لوگو امرداد
محمد درویش:

شاهوار؛ سپر نگهبانی جنگل‌های هیرکانی است

darvishمعدن‌کاوی و استخراج بوکسیت در شاهوار شاهرود در استان سمنان زیست‌بوم این گستره را به خطر انداخته و دیری نمی‌پاید که دست آیندگان از داشته‌های طبیعی این مرز و بوم خالی خواهد ماند.

در همین‌باره‌ هموند (:عضو) هیات‌ علمی موسسه‌ی تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، شاهوار را مهم‌ترین منبع تولید آب شیرین و سپر حفاظتی برای جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: به خاطر سودی ناچیز داریم آن را از میان می‌بریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد درویش در پاسخ به این پرسش که دست‌درازی به منابع طبیعی به بهانه‌های گوناگون توسط صنعت در منطقه‌ی شاهوار شاهرود را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: «شاهوار یک ارزش غیرقابل معامله در شاهرود به شمار می‌رود و خدماتی که این کوه به شرق استان سمنان ارایه می‌کند غیرقابل ارزش‌گذاری است».
وی در ادامه گفت: «شاهوار مهم‌ترین منبع تولید آب شیرین محسوب می‌شود و یک سپر و زون حفاظتی برای جنگل‌های هیرکانی است که تنوع زیستی خارق‌العاده‌ای دارد و مهم‌ترین عامل در تغییر اقلیم و همچنین کاهش بار ریز گردها به شمار می‌رود و متاسفم که به خاطر یک سود بسیار ناچیز داریم این خدمات را از بین می‌بریم».

shahvarداد و ستد الماس و شکلات
این کنشگر محیط زیست با پافشاری بر اینکه کاری که به نام معدن‌کاوی و استخراج بوکسیت در شاهوار اتفاق می‌افتد داد و ستد الماس‌های خودمان با شکلات است و این مساله می‌تواند بسیار خطرناک باشد، افزود: «ادامه‌ی روند فعالیت معدن بوکسیت تاش، کاهش کیفیت سفره‌های آب زیرزمینی، سیل‌خیزی، همچنین افزایش رسوب و فرسایش را به دنبال دارد و باعث ایجاد خطر برای مردمی می‌شود که در پایین‌دست معدن در حال زندگی هستند و در درازمدت پیامدهایی مانند مهاجرت مردم از شاهرود در انتظارشان خواهد بود».
درویش با گفتن اینکه نزدیک به یک هفته پیش اعلام شد یک یازدهم یال دماوند همچنان در تصرف سازمان اوقاف است، گفت: «این موضوع موجی میان دوست‌داران محیط‌ زیست و فعالان اجتماعی ایجاد کرد و در ادامه ماجرا مشخص شد که پلاک‌های ۶۸ و ۶۹ وقف اوقاف است».
وی با گفتن اینکه با فشارهای بسیار در چهارشنبه صبح پلاک‌ها به نام سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور سند زده شد، افزود: «اما بلافاصله این سازمان اعلام کرد که دو پلاک دیگر وجود دارد که مورد اختلاف با سازمان اوقاف است که تاکنون از این دو پلاک صحبتی نشده بود».

نوک یخ زده‌ی ماجرای کوه دماوند هنوز بیرون است
کنشگر شاخص حوزه اجتماعی و دوستدار محیط‌ زیست با گفتن اینکه از مسوولان اوقاف این سوال پرسیده شد که این پلاک‌ها کجاست و وسعت آن چقدر است آیا ۲۰ هزار هکتار را در بردارد، گفت: «در پاسخ ایشان گفتند که این مقدار نیست اما نمی‌دانم چقدر را شامل می‌شود به‌هرحال ابهامات بسیاری باقی‌مانده و به نظر می‌رسد که نوک کوه یخ‌زده بیرون و اصل ماجرا هنوز آن زیر پنهان است».
درویش در ادامه افزود: «تاکنون سازمان جنگل‌ها بنا به هر دلیلی ملاحظاتی را داشت و اختلاف خود را با اوقاف عنوان نمی‌کرد که آرام‌آرام به خاطر موج مردمی که به راه افتاده احساس امنیت بیشتری می‌کند و این اختلاف‌ها را رسانه‌ای می‌کند. این می‌تواند نکته مثبتی باشد که اگر مردم مطالبه‌گری کنند و حساس شوند می‌توانیم کل دماوند را از ارتفاع دو هزار و ۲۰۰ متر به بالا که ثبت ملی است، آزاد کنیم».
وی افزود: «اگر در کشور رکن چهارم دموکراسی درست ‌کار می‌کرد این موضوع دماوند و موارد مشابه می‌توانست به‌خوبی رسانه‌ای شود و این تخلفات را شاید تا این حد ریشه نمی‌دواند زمانی در کشور می‌توانیم واکنشی نشان دهیم که از تخلف اطلاع داشته باشیم معمولا در همه کشورها تخلفات را رسانه‌ها منتشر می‌کنند».
گفتنی‌ست شاهوار بلندترین قله ی گستره‌ی البرز شرقی، و در مرز شهرستان شاهرود و گلستان جای دارد. این کوه در شمال شهرستان شاهرود و شمال روستای نُکارمن دیده می شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09