لوگو امرداد
دستور و بخشنامه، کارایی ندارد

باغستان‌های قزوین روبه نابودی است

baghestanیک کنشگر میراث فرهنگی در قزوین گفت: «13 سال است که به ظاهر برای حفاظت باغ‌های قزوین اقدام و سرمایه‌گذاری شده است اما در این مدت به‌جای پیشرفت در نگهداری، چند هزار هکتار از باغستان را از دست دادیم و باغستان روبه نابودی است». 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیدمهدی مجابی، با اشاره به دستور رییس‌جمهور برای حفظ باغستان سنتی قزوین گفت: «درگذشته فکر می‌کردند که محیط‌زیست مساله‌ای رویایی است اما امروزه می‌بینیم که میراث محیط، نگهداری از محیط‌زیست و مسایل مربوط به آن با زندگی روزمره ما پیوند دارد».

وی افزود: «یکی از مهم‌ترین میراث‌های تاریخی ما باغات هستند، در استان قزوین باغاتی داریم که به علت سهل‌انگاری مسوولان و مردم به‌سرعت روبه نابودی می‌رود».

این کنشگر میراث فرهنگی پافشاری کرد: «درگذشته برای حفظ باغستان اقدامات ظاهری صورت گرفته است درحالی‌که نگهداری و حفظ باغستان نیاز به اقدامات پژوهشی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و اداری دارد. ‌اینکه ناگهان تصمیم گرفته شود باغستان حفظ و نگهداری شود کافی نیست. چراکه این مساله‌ای حساس و پیچیده به لحاظ علمی، محیطی، طراحی، اقتصادی و اجتماعی است که نمی‌شود به‌وسیله یک دستور و بخشنامه ساده به آن پرداخت».

وی گفت: «اگر اقدامات خوبی صورت بگیرد می‌توانیم جلوی روند تخریب را بگیریم، عالی‌ترین سطح میراث محیطی، میراث فرهنگی است و دولت بابت حفظ و نگهداری آن‌ها متعهد شده که کلیه امکانات را به کار بگیرد و پشتیبانی کند و در غیر این صورت باید پاسخ‌گو باشد».

برای نگهداری باغستان‌ها، باید مردم حضور داشته باشند

مجابی با پافشاری گفت: «برای حفظ باغستان مردم باید در صحنه حضور پیدا کنند، مردم شامل شهروندان، باغداران و مالکان هستند، همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد باید به‌صورت جدی وارد شوند و صرفا نوشتن نامه و مقاله کافی نیست، باغستان موضوع علمی و اقتصادی است که جنبه‌های مختلفی دارد».

وی یادآور شد: «یکی از مسایل مهم مساله آب است و تاکنون هیچ فکری در این خصوص نشده است، قرار بود آب‌های تصفیه‌شده را به باغات بدهند اما اتفاقی نیفتاده است؛ نهر و رودخانه را تخریب کردند همه این‌ها باید درست شود و این موضوعات اعتبار و تکنیک می‌خواهد».

این کنشگر میراث فرهنگی در ادامه افزود: «مردم عامل مهمی هستند. مردم باید بخواهند، بفهمند و عمل کنند؛ بعد از مردم نیاز به کمک دستگاه‌های دولتی مثل میراث فرهنگی، شهرداری و دانشگاه برای حفظ باغستان داریم. ما باید باغستان را حفظ کنیم همانند دیگر استان‌ها که باغ شهرهای جهرم، بم و شیراز را حفظ کردند».

وی گفت: «عده‌ای می‌گویند برای حفظ باغستان نیاز به اعتبار ویژه داریم اما نیازها صرفا به پول محدود نمی‌شود چراکه در کنار اعتبار کافی باید علم هم داشته باشیم تا بتوانیم در راستای احیای باغستان سنتی قزوین گام مثبتی برداریم».

شورای میراث فرهنگی ابزار قانونی و اجرایی ندارد

مجابی یادآور شد: «شورای میراث فرهنگی شورایی افتخاری است که در این چند جلسه از تعدادی باغدار دعوت کردند و به آن‌ها گفتند در خصوص مسایلی که ما سوال می‌کنیم، نظر بدهید؛ این شورا هیچ‌گونه امکان اجرایی، مالی، اعتباری و ابزار قانونی ندارد».

وی در پایان گفت: «شورای میراث فرهنگی باید بداند که فقط با مشورت نمی‌شود کاری انجام داد، باید امکاناتی در اختیار شورا قرار بگیرد درحالی‌که شورای میراث فرهنگی شرح خدمات ندارد که اگر شورا شرح خدماتی داشته باشد می‌تواند اقدامات موثرتری داشته باشد».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30