لوگو امرداد

مهربان کوشش؛ هموند پیشین هیات‌مدیره انجمن زرتشتیان تهران درگذشت

kooshesh2مهربان گشتاسب کوشش، هموند پیشین هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران یکشنبه هفتم دی‌ماه در آلمان چشم از جهان فروبست.

روانشاد مهربان کوشش، از هموندان گردش‌های دهه‌ی 60 هیات‌مدیره‌ی انجمن زرتشتیان تهران، روز تیر ایزد و دی‌ماه در گاهشمار زرتشتی برابر با هفتم دی‌ماه 1399 خورشیدی در سن 84 سالگی در آلمان درگذشت.

نوشته‌ی زندگی‌نامه که در ادامه می‌خوانید از سوی خانواده‌ی بهشتی‌روان مهربان کوشش در اختیار هفته‌نامه امرداد گذاشته شده است:

«ایكاش می شد بدانیم
ناگه غروب كدامین ستاره
ژرفای شب را چنین بیش كرده ست. (اخوان ثالث)

هفتم دی ماهِ سالِ روان (1399خورشیدی)، مهربان کوشش بزرگ‌مردی از تبار ستایندگان راستی،رادی، نیکی و اندیشه و خرد پاک، زندگی گیتوی را پشت سرگذاشت و زندگی مینوی را درآغوش کشید. او انسانی بزرگوار، جوانمرد، سخت‌كوش و درستكار بود.

مهربان کوشش فرزند گشتاسب ‌در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۵خورشیدی در شهر یزد زاده شد. تحصیلات دانشگاهی خود را در هندوستان در رشته اقتصاد به انجام رسانید. او به عنوان کارشناس ارشد و برجسته بانک مرکزی ایران مصدر خدمات ارزنده‌ای به کشور بود.

در اوایل دهه ۱۳۶۰ خورشیدی به عضویت هیات‌مدیره انجمن زرتشتیان تهران درآمد. در دوره های ۳۳ و ۳۴ و ۳۵ انجمن زرتشتیان تهران، علاوه بر عضویت هیات‌مدیره، ریاست کمیسیون‌های موقوفات و روابط عمومی و بین‌الملل را عهده‌دار بود.

این انسان بزرگ خدمات سترگ و درخشانی به عموم زرتشتیان به‌ویژه انجمن زرتشتیان تهران انجام داد از جمله دربرپایی کنگره های جهانی زرتشتیان در ایران و هندوستان و تنظیم روابط دینی و فرهنگی با پارسیان هند، بازسازی معبد اصفهان و ارایه‌ی ایده و بنیان‌گذاری مسابقات اوستا‌خوانی مانتره نقش سازنده و موثری داشت».

هفته‌نامه‌ی امرداد درگذشت بهشتی‌روان مهربان کوشش را آرامش‌باد می‌گوید. برای آن انوشه‌روان، گروسمان‌نشینی و برای بازماندگان دیرزیوی و شکیبایی آرزومند است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

10 پاسخ

  1. یادش گرامی
    زنده یاد مهربان کوشش
    روانش به مینو شاد.

    ایشان نخستین بار همایش گاتا خوانی را پیشنهاد داد که یک پارسی هند هزینه آن را پرداخت می کرد.
    از آن سال من‌ وزنده یاد خنجری با ایشان آشنا شدیم چون دعوت به همکاری برای برنامه ریزی وداوری در این دوره ها بودیم.
    پس از آن پی در پی گاتاخوانی مانتره را کانون دانشجویان برگزار می کند.
    نیک اندیشی بود که نیاز نداشت از او تعریف کنند هرچه را نیک می دانست، پیشنهاد، تامین هزینه وپیگیری می کرد.

    آرامش برای بازماندگان باد

  2. مهربان کوشش گوهری کمیاب با روحی بلند وخیراندیش بود. روحش شاد و بهشت برین جایگاهش .برای همسر ایشان خانم مهناز خوشرو و فرزندان عزیزش آناهیتا و آرمیتای مهربان و سایر بازماندگان محترم شکیبایی و سلامتی آرزو می کنم.

  3. از درگاه ایزد منان

    برای آن درگذشته رحمت و مغفرت واسعه

    و برای خانواده محترم

    صبوری و شکیبایی مسئلت می نمایم

    خداوند قرین رحمتش فرماید
    دکتر سید مجتبی یاسینی -مهین ذوالفقاری- کادر بیمارستان بهمن

  4. گروثمان نشین است . مهربان ، خیراندیش، مددکار و … بود .
    یاد و خاطره نیکش همیشه گرامی است .

  5. درود بر فروهر پاک روانشاد مهربان کوشش که با همه‌ی افتادگی و سربه‌زیری نقشی ماندگار از انسانی نیکوکار برجای گذاشت. اینکه هماورد گاتهاشناسی و اوستاخوانی مانتره و پیرو آن خوانش گاتها برپایه‌ی دین‌دبیره در میان زرتشتیان جان گرفت بی‌گمان یکی از ارزنده‌ترین کارهای مهربان کوشش است که توانست پلی میان دهشمند پارسی و کانون دانشجویان زرتشتی شود. دریغا که در سال‌های پس از آن، بدون اینکه انجمنهای زرتشتی از جایگاه و توان او در ارتباط با پارسیان بهره کافی ببرند و رابطه میان زرتشتیان ایران و هندوستان را بازسازی نمایند، دست روزگار روانش را به گروسمان‌ فراز برد. برای خانواده آن .انوشه‌روان بانو مهناز، آناهیتا، آرمیتا و مهرداد گرامی آرزوی شکیبایی و تندرستی دارم

  6. بر فروهر پاک مهربان کوشش یاور
    دیرینه سالنمای راستی درود باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06