لوگو امرداد
یکم مهر، سالروز بزرگ‌ترین عملیات هوایی ایران

«کمان 99» تیری از کمان آرش

31 شهریورماه 1359 ارتش عراق با تازشی چندسویه از زمین و هوا به کشورمان تاخت و اینگونه درازترین جنگ متعارف سده‌ی بیستم را آغاز کرد. این جنگ پس از ۸ سال در امرداد ۱۳۶۷ با پذیرش آتش‌بس از سوی دو کشور و پس از به جا گذاشتن یک میلیون تن کشته، ۶۷۲ هزار زخمی و 1190 میلیارد دلار هزینه به پایان رسید.

صدام با امید فرمانروایی بر اروندرود و تجزیه‌ی خوزستان با بهره‌گیری از اصل غافل‌گیری به ارتش این کشور فرمان تاختن به ایران را داد. نیروی هوایی عراق هم‌زمان با تازش نیروی زمینی به مرزهای خاوری ده فرودگاه ایران را بمباران کرد تا نیروی هوایی ایران را از آغاز زمین‌گیر کرده باشد اما این نخستین لغزش صدام و رایزنانش در تاختن به ایران بود. با اینکه همه‌ی فرودگاه‌های نظامی ایران زیر بمباران آسیب‌ دیده بودند، تنها سه ساعت پس از آن نخستین عملیات نیروی هوای ارتش با نام «انتقام» انجام شد و 8 فروند هواپیمای جنگنده‌ی ایرانی دو پایگاه عراقی را بمباران کردند تا نیروی هوایی ارتش ایران آمادگی خود را برای بزرگترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ایران بازیابی کند.

عملیات «سایه‌ی البرز» یا «کمان 99» در یکم مهرماه 1359 با پرواز 200 عقاب تیزپرواز انجام شد تا برتری هوایی ایران بر عراق پایدار بماند. از میان ۲۰۰ هواپیمای ایرانی که در «سایه‌ی البرز» پرواز کردند۱۴۰ فروند از مرز گذر کرده و ۶۰ فروند هم به پشتیبانی پرداختند.  خلبانان ایرانی اهداف نظامی ارتش عراق، در شهرهای کرکوک، موصل، رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را بمباران کردند.

نام کمان از استوره‌ی آرش کمانگیر گرفته شد تا یادآور تیر دورپرواز پهلوانان ایران باشد که هیچ نقطه‌ای از خاک دشمن از آن در امان نیست و عدد 99 نیز شمار رویه‌های (:صفحات) عملیات است که بی‌درنگ پس از تازش عراق به دستور فرمانده نیروی هوایی ارتش سرتیپ جواد فکوری شبانه برنامه‌ریزی و آماده شد.

کمان 99 نخستین ضرب شصت عقابان تیزپرواز ارتش ایران به عراق بود تا بدانند رویای فتح سه روزه‌ی خوزستان خیالی خام بوده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05