لوگو امرداد
مدیر پارسی موسسه سروم هند خبر داد

تولید دوزهای بیشتر واکسن کووید-19 در هند آغاز می‌شود

واکسن کووید 19آدار پوناوالا (Adar Poonawalla) مدیر پارسی موسسه‌ی هندی (Serum)، در پی نتیجه‌ی امیدبخش کارآزمایی بالینی دانشگاه آکسفورد، از آغاز تولید دوزهای بیشتر واکسن کووید-19 خبر داد.

نتایج بالینی واکسن بیماری کووید-۱۹ پژوهش‌شده در دانشگاه آکسفورد، امیدوارکننده بوده و نشان داده که این واکسن می‌تواند با فعال کردن سیستم ایمنی در برابر ویروس واکنش نشان داده و باعث پیشگیری از بیماری شود. اکنون موسسه سروم (Serum) هند به سرپرستی آدار پوناوالا تولید دوزهای بیشتر از این واکسن را در هند آغاز می‌کند. موسسه‌ی سرم هند، بزرگترین تولیدکننده واکسن دنیا با شمار برابر با ۱/۵ بیلیون واکسن‌های گوناگون، در سال است.

به گزارش تایمز نَو نیوز، پوناوالا گفته است، از آنجا که نتایج این واکسن امیدوار کننده بوده و نشان داده این واکسن بی‌خطر است و می‌تواند سیستم ایمنی را برای مقابله با این ویروس تربیت کند، تصمیم گرفتیم که در این راه پیش‌قدم شویم. ۵۰ درصد از دوزهای واکسنی که توسط موسسه سروم تولید می‌شود به هند عرضه خواهد شد و مابقی به دیگر کشورها داده می‌شود.

پوناوالا همچنین گفت که این واکسن‌ها به عنوان بخشی از برنامه‌های واکسیناسیون توسط دولت‌ها خریداری خواهند شد. وی به یک روزنامه گفت که این شرکت سعی خواهد کرد که قیمت واکسن را زیر ۱۰۰۰ روپیه (حدود ۱۳ دلار) نگه دارد.

وی گفت: ما گفتیم که می‌خواهیم نیمی از واکسن خود را به هند و نیمی دیگر را به کشورهای دیگر عرضه کنیم. ما باید درک کنیم که این یک بحران جهانی است و می‌بایست از مردم سراسر جهان در برابر این بیماری محافظت کرد. این بسیار مهم است که ما به طور مساوی کل جهان را ایمن سازیم.

واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد «کووی‌شیلد» نام گرفت. واکسن دانشگاه آکسفورد در هند کووی‌شیلد (Covishield) نامگذاری خواهد شد. هزینه‌ی هر دوز این واکسن کمتر از ۱۰۰۰ روپیه خواهد شد و اگر همه چیز خوب پیش برود، این موسسه می‌تواند تولید انبوه واکسن را تا ماه نوامبر (آبان) آغاز کند. در مورد آزمایش‌ها نیز سرپرست پارسی این موسسه گفته بیش از پنج هزار نفر برای آزمایش‌های بالینی واکسن دانشگاه آکسفورد که توسط این موسسه در هند انجام می‌شود، نام‌نویسی کرده‌اند و تخمین می‌زند که آزمایش‌ها تا پایان ماه اوت (نیمه‌ی شهریورماه) آغاز می‌شود.

آغاز این هفته هند، تولید و کارآزمایی واکسن آزمایشی کووید-۱۹ دانشگاه آکسفورد و شرکت «آسترازنکا» به نام ChAdOx۱ را برای انجام آزمایش فاز ۳ در هند (پس از آنکه این واکسن پاسخ ایمن را در کارآزمایی‌های بالینی که روی افراد بین ۱۸ تا ۵۵ سال انجام شده بود، نشان داد) آغاز کرد.

شرکت سروم که در شهر “پونه”(Pune) هند قرار دارد، در تولید انبوه واکسن کروناویروس، با دانشگاه آکسفورد همکاری می‌کند.  این موسسه پیش از این هم با دانشگاه آکسفورد همکاری کرده و در پروژه تولید واکسن مالاریا هم با این دانشگاه همکاری داشته است.

پیشتر محققان دانشگاه “آکسفورد” خبر ساخت واکسن “کووید-۱۹” را به جهانیان پیام‌رسانی کرده‌اند. اردیبهشت‌ماه 1399 خورشیدی، این واکسن نخستین گام از آزمایش بالینی خود را سپری کرد و به دو تن تزریق شد. «آدار پوناوالا» (Adar Poonawalla) مدیر موسسه‌ی «سروم» گفته بود، این شرکت به مسوولیت خود برای این‌که در وقت صرفه‌جویی شود، این ریسک را پذیرفته و تصمیم گرفته که تولید انبوه واکسن همزمان با آزمایش‌ها پیش برود تا به محض موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها پخش واکسن آغاز شود. وی ابراز امیدواری کرده است در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌های بالینی این واکسن بر روی انسان بتواند آن را در ماه اکتبر (مهر و آبان) امسال وارد بازار کند.

موسسه‌ی «سروم» در شهر « پونه (Pune) » هند جا دارد. سیروس پوناوالا 78 ساله از پارسیان هند، بنیادگذار موسسه‌ی «سروم»، امپراتوری واکسن جهانی را که با زندگی بیلیون‌ها مردم در پیوند است، زیر نظر دارد. این موسسه یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان واکسن در جهان که همه ساله شمار زیادی واکسن‌های گوناگون به‌مانند فلج اطفال، مننژیت، ذات الریه، روتاویروس، سرخک و اوریون تولید می‌کند، تلاش گسترده‌ای برای تولید واکسن کرونا آغاز کرده ‌است. موسسه‌ی سرم به عنوان یکی از هفت شرکتی که در سراسر جهان در تولید واکسن فعال است، با دانشگاه اکسفورد در تولید انبوه واکسن ویروس کرونا همکاری می‌کند. این شرکت هندی همچنین در حال همکاری با شرکت آمریکایی “کودا جنیکس” برای تولید واکسن ویروس کرونا است.
بیماری جدید کرونا با نام «کووید۱۹» از ماه دسامبر سال گذشته میلادی (2019) در استان ووهان چین گسترش یافت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06