لوگو امرداد

مهندس منوچهر ایران‌پور، معمار نامی دیده فروبست

منوچهر ایران‌پورمنوچهر دینیار ایران‌پور، مهندس معمار و طراح، نیک‌اندیش سازندگی و آبادانی میهن دیده از جهان هستی فروبست.

قلب منوچهر ایران‌پور که برای آبادانی و سازندگی ایران می‌تپید امروز آذر ایزد زرتشتی، سوم آبان‌ماه 1399 خورشیدی در بیمارستان تهران از تپش ایستاد.

مهندس منوچهر ایرانپور از نیک‌اندیشان زرتشتی به شمار می‌رود که گسترش فرهنگ و پاسداشت آیین‌ها را سرلوحه‌ی کارهای خود قرار داد. وی با دهش فرهنگی کتابخانه‌ی شخصی خود به کتابخانه‌ی اردشیر یگانگی در سال 1395 خورشیدی پژوهشگران را از این گنجینه‌ی فرهنگی شامل کتاب‌های نفیس معماری و هنر بهره‌مند ساخت. وی شماری از این کتاب‌های نفیس را به نامگانه‌ی خواهر روانشاد خود دکتر ایران ایران‌پور پیش‌کش کرده است. همکاری در ساخت برج‌ آزادی با آغاز پروژه در سال 1346 به سرپرستی و طراحی مهندس حسین امانت از شاگردان استاد نامی هوشنگ سیحون، را می‌توان از کارهای ماندگار و شناخته‌شده‌ی معماری مهندس منوچهر ایران‌پور نام برد. مهندس منوچهر ایرانپور یکی از مدیران بزرگ فرهنگی اجرائی ایران بود. آثار مدیریتی وی را می‌توان در ساختمان‌ها، پارک‌هایی مانند موزه هنرهای معاصر تهران، موزه فرش، موزه آبگینه، موزه رضاعباسی، فرهنگسرای نیاوران، پارک جمشیدیه، موسسه‌ی سینمای فارابی و دیگر پروژه‌های فرهنگی دید. همکاری در طراحی و ساخت دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه مدیریت پل گیشا و وزارت میراث فرهنگی از دیگر کارهای برجسته‌ی آن روانشاد است.

منوچهر ایران‌پور فرزند گوهر و دینیار 19 تیرماه سال 1320 خورشیدی در کرمان دیده به جهان گشود. وی دوره‌ی ابتدایی را در دبستان جمشیدجم و متوسطه را در دبیرستان‌های فیروزبهرام و البرز به پایان رساند و از دانشگاه تهران در رشته‌ی معماری دانشنامه‌ی فوق‌لیسانس را دریافت کرد.
منوچهر ایران‌پور در سال 1341 به استخدام وزارت آبادانی و مسکن درآمد و سرپرستی بخش معماری آن وزارتخانه را در سال‌های 47-1343 بردوش داشت. به پاس خدمات ارزنده‌ی سازندگی و آبادانی در دوران پهلوی دوم نشان کارگزاران دولتی، نشان آبادانی و مسکن و نشان سپاس دریافت کرد.
روانشاد مهندس منوچهر ایران‌پور، مشاور انجمن زرتشتیان تهران بود. وی هموندی هیات‌مدیره‌ی علوم و فنون وقت و انجمن معماران ایران نیز بر دوش داشت.

منوچهر ایران‌پور در سال 1362 خورشیدی با مهناز کیانیان پیوند همسری بست. فرزند آنان به نام آریازرتشت است.

هفته‌نامه‌ی امرداد درگذشت مهندس منوچهر دینیار ایرانپور نیک‌اندیش و دهشمند زرتشتی را به هازمان زرتشتی و خانواده‌ی آن روانشاد آرامش باد گفته و گروسمان‌نشینی آن روانشاد را از درگاه اهورامزدا خواستار است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. روانش شاد و بهشت جایگاهش باد. فردی دلسوز، فرهیخته و مهربان باد و به ایران خدمت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06