لوگو امرداد

«کودکان آفتاب» حکایت آشنایان غریب

در هیاهوی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و در میان انبوه نشریه‌های ریز و درشت، در راهروی نشریه‌های کودکان و نوجوانان، غرفه‌ای به چشم می‌خورد که بی‌آنکه تفاوتی با دیگر غرفه‌ها داشته باشد غمی غریب را به رهگذران تعارف می‌کرد. غرفه‌ی ماهنامه‌ی کودکان آفتاب ویژه‌ی کودکان مهاجر افغان در ایران بود و ماهنامه‌ی کودکان آفتاب، بیش از یک‌ سال است که برای کودکان افغانی در ایران منتشر می‌شود.

 سید نادر موسوی، دبیر ماهنامه‌ی «کودکان آفتاب»در گفت‌وگوی ویژه با امرداد درباره‌ی فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان افغان گفت: من و همراهانم 17 سال است که برای کودکان مهاجر بازمانده از آموزش در ایران، کار می‌کنیم. در آغاز مدرسه‌هایی به گونه‌ی خودگردان و غیر رسمی راه‌اندازی کردیم و تا دوسال پیش که برای این مدرسه‌ها مجوز فعالیت گرفته شد، غیرقانونی به‌شمار می‌آمدند. پس از گرفتن مجوز و فعالیت رسمی در آموزش، متوجه دیگر نیازهای کودکان شدیم. شوربختانه گونه‌ای از خودبیگانگی در میان کودکان افغان در حال شکل‌گیری بود. کودکانی که در کتاب‌های درسی و غیر درسی ایران هیچ سهم فرهنگی نداشتند و دیده نمی‌شدند. از این رو ما از همان آغاز با انتشار پیک نوروزی با نام «گل سرخ»، مجله‌ی «طراوت» و کتاب «بازگشت» برای این کودکان گام‌هایی برداشتیم.

موسوی افزود: شوربختانه امروزه در افغانستان پارسی ستیزی رشد زیادی پیدا کرده است. زبان پارسی در میان زبان‌های عربی، انگلیسی و پشتو گم شده است. یکی از آرمان‌های انتشار ماهنامه‌ی کودکان آفتاب، پرداختن و زنده نگاه داشتن زبان هم‌چون شکر پارسی بود. بر همین پایه، در بخشی از ماهنامه، به برابر پارسی واژه‌های بیگانه پرداخته می‌شود. دیگر آرمان ما ایجاد فضای دوستی و آشتی کودکان افغان با  کودکان ایرانی، زیست بوم و ایران بزرگ فرهنگی بود. کودکان افغان به شوند داشتن روحیه‌ی خشونت طلبیِ ناشی از جنگ، به دوستی با خویشتن، روحیه‌ی آشتی‌خواهی،  با دیگر قوم‌ها، نژادها و مهربانی با جهان پیرامون نیاز دارند.

سردبیر ماهنامه‌ی کودکان آفتاب هم‌چنین یادآور شد که با توجه به این‌که در بسیاری از واژه‌ها و مفهوم‌های شاهنامه ارزش‌های فرهنگی و دیرین ایران‌بوم یاد شده است بر آن شدیم تا برای برقراری پیوند فرهنگی و آشنایی کودکان افغانی با این گنجینه‌ی فرهنگی و شیوه‎ی درست خواندن شاهنامه در روزهای پنجشنبه کلاس‌های شاهنامه‌خوانی برگزار ‌کنیم تا این کودکان را با پیشینه‌ی ژرف تاریخی و فرهنگی خود آشنا کرده و پیوند میان آن‌ها و این پیشینه را فراهم کنیم.  

13

4

5

6سید نادر موسوی، کنش‌گر فرهنگی افغان و سردبیر ماهنامه‌ی کودکان آفتاب

7

8

فرتورها از همایون مهرزاد است.

1393

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. چه خوب که به این غرفه توجه شده و یه گزارش ازش تهیه شده، ممنون از آقای مهرزاد عزیز بخاطر عکسهای قشنگشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06