لوگو امرداد
نگاهی به عملکرد گروه پوناوالا

موسسه پارسی سروم؛ امید ایرانیان برای شکست کرونا

مدیر ایرانی‌تبارِ زرتشتی موسسه‌ی سروم هند، امید ایرانیان برای شکست کرونا است. سعید نمکی در واپسین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا از تلاش ایران در پیش‌خرید واکسن کرونا از یک شرکت هندی خبر داد و گفت: «مدیرعامل این شرکت فردی ایرانی‌الاصل زرتشتی است که به ما قول داده است ۲۰ میلیون دوز واکسن را با قیمت پایین‌تر و پیش پرداخت مناسب‌تر به ما بفروشد». در این گزارش با انستیتو سروم هند، شرکت هندی یاد شده و مالک ایرانی‌الاصل زرتشتی آن آشنا می‌شویم.

شرکت سازنده‌ی واکسن کرونا که وزیر بهداشت به آن اشاره کرده «انستیتو سروم هند» و «سیروس پوناوالا» بنیان‌گذار و رییس هیات‌مدیره‌ی آن از پارسیان هند، ایرانی‌‌تبار زرتشتی است. پسر او، «آدار پوناوالا» اکنون مدیراجرایی انستیتو سروم هند است.
پارسیان هند گروهی از زرتشتیان ایرانی‌تبار هستند که بیشتر آنان در شبه‌قاره‌ی هند زندگی می‌کنند. نیاکان آن‌ها در سده‌ی دوم هجری پس از چیرگی تازیان بر ایران، از ایران به هند کوچ کرده‌اند و از این‌رو می‌توان آنان را نخستین جامعه مهاجر ایرانی به‌شمار آورد. آنها که بیشتر در بمبئی زندگی می‌کنند نقش پررنگی در اقتصاد این شهر و سراسر کشور هند دارند. پارسیان هند اکنون نیز روابط نزدیکی با زرتشتیان ایران داشته و بسیاری از آنها پیوند خانوادگی هم دارند. آنان بیمارستان و مراکز فرهنگی بسیاری در یزد و تهران بنیاد کرده‌اند.
پارسیان هند و انجمن ایرانی بمبئی با آغاز سال 1399 خورشیدی، در حالی که دوماه از فراگیری بیماری کرونا در ایران می‌گذشت، کمک‌های دارویی و تجهیزات پزشکی زرتشتیان خارج از کشور را به درخواست انجمن زرتشتیان یزد به ایران فرستادند. این کالاهای پزشکی در سه محموله برای درمان بیماران مبتلا به کرونا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی یزد، شهر درگیر با بحران همه‌گیری گذاشته شد.

سیروس پوناوالا سال ۱۹۶۶میلادی موسسه‌‌ی سروم هند را در شهر پونا بنیاد گذاشت. این موسسه‌ی سروم‌سازی در تولید واکسن از نظر تعداد در جایگاه نخست جهان به‌ شمار می‌رود و یکی از امید‌های واکسن کرونا در جهان است. انستیتو سروم سالانه ۱.۵ میلیارد دوز واکسن از سرخک تا فلج اطفال تولید می‌کند. پوناوالا گفته این رویه‌ی کمپانی توانایی تولید انبوه واکسن کرونا را به این شرکت داده است.
به‌تازگی آنان با یک شرکت آمریکایی و یک شرکت اتریشی برای تولید واکسن کرونا قرارداد بسته‌اند. از سویی دیگر، همکاری در تولید انبوه واکسن‌های دانشگاه آکسفورد با شرکت انگلیسی-سویدی آسترازنکا نیز بر دوش این کمپانی بزرگ هندی خواهد بود. شرکت سروم امیدوار است تا پایان پاییز بتواند چندین میلیون دوز واکسن کرونا تولید کند.
خبرگزاری رویترز، اردیبهشت‌ماه (ماه می) ‌در گزارشی نوشته بود: «اگر جهان بخواهد در واکسن کرونا به موفقیتی دست پیدا کند بی‌گمان یکی از دروازه‌های آن انستیتو سروم هند است».

این شرکت یک کمپانی خصوصی در هند است، اما نخست‌وزیر هند  در تماس با آنها روند کار را پیگیری می‌کند. به گزارش رویترز، مدیر بخش تحقیق و توسعه این کمپانی هر شب پیامی در واتس اپ از دولت هند دریافت می‌کند و موظف به گزارش از مراحل پیشرفت کار برای بلندپایگان دولتی است.
در یادداشت رویترز گفته شده «ویجای راقوان» مشاور  ارشد علمی نارندرا مودی، نخست وزیر هند هر شب به «اومش شالیگرام» مدیر بخش تحقیق و توسعه انستیتو سروم در واتس اپ پیام می‌زند و درباره‌ی چگونگی تحقیقات این کمپانی می‌پرسد. ارتباط نزدیک این کمپانی با این سطح از دولت هند نشانگر اهمیت این شرکت در تولید واکسن کرونا است؛ واکسنی که همه جهان چشم به راه آن هستند.
موسسه سروم با شرکت آمریکایی «کودا ژنیکس» و رقیب این شرکت در آمریکا یعنی «نواوکس» و همچنین شرکت اتریشی «تمیس» در تولید واکسن کرونا و تحقیقات روی داوطلبان وارد همکاری شد. از سوی دیگر برپایه‌ی توافقی که انجام گرفته، انستیتوی سروم برآن است چنانچه واکسن کرونا شرکت داروسازی استرازنکا و دانشگاه آکسفورد به تولید برسد، تولید انبوه واکسن کشف شده‌ی این شرکت‌های دارویی را انجام دهد. ایالات متحده آمریکا یک‌سوم از یک میلیون دوز اولیه‌ی واکسن این شرکت را پیش خرید کرده است.

پوناوالا پیشتر اعلام کرده برپایه‌ی برنامه‌ی پیش‌بینی شده ۴-۵ میلیون دوز اولیه در مدت یک ماه از ماه خورداد (ژوئن) تولید خواهد شد و سپس تولید آن‌ها به ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دوز در سال خواهد رسید.

آدار پوناوالا به رویترز گفته امیدوار است چند میلیون دوز برای استفاده در کشور هند و دیگر کشور‌های با ریسک بالا در جهان طی ماه‌های نوامبر و اکتبر که مرحله آزمایشی به نتیجه می‌رسد، انبار کنند. او همچنین به رویترز گفته تیم تحقیقاتی بر این باورند که واکسن احتمالی تا ۸۰ درصد شانس موفقیت دارد.

به گفته آدار پوناوالا بر اساس اطلاعات وجود واکسن آسترازنکا یک دوزی خواهد بود نیازی به تمدید واکسن نیست. او گفته احتمالا واکسن آسترازنکا که به AZD۱۲۲۲ شناخته می‌شود قیمتی بیش از ۱۰۰۰ روپیه معادل ۱۳ دلار خواهد داشت، اما این بستگی به نحوه توزیع دولتی واکسن دارد و ممکن است دولت‌ها آن را رایگان به شهروندانشان بدهند.

پوناوالا گفته حتا اگر این واکسن موفقیت‌آمیز هم باشد همچنان برای مبارزه با کرونا باید کوشید چرا که برخی افراد پس از دریافت واکسن هم ایمنی لازم را پیدا نمی‌کنند. او گفته: شاید شما با علائم شدید یا خفیف دچار بیماری شوید و این بستگی به سیستم ایمنی بدن شما دارد، اما هنوز بعد از واکسینه شدن هم احتمال ابتلا وجود دارد و هیچ واکسنی به طور کامل موثر نیست.

پوناوالا براین باور است هر واکسنی که تولید شود در آغاز با مشکل توزیع روبه‌رو است. شرکت سروم با چندین توزیع کننده و انبار شیشه و لوله توافق‌نامه همکاری دارد و از این رو با مشکل توزیع مواجه نخواهد شد.

«سروم» یکی از معدود کمپانی‌هایی بوده که در هنگام بحران کرونا بر شمار استخدام‌هایش افزوده است. این انستیتو یک سازمان جداگانه برای تولید واکسن در سطح بیماری‌های جهانگیر (:پندمیک) ایجاد کرده است. این سازمان دو تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و می‌تواند ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دوز واکسن را سالانه تولید کند.

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. واکسنی که خود محصولی جانبی از یک واکسن بزرگ دیگر است، واکسنی که چندین هزار سال پیش یکی از آموزگاران بزرگ بشریت به رایگان در اختیار بشر گذارده تا او را از رخنه ویروس های ویرانگری چون دروغ، دشمنی، تخریب، کاهلی و اندوه پروری ایمن سازد، و آن چیزی نیست جز سه کلام جادویی، که بنیان آموزه های زرتشت بر آن قرار گرفته است:
    اندیشه نیک! گفتار نیک! و کردار نیک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05