لوگو امرداد
در امرداد 436 چاپ شده است:

بيماری‌های همه‌گير از نگاه استوره‌شناسی ايران

p03 436يک پژوهشگر استوره‌شناسی بر این باور است که در ايران باستان، مردم با کمک آيين‌های باستانی و الهام گرفتن از نيروهاي فراطبيعي و ايزدان سپند (:مقدس) و بنیادگذاری مکاتب علمي و پزشکي به رویارویی(:مقابله) با بيماري‌هاي واگيردار روزگار خويش مي‌‌پرداختند.
دکترسجاد شکری در گفت‌وگو با خبرنگار امرداد افزود: «در میان ساکنان کهن و نخستین فلات ایران، زندگی پاکیزه، بهداشت و درمانگری بیماری‌ها نقش بارزی داشته و تبیین این‌چنین رفتارهایی بر پایه‌ی ساختاری دینی و کیهان‌شناختی شکل گرفته است».
وی افزود: «ایرانیان، پلیدی، آلودگی و بیماری را اهریمنی و زاده‌ی کماریکان (پیروان اهریمن)، دیوان و “اَنگره مینو” (اهریمن) و از سویی پاکی و تندرستی را اهورایی و شیوه‌ی زیستن ایزدان می‌پنداشتند».
مدرس دانشگاه فرهنگیان شیراز با اشاره به اینکه در متون کهن ایران باستان، شوندهای مهم گسترش بیماری‌ها را در دو اصل بودن ستیز و بودن قانون در طبیعت می‌دانستند، بیان داشت: این دو اصل بنیادین اشاره به نیکی و بدی دارد که همیشه در نبرد و کشمکشی ازلی و ابدی به‌ سر می‌برد.
شکری گفت: «از دیدگاه استوره‌شناسی ایرانی، گاهی کنش‌های بشر هوشمند و دانا اما سرکش باعث بر هم زدن هنجارها، نظم طبیعت و کیهان و خشم خدایان می‌شود. بر این پایه در ادیان آغازین ایرانی، بسیاری از گناهان با عنوان نقض اخلاقیات و خود مسبب گسترش بیماری‌ها به‌شمار آمده است».
وی در دنباله افزود: «در یک بررسی ژرف‌نگرانه به استوره‌های ایران، باید پراکنش دردها و بیماری‌های همه‌گیر را برآمده از سرپیچی بشر از فرمان خدایان و پادافره ایزدان فرود آمده از آسمان و نمود نفوذ و حلول ارواح پلید و پلشت در انسان‌ها دانست».

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «بيماری‌های همه‌گير از نگاه استوره‌شناسی ايران» به قلم سیدمهدی مرتضوی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌ی 436 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  436 از ‌‌دوشنبه 20 بهمن‌ماه 1399 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی هفته‌نامه امرداد شماره 436

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30