لوگو امرداد
مدیر میراث یزد در واکنش به تخریب یک خانه‌ی تاریخی:

تخریب در بافت تاریخی اردکان را برنمی‌تابیم

ardakanباز هم ناهماهنگی میان دستگاه‌ها، از هویت تاریخی یک شهر قربانی گرفت و در حالی که مسوول میراث فرهنگی اردکان ناهماهنگی و تخریب یک خانه‌ی تاریخی در اردکان را بی‌احترامی می‌داند و از برخورد قاطعانه با انجام‌دهندگان این کار می‌گوید، شهردار اردکان تخریب انجام گرفته را به اندازه‌ی نابودی یک خانه تاریخی نمی‌داند و می‌گوید که طرح ایجاد سرویس بهداشتی در این مکان با هماهنگی میراث فرهنگی در حال اجرا بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن میرجانی، رییس میراث فرهنگی اردکان، درباره تخریب بخشی از «خانه تاریخی معصومی» در اردکان، گفت: «این بنای متعلق به دوره صفوی که در کنار حسینیه کوشک نو قرار گرفته بدون هیچ‌گونه هماهنگی، تخریب شده است».
وی این تخریب را دربردارنده‌ی اتاقکی به مساحت 36 متر مربع و بخشی از آشپزخانه و آخور این خانه تاریخی بازگو کرد و گفت: «متاسفانه در حالی این تخریب اتفاق افتاده که قابلیت همراهی صد درصد در اجرای طرح متناسب با بافت تاریخی اردکان و در راستای اصالت بخشی و ساخت‌و‌ساز دارای مجوز، وجود داشته است».
میرجانی افزود: «متاسفانه هیچ هماهنگی در این خصوص با اداره کل میراث فرهنگی انجام نشده و تخریب صورت گرفته است. از این‌رو شکایت اولیه را تنظیم کردیم و تا سپری مراحل اداری به صورت قانونی و تا رسیدن به حکم دادستانی پیش خواهیم رفت».
این مسوول با گفتن این که تخریب توسط ماشین‌آلات شهرداری انجام گرفته است، گفت: «این تخریب با هدف ایجاد یک مجموعه سرویس بهداشتی در مجاورت یک حسینیه در این مکان بوده است».

مشکلی با ایجاد سازه سرویس بهداشتی نداشتیم!
میرجانی در ادامه گفت: «هیچ مشکلی با ایجاد سازه سرویس بهداشتی نداشتیم اما مساله اینجاست که بدون هیچ نوع هماهنگی و برخورداری از طرح و با بی‌توجهی به اهمیت این بافت تاریخی ارزشمند، این تخریب اتفاق افتاده است».
او افزود: «ناهماهنگی با متولی حفاظت از میراث و بافت‌های تاریخی در این رابطه یک بی احترامی به شمار می‌رود. لذا با جدیت با این تخلف برخورد می‌شود».
این مسوول با پافشاری بر اینکه نگاه مدیریتی مسوولان و هر گونه اتفاقی در بافت تاریخی باید متوجه دستگاه متولی آن باشد، گفت: «این بافت تاریخی از دوره آل مظفر تا مغول شکل گرفته و هیچ گاه راکد نبوده است و پویایی آن باید با رعایت موازین و نگاه مثبت و تبعیت از مقررات حوزه میراث فرهنگی در بحث بازسازی و نوسازی انجام شود».
رییس میراث فرهنگی شهرستان اردکان با پافشاری بر اینکه باید کلیت هر مجموعه تاریخی حفظ شود، گفت: «هرگز نباید بخشی از یک مجموعه تاریخی با توجیهاتی حتی مذهبی تخریب شود چرا که این مساله با قوانین وزارت میراث فرهنگی به عنوان نهادی رسمی و قانونی نمی‌گنجد».

تخریب در اندازه‌ی یک خانه‌ی تاریخی نبوده است
اما ، مصطفی‌‌ پوردهقان‌ شهردار اردکان، در این‌باره گفت: «طرح توسعه دستشویی مسجد زیر ده اردکان در داخل بافت تاریخی و حدفاصل مسجد زیرده و حسینیه کوشکنو نزدیک به سه سال است که در دستور کار شهرداری قرار دارد».
وی افزود: «از آنجایی که اهالی محله زیرده‌ صبح امروز در هنگام گودبرداری حضور داشتند، بدون هماهنگی ناظر طرح از راننده بیل گودبرداری خواسته‌اند که بخشی از دیوار به جای مانده از طرح توسعه حسینیه کوشکنو را تخریب کند که بلافاصه با هماهنگی ماموران شهرداری جلوی این اقدام گرفته می‌شود».
این مسوول پافشاری کرد: «تخریب صورت گرفته، آنچنانی نبوده که خانه‌ای از بین برود، البته نباید فراموش کرد نقشه سرویس بهداشتی مزکور کاملا با هماهنگی اداره میراث در حال اجرا بوده است».‌

انگشت اتهام دستگاه‌های دولتی
با توجه به اینکه هنوز از ماجرای ویران کردن بافت تاریخی شاهدیه هم زمان زیادی نگذشته و باز هم قربانی شدن بخشی از هویت تاریخی مردم یک شهر اثر گرفته از ناهماهنگی میراث فرهنگی و شهرداری چه عمدی و چه سهوی است، به گمان می‌رسد در این ماجرا نیز اصل رویداد در میان انگشت‌ اتهام دو دستگاه به یک‌دیگر گم خواهد شد.

تخریب در بافت تاریخی اردکان را برنمی‌تابیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم به تخریب غیرقانونی یک خانه تاریخی در اردکان، واکنش نشان داد.

سیدمصطفی فاطمی، در صفحه رسمی خود در توییتر، در واکنش به ویران کردن یک خانه تاریخی در مجاور یک حسینیه برای ایجاد یک سرویس بهداشتی، نوشت : «تخریب در بافت تاریخی اردکان را برنمی‌تابیم».

وی در این پیام تاکید کرد: اطمینان می‌دهم با مسببین برخورد قانونی صورت خواهد گرفت، آنان که از فرصت تعطیلات و کرونا برای ویرانی هویت و تاریخ اردکان بهره می‌برند، نباید جایگاهی در این شهر داشته باشند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. با درود شوربختانه رییس میراث فرهنگی اردکان و حتا خود رییس میراث فرهنگی ایران ، تنها به شعار دادن میپردازند و هیچ وقت عمل نمیکنند !! اگر از انها هم بپرسی که چرا ؟ میگویند” بودجه نداریم ” در حالی که واقعیت را پنهان میکنند و اصل موضوع چیز دیگری است که همه ایرانیان میدانند .

  2. نماینده زرتشتیان درمجلس تاکنون شده در پاسداشت میراث فرهنگی سخن بگوید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10