لوگو امرداد
شادباش سالنمای راستی

نماهنگ شاد پیرنارکی پیش‌کش دل‌های در گرو زیارت و جشنواره

پیرنارکی، پنجمین میعادگاه و یکی از مهم‌ترین نیایشگاه‌های زرتشتیان، در دامنه کوه بلندی از سنگ‌های آهکی سیاه در غرب شهرستان مهریز جا گرفته است. در این نیایشگاه چشمه آبی از دامنه کوه می‌جوشد که نیاز سالانه‌ی پیرنارکی را برآورده می‌کند. همه ساله زرتشتیان سراسر ایران و جهان از روز مهر ایزد تا روز ورهرام ایزد از ماه امرتات در گاه‌شماری زرتشتی برابر با ۱۲ تا ۱۶ اَمُردادماه خورشیدی در این نیایشگاه گردهم می‌آیند تا گروهی به نیایش پروردگار و ستایش داده‌های نیک اهورایی بپردازند.
آیین‌های سنتی پیر نارکی نیز همانند آداب و رسوم نیایشگاه‌های دیگر است. زرتشتیان در این نیایشگاه به نیایش خداوند جان و خرد می‌پردازند و برنامه‌های شادمانی همگانی برپا می‌دارند. سرپرستی و نگهداری این نیایشگاه و هماهنگی برگزاری آیین در این پنج روز ویژه‌ی نارکی را انجمن زرتشتیان کوچه بیوک یزد بر دوش گرفته است. این انجمن و شماری از نیک‌اندیشان، همزمان با روزهای نیایش پیرنارکی با برنامه‌ریزی و ساماندهی جشنواره‌ی فرهنگی در راستای تشویق فرزندان زرتشتی سرآمد در درس و هنر با پیش‌کش هدایا، شادی‌افزای گردهمایی آیینی می‌شوند.

يكی هم ناركی تجينگ كوه است                                   كه از خوبی با فر و شكوه است

«پیران» یا «پیرها» جایی است برای همازوری و شادی، برای گردهمایی، نوکردن دیدارها، انجام آیین‌های دینی، دادودهش، برگزاری جشن و پایکوبی و دستاورد آن افزایش همبستگی و همدلی هم‌کیشان است. هم‌کیشانی که در هنگام دیدار (:زیارت) از جاهای گوناگون کشور و شاید جهان کار روزانه را رها کرده و با بستن توشه‌ سفر در نیایشگاه گردهم می‌آیند و با انجام آیین‌های گوناگون به‌ هم‌اندیشی و همازوری می‌پردازند. از چگونگی زندگی یک دیگر به ویژه مشکلات و نارسایی‌ها خبر بگیرند و با دانایان به رایزنی پردازند و سرانجام به شادی و خوشی بپردازند. همدلی، همبستگی، همازوری، در انجام آیین‌های دینی و برپایی جشن و پایکوبی در این «پیران» به‌خوبی نمایان‌گر است.
سال گذشته، سی وسومین سال جشنواره‌ی فرهنگی نارکی برگزار شد و نقش بسزایی در تشویق دانش‌پژوهان زرتشتی و گردهمایی بزرگی در زیارتگاه در راستای پاسداری از دین و فرهنگ برای جوانان داشت. با آرزوی برپایی دوباره‌ی آن. امسال با پیامدی که پایداری ویروس ناشناخته کرونا پیش آورده، گردهمایی در سپندینه پیر «نارکی» شدنی نیست. سالنمای راستی با پیش‌کش نماهنگ این فضای مینوی را برای دل‌های در گرو زیارت پیرنارکی و جشنواره فرهنگی فراهم کرده است. باشد که همه‌ی ما بهدینان با هم‌تنی و هم‌روانی، آن‌چه را که پیام‌آور بزرگ «اشوزرتشت اسپنتمان» به ما ارزانی داشته، به نیکی به‌ جهانیان آشکار سازیم و با همازوری و هم‌اندیشی جهان را آباد و تازه گردانیم. ایدون باد.

rooz

 

 

rooz2
سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

 

 

بالا نهایی 2

 

زیارتگاه نارکی در 58 کیلومتری جنوب شرقی یزد بر دامنه کوه بلندی به نام تجنک در غرب شهرستان مهریز جا گرفته است. زمان برگزاری زیارت از دوازده تا شانزده امرداد ماه خورشیدی برابر با روز مهر تا ورهرام از ماه امرتات است. جایگاه اصلی نیایشگاه در پایین کوه به شکل بنایی گنبدی بوده که اکنون بازسازی شده است. در باورهای سنتی آمده که پیرنارکی مکان جان باختن و ناپدید شدن نازبانو شاهزاده ی ایرانی است. زرتشتیان در این نیایشگاه به نیایش خداوند می‌پردازند و برنامه شاد برپا می‌کنند. همه ساله در این زیارتگاه جشنواره فرهنگی برای سپاسداری از دانش‌آموزان و دانشجویان ممتاز زرتشتی برپا می‌شود. همچنین برخی از سال‌ها جشن سدره‌پوشی همگانی نوباوگان زرتشتی از سوی خانواده روانشاد شاهرخ میزانیان، بنیانگذار جشنواره ی فرهنگی نارکی، در تالار شاهرخ و شیرین این زیارتگاه برگزار می‌شود.

5 AMORDAD 2

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان‌زند، ابتدای پل حافظ، نبش خیابان ولدی، پلاک 420
دورواج 88938812-021 پیام‌گیر 88731949-021

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

4 پاسخ

  1. به خشنودی اهورمزدا….چرا شما بهدینان گرامی کوه سپند اوشیدا در سیستان را فراموش کرده اید جایی که اشوزرتشت اسپنتمان پیامبر ما ایرانیان درآن مکان نورانی همپرسه با اهورمزدا شده …درباور مردم سیستان نام دیگر کوه اوشیدا،کوه وحی ،کوه نور نیز می باشد که اشارت به پیامبر اشوزرتشت در این کوه سپند هست..در ایام نوروز مردم سیستانی با لباس پاکیزه و نو به زیارت این کوه سپند و دریاچه کیانسه(هامون) می روند و از سابقه مذهبی این کوه بدون اینکه اطلاع داشته باشند و البته جذبه مغناطیسی عجیبی دارد بدون آنکه بدانیم ..از شما اصحاب رسانه در دین بهدینی خواهش می کنم بیشتر درباره کوه سپند اوشیدا مطالب بگذارید و بهدینان را برای سفر و بازدید از این مکان مقدس در سرزمین پیامبری اشوزرتشت ترغیب کنید…درسیستان اماکن زیاد بهدینی وجود دارد که متاسفانه با افول بهدینی در این منطقه رو به فراموشی و تخریب گرویده مانند آتشکده کرکوشا،آتشکده ورمال و کوه سپند وحی و نور اوشیدا و…. این اماکن باید دوباره احیاء شوند و جامعه بهدینی رهرو ایران باستان می باشد و باید در راستای احیاء فرهنگ پربار آن دوران شکوهمند ایرانشهری تلاش دوصد چندان داشته باشد و با همکاری و مشاوره در راستای احیاء و مرمت این آثار شکوهمند مرکز بهدینی اواخر دوره اشکانی و ساسانی در سیستان فعالیت داشته باشد… به نظر این حقیر شما یک تور سیاحتی و حذب بهدینان برای سفر به کوه مقدس اوشیدا و دیگر اماکن به خاک خفته بهدینی زمینه اطلاع رسانی و آشنایی بهدینان را با این مکانهای سپند فراهم آورید و هم زمینه مرمت و آبادانی و هم آشنایی مردم سیستان را با دین نیاکان را زمینه سازی کنید مردم سیستان سینه به سینه خاطرات نیک بهدینی نیاکان خود را یادآوری می کنندو تمام رسومات فرهنگی بهدینی گذشتگان خود را بصورت تضعیف شده حفظ نموده اند…. خلاصه کلام هموندان بهدین در سیستان کوه مقدس اوشیدا وجود دارد و منسوب به پیامبری اشوزرتشت هست و یک مکان سپند مذهبی برای بهدینان ایرانی و هندی و این اماکن بعد از هفتصدسال تشنه زمزمه های کتاب سپند اوستا هستند این دیار مقدس را فراموش نکنید به نظرم اسکان تعدادی از بهدینان در کنار کوه اوشیدا زمینه بازیابی فرهنگ ایرانشهری و بازسازی اماکن سپند بهدینی هست….سپاس فراوان از امرداد

  2. با سپاس از سالنمای راستی و امرداد برای این کار بسیار زیبا. هم از افراد مختلف خواسته شده که اجرا داشته باشند و هم این که شعر مرسوم خودشان را بخوانند. گردآوری این نوع از کارهای هرچند که کوچک به نظر می رسد اما بسیار مهم است.

  3. من مسلمانم و در ۱۶ امرداد به دنیا آمده ام. در نت به دنبال مناسبت های روز میلادم بودم که به این صفحه هدایت شدم. این اتفاق را به فال نیک میگیرم و ارزویم را با پیرنارکی در میان میگذارم. امیدوارم روزی برای ادای نذرم به زیارت نازبانو بروم.

  4. سلام و تشکر از سایت خوبتان. بهره می برم از داده های این سایت. ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-03