لوگو امرداد

آجرفرش باغ قاجاری  گلستان خرم‌آباد از دل خاک آشکار شد

رامین ابراهیمی، مدیر پایگاه پژوهشی دژ فلک‌الافلاک
رامین ابراهیمی، مدیر پایگاه پژوهشی دژ فلک‌الافلاک

مدیر پایگاه پژوهشی دژ فلک‌الافلاک از آشکار ‌شدن بخشی از آجر فرش کهن در باغ قاجاری گلستان در خرم‌آباد خبر داد.

رامین ابراهیمی درگفت‌وگو با امرداد، درباره‌ی این یافته‌ی تازه گفت: باغ قجری  گلستان که در کنار دژ تاریخی فلک‌افلاک جای دارد در روزهای گذشته  مورد پژوهش و مرمت قرارگرفت.  کارشناسان میراث فرهنگی در زمان  عملیات‌ مرمت  و سامان‌دهی در حریم دژ فلک‌الافلاک و محدوده‌ی باغ گلستان بخشی از آجر فرش کهن این باغ قاجاری را در این محوطه شناسایی کردند.

وی افزود: کشف و خوانا‌سازی بخشی از این آجرفرش بهترین الگو برای محوطه‌سازی و کف‌سازی در باغ گلستان با حفظ اصالت اثر خواهد بود. ای کاش مسوولان مرتبط بیشتر به آثار تاریخی توجه کنند. امکانات کم و بودجه‌ی این بخش محدود است. برای نمونه این محدودیت مالی باعث شده که در مرمت و  نگه‌داری «‌سنگ‌نوشته» که یکی دیگر از میراث ارزشمند خرم‌آباد است با دشواری روبه‌رو شویم . این میراث گران‌بها مایه بالندگی(:افتخار) ما و آیندگان است پس نباید به تاریخ و این آثار این‌چنینبی‌توجه باشیم .

ابراهیمی افزود: باغ گلستان که در کنار دژ ارزشمند فلک‌الافلاک و چشمه گلستان جای دارد از باغ‌های تاریخی شهر خرم‌آباد است که از دوره‌ی قاجار تاکنون به زندگی خود ادامه می‌دهد.

قلعه فلک‌الافلاک یا دژ «شاپورخواست» سازه‌ی شکوهمند آجری از دوره ساسانی است که بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد ساخته شده است. زیبایی و معماری شگفت‌انگیز این ‌دژ موجب شده که از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری جهان لقب بگیرد.

این دژ از دید موقعیت استراتژیک خود در سده‌ی چهارم مهی(:قمری) به عنوان جایگاه حکومت آل‌حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از سده‌ی ششم مهی پس از ساخته شدن شهر نوین خرم‌آباد این دژ نیز به نام خرم‌آباد نام‌ور شد. نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به این کهن‌دژ داده شد.

این سازه‌ی کم‌مانند ساسانی به شماره‌ی ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که از دهه‌های گذشته دغدغه‌های بسیاری برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند عنوان شده که تاکنون برطرف نشده است، از این‌رو این شاهکار معماری همچنان در فهرست ثبت موقت جهانی جای دارد.

WhatsApp Image 2020 12 08 at 14.41.20 copy 1

WhatsApp Image 2020 12 08 at 14.41.20 1 1

باغ تاریخی گلستان خرم‌آباد

 

WhatsApp Image 2020 12 08 at 14.41.21 copy 1

آشکار شدن آجرفرش باغ تاریخی گلستان

WhatsApp Image 2020 12 08 at 14.41.22 copy 1

فرتورها رسیده است.

1842

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01