیاه رودبار دره زرین گل علی‌آباد کتول استان گلستان به صورت انبوه و کم‌و‌بیش خالص دیده می‌شود.

به گفته‌ی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس، با توجه به طرح تنفس جنگل‌های شمال هرگونه بهره‌برداری چوبی از گونه‌های جنگلی ممنوع است.

قربانعلی گرایلو افزود: «پارسال ۱۰ پرونده حمل غیرمجاز چوب و سه پرونده قطع غیرمجاز ۲۵۰ اصله درخت در گنبدکاووس به مراجع قضایی ارسال شد».

وی گفت: «با توجه به تغییر اقلیم و گرمایش جهان، حفظ بوته‌ها و درختچه‌ها در گنبدکاووس بسیار مهم است و کشاورزان در صورت ضرورت قطع درخت و درختچه باید به اداره منابع طبیعی مراجعه کرده و پس از بازدید کارشناس از محل مورد تقاضا، مجوز قطع صادر خواهد شد».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30