لوگو امرداد
هواپیماهای سم‌پاش و آتش‌سوزی جنگل‌های الموت

حتا شبنم هم درست نکردند چه رسد به خاموش کردن آتش!

1 26مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین با گفتن اینکه خاموش کردن آتش در مناطق جنگلی با مرتع و دشت متفاوت است، گفت: «در آتش‌سوزی الموت ۲ پرواز از شرکت هواپیمایی قزوین انجام شد و چون اطفای حریق اصول خاصی دارد و خلبانان آموزش‌های لازم برای اطفای حریق در کوهستان را ندیده بودند پرواز هواپیماهای سم‌پاش موثر واقع نشد».
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن عباس‌نژاد در این‌باره افزود: «هفته‌ی گذشته ۷۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در بلندی‌های روستای لات منطقه حفاظت‌شده الموت غربی که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست است، در آتش سوختند. این منطقه از سال 1396 به‌عنوان یک منطقه حافظت شده در نظر گرفته شد».
وی ادامه داد: «این آتش‌سوزی در سطح وسیعی رخ داد و اراضی جنگلی شامل درختان اُرس بود که از گونه‌های گیاهی حمایت‌شده است، در حریق از میان رفتند. آتش توسط ۱۰۰ نفر از محیط‌بانان، افراد محلی و کارکنان منابع طبیعی خاموش شد».
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: «گونه‌ی غالب جانوری در این منطقه شامل پلنگ، کل و بز، خرس و انواع پرندگان است در این حادثه به حیات جانوری آسیب زیادی وارد نشد، ولی در آن گونه‌های گیاهی از علف‌های یک‌ساله تا گونه‌های اُرس دچار خسارت شدند و عمده خسارت مربوط به درختان اُرس با عمر بیش از ۲۰۰ سال بوده است و تا پایان این هفته خسارت‌های وارده ارزیابی خواهد شد».
وی افزود: «در استان قزوین چهار منطقه حفاظت‌شده با وسعت ۱۳۰ هزار هکتار وجود دارد که این مناطق شامل الموت غربی و شرقی، باشگل و طارم سفلی هستند که هشت درصد مساحت کل استان را تشکیل می‌دهند».
عباس‌نژاد گفت: «برای جلوگیری از حریق در مناطق جنگلی و حفاظت‌شده یگان واکنش سریع در نظر گرفته‌شده که این یگان‌ها در واحدهای شهرستانی مستقر هستند تا در هنگام وقوع حادثه به‌سرعت در محل حادثه حاضر شوند که در آتش‌سوزی هفته گذشته این اقدام صورت گرفت».
وی گفت: «در یک حادثه آتش‌سوزی امکانات و تجهیزات بسیار مهم است و اطفای حریق در مناطق جنگلی با مرتع و دشت متفاوت است و برای اطفا باید انواع تجهیزات از قبیل دمنده و اره موتوری وجود داشته باشد».
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین افزود: «2 پرواز از شرکت هواپیمایی قزوین انجام شد و چون خلبانان آموزش‌های لازم برای اطفای حریق در کوهستان را ندیده بودند مؤثر واقع نشد؛ اطفای حریق اصولی دارد؛ هواپیمای سم‌پاش از ارتفاع بالای ۱۰ هزارپا آب را بر روی آتش ریخت که حتی شبنم ایجاد نکرد چه برسد به اینکه آتشی خاموش شود. البته باید بگوییم که هواپیما با محل اصلی حریق کیلومترها فاصله داشت».
وی افزود: «خاموش کردن آتش در کمترین زمان انجام شد و در این منطقه جنگلی درختان اُرس به دلیل داشتن صمغ و عصاره مانند بنزین شعله‌ور می‌شدند که همین کار را دشوار کرده بود».
عباس‌نژاد با گفتن اینکه خاموش کردن آتش در استان با کمترین زمان و زیان انجام شد، اشاره کرد: «اگر عوامل محیط‌زیست و منابع طبیعی به‌موقع حضور پیدا نمی‌کردند حریق اطفا نمی‌شد و مطمئنا خسارت افزایش پیدا می‌کرد و مکان‌هایی که اطفا کردند اگر حریق ۱۰۰ متر ادامه پیدا می‌کرد به جنگل‌های تاریک استان گیلان می‌رسید و آن موقع اطفا سخت‌تر می‌شد».
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین یادآور شد: «در دیگر کشورها از بالگرد یا هواپیمای آبپاش استفاده می‌شود و اگر حریق استان ادامه پیدا می‌کرد از دیگر استان‌ها درخواست بالگرد یا هواپیمای آبپاش می‌دادیم».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09