لوگو امرداد

مجازات برای هتاکان به ادیان الهی مصوبه‌ی کمیسیون قضایی مجلس

ادیان الهینایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از مصوبه‌‌‌ی این کمیسیون برای مجازات هتاکان به ادیان الهی پذیرفته شده در قانون اساسی کشور، خبر داد.

در  جلسه‌ی عصر سه‌شنبه 29 مهرماه 1399 خورشیدی کمیسیون قضایی مجلس، طرح الحاق  ماده مجازات هتاکان به ادیان الهی به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، اعاده شده از سوی شورای نگهبان، بررسی، اصلاح و تصویب شد.

«هرکس از راه ناسزاگویی و دشنام به ادیان الهی پذیرفته شده در قانون اساسی یا قومیت‌های ایرانی و یا از راه طرح مطالب خلاف واقع یا نسبت‌های ناروای دینی یا مذهبی موجب ایجاد تفرقه یا خشونت در جامعه گردد، به مجازات درجه 6 حبس و جزای نقدی و یا یکی از این دو محکوم می‌شوند».

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست عصر، سه‌شنبه 29 مهرماه 1399 خورشیدی، کمیسیون قضایی مجلس گفت: در این جلسه طرح الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بررسی، اصلاح و تصویب قرار گرفت.
وی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون در این باره هتاکان به ادیان الهی پذیرفته شده در قانون اساسی به مجازات درجه 6 حبس و جزای نقدی و یا یکی از این دو محکوم می‌شوند.
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون افرادی که با تشکیل گروه همانند گروه‌های فساد اقدام به هتک حیثیت افراد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، برای آنها مجازات حبس و جزای نقدی درجه 5 و یا یکی از این دو در نظر گرفته می‌شود.
نوروزی خاطرنشان کرد: همچنین در جلسه امروز لایحه توقف اجرای قلع و قمع ورزشگاه‌ها و تشکیلات در اختیار وزارت ورزش و جوانان اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که این لایحه با اکثریت کمیسیون آرا رد شد».

پیش از این، به گزارش 30 اردیبهشت‌ماه خبرگزاری ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ی علنی با الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) موافقت کرده بودند. نمایندگان در این جلسه‌ی علنی مقرر کردند: « براساس ماده (1) این طرح: یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (499 مکرر) به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب 2 خرداد 1375 الحاق می‌شود: ماده 499 مکرر – هرکس از طریق توهین به ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی یا قومیت‌های ایرانی و یا از طریق طرح مطالب خلاف واقع یا نسبت‌های ناروا در خصوص مسائل قومی، دینی یا مذهبی موجب ایجاد تفرقه یا خشونت در جامعه گردد، چنانچه مشمول حد نباشد به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات محکوم می‌شود».

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با به رسمیت شناختن اهل کتاب و احترام و آزادی برای آنان در اصل 13 و 14 می‌گوید:
اصل سیزدهم:
ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی اقلیت‌های دینی شناخته می‌شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصی و تعلیمات دینی و بر طبق آئین خود عمل می کنند.

و در اصل چهاردهم می‌گوید:
دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظفند نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند.
این اصل در حق کسانی اعتبار دارد که بر ضد اسلام جمهوری اسلامی ایران توطئه و اقدامی نکنند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06