لوگو امرداد

همازوری زرتشتیان کرج با آیین واج‌یشت و گهنبار چهره میدیارم‌گاه

گهنبار کرج 5 768x633 1زرتشتیان کرج سپیده‌دم روز مهر ایزد، با خواندن دورواج اوستای درون گهنبار همازور با آیین واج‌یشت به پیشواز چهره میدیاریم گاه می‌روند.

برپایه‌ی وَچَر، دیدگاه دینی انجمن موبدان تهران که سفارش به بایستگی پرهیز از گردهمایی‌ها در دوران همه‌گیری کرونا، کرده است. انجمن زرتشتیان کرج به آگاهی می‌رساند، مانند چَهره‌ی گذشته موبد گودرز ماوندی با خواندن اوستای درون گهنبار، در سپیده‌دم چهارشنبه روز مهر ایزد و دی‌ماه برابر با 10 دی‌ماه 1399 خورشیدی از ساعت ۵:۴۵ بامداد در همازوری با آیین واج‌یشت گهنبار، به پیشواز چهره میدیارم‌ گاه می‌رود و با دمیدن آفتاب در گاه هاون، گهنبار میدیارم گاه را با نو کردن کشتی آغاز می‌کند. در ادامه با خواندن اوستای آفرینگان گاهنبار، آفرینگان دهمان، کرده سروش، همازور دهمان و برساد از بهرت روان هماروانان آیین را به‌جا می‌آورد. همکیشان نیز می‌توانند با خواندن اوستا در خانه‌ی خود هم‌بهره‌ی آیین مینوی گهنبار شوند.

گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، به‌پا داشته می‌شده، جشنی که نخستین بن‌پایه و مایه‌ی آن گردهم آمدن، هم‌افزایی، همازوری و شادی است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05